The experiences of teachers of mathematics in classroom work with blind people

Authors

  • Helen Bolaños-González Escuela de Matemáticas Universidad Nacional Heredia, Costa Rica, Costa Rica
  • Michael Céspedes-López Escuela de Matemáticas Universidad Nacional Heredia, Costa Rica, Costa Rica
  • Cynthia González-Jiménez Escuela de Matemáticas Universidad Nacional Heredia, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.30-1.6

Keywords:

Higher Education, Mathematics, blind, teaching strategies

Abstract

This article aims to present the point of view of professors of mathematics about the comprehensive care for the blind or low-vision population. It is important to collect the experiences that Mathematics teachers of the National University of Costa Rica have had with students with visual disabilities, and thus to have a history of what has been done, and the results obtained when applying some methodological strategies. This paper seeks to represent the teachers’ opinion on the challenges they must face to carry out the methodological approach and the evaluation process of teaching Mathematics. The development of the research was based on a case study of a blind student who repeatedly failed the course of Differential and Integral Calculus, and therefore interviewing the staff responsible for giving him attention during the second semester 2014 was considered. Based on the above, the information provided by the teachers and the staff responsible for providing supervision and support to students with visual disabilities was analyzed. Such information represents the experiences of students in courses of Mathematics and the main characteristics of their learning. Among the most important results of this work are the features of the methodology and the process of evaluation used in a Mathematics class for blind students, as well as the major needs visually-impaired students have in this discipline, in order to improve the favorable conditions that the School of Mathematics of the National University of Costa Rica has been creating in relation with inclusive education

References

Berrios, C. y Manosalva, S. (2012). Inclusión de estudiantes con discapacidad en la educación superior. Estudios y experiencias en educación. Redalyc, 11 (22), 13-34. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2431/243125410001.pdf

Centro Nacional de Recursos para la Inclusión Educativa. (2005). Compilación de disposiciones reglamentarias y lineamientos con relación a la atención de las necesidades educativas especiales de las y los estudiantes 1997-2005. Costa Rica: Editorama.

Correa, J. (1999). Integración escolar para la población con necesidades educativas especiales. Bogotá: Magisterio.

Illanes, L. y Von Furstenberg, M. (2012). Implementación de un programa de Inclusión a la Educación Superior de jóvenes con necesidades educativas especiales por discapacidad cognitiva en la Universidad Andrés Bello. Perspectiva Educacional, 51(2), 72-90. Disponible en

http://www.perspectivaeducacional.cl/index.php/peducacional/article/vie wFile/111/44

Fontana, A., Espinoza, A. y León, A. (2009). Implementación de las adecuaciones de acceso al currículo en las instituciones educativas costarricenses. Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva, CENAREC. Costa Rica.

Quijano, G. (2008). La inclusión: Un reto para el sistema educativo costarricense. Revista de Educación. 32(1), 139-155. Recuperado de

doi http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v32i1.528

Moreno, M. T. (2005). Informe sobre la educación en América latina y el Caribe. Paper presentado en Seminario Regional sobre la Integración de las Personas con Discapacidad en la Educación Superior en América Latina y el Caribe. Caracas: IESALC.

Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: Una técnica útil dentro del campo antropofísico Cuicuilco. Redalyc. org, 18(52), 39-49. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/351/35124304004.pdf

Rodríguez, V., Andreu, A., Navas, N., Pereira, A., Rodríguez de Rivera, I., Sama V. y Sevillano, E. (2010). Atención a los estudiantes con discapacidad en la universidad. Orientaciones para el profesorado. Colección: Universidad Sin Barreras. Madrid. España: Editorial UNED.

Universidad de Buenos Aires. (2009). Informe final de la Red Interuniversitaria. Recuperado de: UBA http://ubadiscapacidad.wordpress.com/2009/06/17/informe-final-de-la-red-interuniversitaria/

Universidad Nacional. (2013). Reglamento General sobre los Procesos de Enseñanza Aprendizaje de la UNA. Heredia, Costa Rica.

Universidad Nacional. (2014). Informe de Acreditación de la Escuela de Matemática. UNA, Heredia, Costa Rica.

Published

2016-01-01

How to Cite

The experiences of teachers of mathematics in classroom work with blind people. (2016). Uniciencia, 30(1), 99-114. https://doi.org/10.15359/ru.30-1.6

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

The experiences of teachers of mathematics in classroom work with blind people. (2016). Uniciencia, 30(1), 99-114. https://doi.org/10.15359/ru.30-1.6

Comentarios (ver términos de uso)