La redefinición de géneros musicales y la conciencia social en la poética de Calle 13

Authors

  • Ailén Cruz Universidad de Toronto, Canada

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.21.4

Keywords:

Calle 13, Latin-American rap, Latin-American Hip-Hop, Musical genre, social justice, engaged art, engaged rap

Abstract

The group Calle 13 enjoys world-wide success, and has used its influence to further social and political justice themes through their lyrics and fusion of musical genres. This article establishes the socioeconomic context from which Calle 13’s voice, particularly their poetry, originates. Through a literary analysis encompassing songs from each stage of the band’s discography, the article explores the unique elements that enabled Calle 13 to transcend their roots and be well-received beyond Latin America. The investigation concludes that Calle 13 achieves a successful and credible revolutionary art with introspective and at times inconsistent verses that avoid becoming monolithic propaganda, offering the audience a permeable, accessible message.

Author Biography

Ailén Cruz, Universidad de Toronto

Argentina/canadiense. Candidata de doctorado de tercer año en literatura hispana en la Universidad de Toronto. Recientemente ha presentado “Humor y sátira en la poética y política de Calle 13” en la conferencia de Northeast Modern Languages Association (NEMLA) en el 2017 y “Del grifo al ajolote: la continuación y evolución del bestiario medieval en Latinoamérica” en la conferencia de la Asociación de hispanistas canadienses (AHC) del mismo año.


Correo electrónico: ailen.cruz@mail.utoronto.ca

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Published

2018-06-19

How to Cite

“La redefinición De géneros Musicales Y La Conciencia Social En La poética De Calle 13”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 21 (June): 51-70. https://doi.org/10.15359/istmica.21.4.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“La redefinición De géneros Musicales Y La Conciencia Social En La poética De Calle 13”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 21 (June): 51-70. https://doi.org/10.15359/istmica.21.4.

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