the user's voice in the strategic planning of public libraries using Quality Function Deployment (QFD)

Authors

  • José Refugio Romo - González Autonomous University of Chihuahua, Mexico, Mexico
  • Javier Tarango Autonomous University of Chihuahua, Mexico, Mexico
  • Juan Machin-Mastromatteo Autonomous University of Chihuahua, Mexico, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.36-2.3

Keywords:

Users of information; Strategic Planning; Public Libraries; Quality Function Deployment (QFD); Library Evaluation; Library Services; Quality of Services.

Abstract

Strategic planning has traditionally worked by listening to the voice of managers. In addition to the study of its environments and functional processes, this initiative considers it fundamental to listen to the voice of the user, when assessing that they are the ones that truly face the conditions of the quality of library services. for this reason, the results of a study of users are taken as a reference, where the tool of Deployment of the Quality Function (QFD) was applied in public libraries of the municipality of Chihuahua, Mexico. This allowed to identify that the strategic planning of libraries in an integral administrative system can be sustained in the management of the quality and in the table of performance indicators, whose implantation will be able to be developed under a cycle of design, control, improvement and innovation to reach harmonic and systematic objectives.

References

Aponte, R.y Chávez, H. (junio 2008). Proceso de acreditación de bibliotecas. Biblios,31,1-14.

Bawden, D., Petuchovaite, R., Vilar, P. (2005). Are we effective? How would we know? Approaches to the evaluation of library services in Lithuania, Slovenia and the United Kingdom. New Library World, 106 (9-10), 454-463.

Blázquez, M. y Medino, J.(octubre 2005). Atención al usuario en bibliotecas. Ponencia presentada en VII Encuentro de Bibliotecarios Municipales de Gran Canaria. Recuperado de http://eprints.rclis.org/8464/1/Encuentro_Sta_Brigida__Atencion_al_usuario.pdf

Borbely, M. (2011). Factors influencing self-assessment in a changing library environment. Performance Measurement and Metrics, 12(1), 7-22.

Boyce, C. (2017). Measuring perceptual (in)congruence between information service providers and users. College and Research Libraries, 78(3), 359-381.

Buck, W. (2016). Organizational integration, strategic planning, and staff assessment in publicly funded libraries. Public Services Quarterly, 12(4), 277-289.

Chin, K.; Pun, K.; Leung, W.y Lau, H. (2001). A Quality Function Deployment approach for Improving Technical Library and Information Services: A Case Study. Library Management,22(1), 195-204.

Dabbour, K.y Kott, K.(2017). Dialogic approaches to strategic planning in academic libraries: an appreciative inquiry case study at Oviatt Library. Journal of Library Administration, 257(4), 468-480.

David, F. (2003). Conceptos de administración estratégica. (9a Edición). México, D.F.: Pearson Educación - Prentice Hall.

De Melo, Á. y De Alencar, I. (2016). Theoretical framework of performance indicators with BSC for the private higher education institution. IFIP Advances in Information and Communication Technology, 488, 452-458.

Evans, J. R., Lindsay, W. (2005). Administración y control de la calidad.(5ª Edición). México, D.F.: International Thomson Editores.

Friss, I. (2003). Modelo para la Creación de Entornos de Aprendizaje basados en técnicas de Gestión del Conocimiento. (Tesis doctoral) Doctor en Ingeniería Informática, Universidad Politécnica de Madrid, España.

Fuentes, J. (2001). Planificación de centros bibliotecarios. Revista General de Información y Documentación, 11(1), 49-82.

Fuentes, J.(2002). La planificación estratégica aplicada a las bibliotecas nacionales: la encuesta de Nueva Zelanda. Boletín de la Asociación Andaluza de Bibliotecarios, 68,9-21.

García, J. (2009). Análisis y propuesta metodológica del Despliegue de la Función de Calidad en. Procesos de una biblioteca universitaria. (Tesis doctoral) Universidad Nacional de Educación a Distancia, Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales, España.

Gatti, M. (2008). Diseño e implementación del módulo de ingresos para el Sistema Administrativo Integrado Descentralizado (SAID).(Tesis) Universidad de Los Andes, Argentina.

González, O.(mayo-agosto 2012). La dirección estratégica en las bibliotecas universitarias. Ciencias de la Información, 43(2), 15 –20.

Gutiérrez, H.; Gutiérrez, P. ; Garibay, C. y Díaz, L. (2014).Análisis multivariado y QFD como herramientas para escuchar la voz del cliente y mejorar la calidad del servicio. Ingeniare: Revista Chilena de Ingeniería, 22(1), 62-73.

Herrera-Viedma, 9S.; López, J. y Vílchez, J.(2006). Un modelo de evaluación de la calidad en las bibliotecas universitarias digitales basado en técnicas difusas. Enc. Bibli: R. Eletr. Bibliotecon. Ci. Inf., Florianópolis, Número especial, 2º semester.

Hunt, R.y Xavier, F. (2003). The leading edge in strategic QFD. International Journal of Quality and Reliability Management, 20(1), 56-73.

Kaplan, R. yNorton, D. (1996). The balanced scorecard .Boston, Mass.: Harvard Business School Press

Kundanis, B.(2014). Succession planning and the library: The strategic plan. En Springs, E.(Ed.). Succession planning and implementation in libraries: Practices and resources(pp. 180-201).

Hershey, Estados Unidos: IGI Global.Madrid, I. (2002). Evaluación de Bibliotecas: su necesidad e importancia. Información, Cultura y Sociedad,6, 103-113.

Martín-Montalvo, I. (2007). Estudio de satisfacción de usuarios en la red de bibliotecas del Instituto Cervantes. Revista General de Información y Documentación, 17(2), 9-30.

Melo, B.y Zavala, E. (2012). Propuesta de un sistema de indicadores de desempeño para la acreditación de un centro de información de una institución de educación superior. (Tesis de Maestría en Administración con Especialidad en Alta Dirección)Instituto de Estudios Superiores de Tamaulipas, México.

Ministerio de Sanidad y Consumo (España). (2007). Marco Estratégico para la mejora de la Atención Primaria en España: 2007-2012.

Madrid, España: El Ministerio.Moreno, J. (2007). Guía para la aplicación del modelo EFQM en entidades de acción social: cuaderno de gestión 2.Madrid, España: Fundación Juan Vives

Omella, E.; Permanyer, J. Y Vilagrosa, E. (desembre 2009). Instrumentos básicos para la planificación estratégica del servicio de biblioteca pública. BID: Textos Universitarios de Biblioteconomía y Documentación, 23, 1-13.

Pacios, A. (2017). Public library planning: aroutine practice? Library Management, 38(4-5), 237-247.

Robledillo, A. Y Velázquez, D. (2013). Introducción a los Sistemas de Gestión de la Calidad

Total: Modelo de Excelencia EFQM y Autoevaluación. Medicina y Seguridad del Trabajo, 59 (232), 302-309.

Secretaría de Educación Pública. (2005). Modelo de innovación y calidad. Oficialía Mayor. Dirección General de Innovación, Calidad y Organización. México, D.F.: SEP.

Tamayo, F. y González, V. (2009). ¿Qué es el QFD? Descifrando el despliegue de la función de calidad. Asociación Latinoamericana de QFD. Recuperado de http://www.qfdlat.com/Imagenes/QFD.pdf

Universidad Autónoma de Chihuahua, Facultad de Filosofía y Letras. (2011). Plan de desarrollo de la Facultad de Filosofía y Letras 2011-2021.Chihuahua, México: UACH.

Varela, P. (2012). Aplicación del despliegue de la función de calidad (QFD) para la evaluación y mejoramiento del producto Openenglish.com. (Tesis de Especialista en Generación de Proyectos) Universidad Católica Andrés Bello, Caracas, Venezuela.

Villardefrancos, M.(2004). La orientación al cliente en las organizaciones de información. Recuperado de http://www.bibliociencias.cu/gsdl/collect/eventos/index/assoc/HASH018b.dir/doc.pdf

Vonhof, C. y Bertele, M.(2017).“Excellent Library”—A Holistic Quality Model and Certificate for Libraries: Concept and Experiences from Germany. International Information and Library Review, 49(1), 19-30.

Published

2018-12-06

How to Cite

the user’s voice in the strategic planning of public libraries using Quality Function Deployment (QFD). (2018). Bibliotecas, 36(2), 1-29. https://doi.org/10.15359/rb.36-2.3

How to Cite

the user’s voice in the strategic planning of public libraries using Quality Function Deployment (QFD). (2018). Bibliotecas, 36(2), 1-29. https://doi.org/10.15359/rb.36-2.3

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>