Photography as an illustration method of an album book

Authors

  • Jairo Andrés Guadamuz Villalobos Universidad de Costa Rica, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.38-2.2

Keywords:

Reading animation, Album book, Illustration, Photography, Diagramming, Scale reproductions, Libraries

Abstract

The close relationship between the text and the image is studied, with special attention to the illustrated works called the album book. It also addresses the role that the image plays in cognitive processes, as well as its discursive and narrative role. A historical review is made about photography, and its ability to reproduce reality is studied. From these reflections, the importance of the image in reading animation is discussed and emphasis is placed on the use of photography as a method of illustration for literary works. In addition, the process of re-illustration of the work The Guardian of Nature and her friends save the river is described, through the reproduction at scale of her characters and scenarios for the subsequent capture of them. It also details the process of diagramming the work and the final product obtained.

References

Abad-Molina, J. (2012). Imagen-palabra: texto visual o imagen textual. En: IV Congreso Iberoamericano de las Lenguas en la Educación y en la Cultura. España. Recuperado de: https://www.oei.es/historico/congresolenguas/comunicacionesPDF/Abad_Javier.pdf

Amador, P. (2004). La imagen fotográfica y su lectura. Segundas Jornadas Imagen, Cultura y Tecnología. Madrid: Universidad Carlos III, Editorial Archiviana. 225-239. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/30042969.pdf

Barthes, R. (1990). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós. Recuperado de: https://monoskop.org/images/c/c9/Barthes_Roland_La_camara_lucida_Nota_sobre_la_fotografia.pdf

Bourdieu, P. (2003). Un arte medio: ensayo sobre los usos sociales de la fotografía. España, Barcelona: Editorial Gustavo Gili S.A.

Chiuminatto, M. (2011). Relaciones texto-imagen en el libro álbum. Revista UNIVERSUM 26 (1), 59-77. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/universum/v26n1/art_04.pdf

Colomer, T. (2005). Las funciones de la literatura infantil y el contexto actual. En Lectura y literatura infantil y juvenil: claves. España: Aljibe.

Delgado, S. (2014) La importancia de la imagen en la literatura infantil: una propuesta didáctica. Trabajo final de grado. Universidad de Jaén. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Recuperado de http://tauja.ujaen.es/bitstream/10953.1/1360/1/TFG_DelgadoSanchez%2cSilvia.pdf

Fajardo, D. (2014). El potencial didáctico del libro-álbum para la educación literaria-intercultural. Educar em Revista. 52, 45-68. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/er/n52/04.pdf

Gutiérrez, C. (2013). La fotografía como recurso en la literatura. E-innova BUCM (29). 1-8. Recuperado de: https://biblioteca.ucm.es/BUCM/revcul/e-learning-innova/29/art1333.pdf

Higuera, G. (2016) De la estética de la recepción a la animación a la lectura: consideraciones teóricas para una propuesta de animación de la lectura literaria en espacios no convencionales. La Palabra, 28. 187-199.

Hoster, B. y Gómez, A. (2013). Interpretación de álbumes ilustrados como recurso educativo para la competencia literaria y visual. Red Visual 19. 65-76. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4749654

Laguna, A. (2017). El artefacto mnemotécnico, literatura y fotografía en W. G. Sebald. Castilla estudios de literatura (8). 308-338. Recuperado de: https://uvadoc.uva.es/bitstream/10324/24149/1/Castilla-2017-8-ArtefactoMnemotecnico.pdf

Macedo, A. (2011). Literatura y Fotografía: El diálogo entre palabras e imagen. En II Congreso Internacional de Literatura y Cultura Españolas Contemporáneas, La Plata, Argentina. Diálogos Transatlánticos. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.2826/ev.2826.pdf

Mac-Millan, M. (2016). Acerca de la legilibilidad de la fotografía y El arte de visibilizar la pregunta (Koen Wessing). Aisthesis, 60. 129-143. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1632/163249379007.pdf

Guerrero, L. (2016). El diseño editorial. Guía para la realización de libros y revistas. Recuperado de https://eprints.ucm.es/39751/1/TFM%20-%20autor%20Leonardo%20Guerrero%20Reyes.pdf

Puerto, M. (2015). Leer con imágenes, dibujar con palabras. La comprensión lectura mediada por el libro álbum. Trabajo de grado para optar a Magíster en Pedagogía de la Lengua Materna. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Recuperado de: http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/2135/1/PuertoRubioMarthaLiliana2015.pdf

Ríos, V. (2009). La fotografía como clave de lectura de La nueva novela. Estudios Filológicos 44. 53-65. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/efilolo/n44/art03.pdf

Sánchez, H. (2009). Una imagen enseña más que mil palabras ¿ver o mirar? Zona Próxima 10. 198-209. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3223208.pdf

Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. México: Alfaguara.

Suárez, H. (2008). La fotografía como fuente de sentidos. Cuaderno de Ciencias Sociales 150. Costa Rica, FLACSO. Recuperado de: https://issuu.com/hugo_jose_suarez/docs/la_fotografia_como_fuente_de_sentidos

UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TICS en educación en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf

Unidad de Currículum y Evaluación. (2007). Ver para leer. Acercándonos al libro álbum. Santiago de Chile: Ministerio de Educación. Recuperado de https://curriculumnacional.mineduc.cl/614/w3-article-83560.html

Published

2020-07-21

How to Cite

Photography as an illustration method of an album book. (2020). Bibliotecas, 38(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.2

How to Cite

Photography as an illustration method of an album book. (2020). Bibliotecas, 38(2), 1-26. https://doi.org/10.15359/rb.38-2.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >>