Some reasons associated with university desertion at the undergraduate level

The case of the School of Libraries, Documentation and Information, National University of Costa Rica

Authors

  • Alba Luz Canales García
  • Aracelly Ugalde Víquez
  • María de los Angeles Zuñiga Solano

Keywords:

Desertion, University, National University, Costa Rica, Libraries and documentation, Bachelor's degree

Abstract

The student desertion is a topic of current importance, which, in spite of its importance for the educational system - specially, because it affects different areas of the national and personal development, for example: economic, social, moral, emotional and professional - has been studied fundamentally under a quantitative approach.

The ignorance of the reasons that has the student body in Bibliotecology’ s School, Documentation and Information, of the National University, in Costa Rica; to abandon classrooms, it represents an obstacle in order to detain the increase in the quantity of desertions, which results are a gap difficult to level between graduated and undergraduated students. This situation affects, in addition, the image of the School and its academic personnel.

This research considered the student desertion to be an object of study in the level of license degree, for the breach with the TFG (Graduation final proyect), in spite of having other requirements to elaborate it. The information of this work was obtained of the students who are dealing with the courses of license degree of the School of Bibliotecology, of the National University during the period 1996-2006, which did not manage to conclude the studies plan and for that reason, they remain undergraduated from the career by a long period.

Author Biography

Aracelly Ugalde Víquez

Puesto Actual- Vicedecana de la Facultad de Filosofía y Letras, UNA (2011-2015)

Título académico

- Maestría en Administración de la Tecnología de la Información UNA (2004)- Licenciatura en Bibliotecología y Ciencias de la Información, UCR (1991)

References

Barrantes, R. (1999). Investigación un camino al conocimiento. San José, Costa Rica: EUNED.

Beltrán Llera, J. y Bueno Alvarez, J. (1995). Psicología de la Educación. Barcelona.

Brenes Varela, I. (2005). Aspectos relacionados con el rendimiento académico de los estudiantes que ingresaron a las instituciones de educación superior universitaria estatal en 1996. San José, Costa Rica: CONARE.

Brenes Varela, I. (2006). Motivos e implicancias de la deserción en la cohorte de admitidos en 1996 a las instituciones de educación superior universitaria estatal. San José, Costa Rica: CONARE.

Cárdenas Guerrero, H. (1987). Las variables de deserción manifiesta en la Universidad Nacional en 1986. Heredia: UNA.

Costa Rica. Universidad Nacional (2004). Plan de Estudios de la Carrera de Licenciatura y Bachillerato en Bibliotecología y Documentación con salida lateral de Diplomado. Costa Rica: UNA.

Estudio sobre repitencia y deserción en la educación superior en Bolivia. (2005). Bolivia: Universidad Autónoma Juan Misael Saracho.

Marger, R. (1971). Actitudes positivas en la enseñanza. México: Editorial Pax.

Flores, L. E y Pacheco, A. (2004). Investigación: una forma de aprender. Heredia. Costa Rica: EUNA.

Gallardo, H. (1999). Elementos de investigación académica.San José, Costa Rica: EUNED.

Gitman, L., y McDaniel, C. (2001). El futuro de los negocios. Australia: Thomson.

González F., L.E. (2005) Repitencia y Deserción Universitaria en América Latina. Chile: UNESCO/IESALC, Universidad de Talca.

González, L. E (2005). Repitencia y deserción universitaria en América Latina. En: Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe 2000-2005. París: UNESCO.

González, J. (1993). El proceso investigativo. San José, Costa Rica: Alma Máter.

Gutiérrez Saxe, M.(2005). Estado la Nación en desarrollo humano sostenible. San José, Costa Rica: proyecto Estado de la Nación.

Hernández, R., Fernández, C., y Batista, P. (2000) Metodología de la investigación. (2ª. ed.). México: McGraw Hill.

Ibáñez, J. (1988). Cuantitativo/cualitativo. En: Terminología científico social. Barcelona: Anthropos.

Merani, A. (1976). Diccionario de Psicología. Barcelona: Ediciones Grijalbo.

Organización de Estados iberoamericanos. (1998). Educación, valores y democracia. Madrid.

PMBOK guide: Project management body of knowledge. (2004). Pennsylvania: PMI.

Rendón, M.A. (1997). Bases teóricas y filosóficas de la bibliotecología. México:UNAM.

Sistema Nacional de Acreditación de la Educación Superior (SINAES). (2000). Manual de acreditación. San José, Costa Rica: Autor.

Solana, R.F. (1993). Administración de Organizaciones. Buenos Aire. Ediciones Interoceánicas, pág. 208.

Wittaker, J. & Wittaker, S. (1989). Psicología con adaptación para Iberoamérica. (4ª ed.). México: McGrawHill.

Downloads

Published

2007-07-01

How to Cite

Some reasons associated with university desertion at the undergraduate level: The case of the School of Libraries, Documentation and Information, National University of Costa Rica. (2007). Bibliotecas, 25(2), 41-70. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/427

How to Cite

Some reasons associated with university desertion at the undergraduate level: The case of the School of Libraries, Documentation and Information, National University of Costa Rica. (2007). Bibliotecas, 25(2), 41-70. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/427

Comentarios (ver términos de uso)