Implications of organizations in the accreditation and certification of academic curricula

Authors

  • Norma M. Barrios Fernández

Keywords:

Implications, Organizations, Accreditation, Certification, Latin America, Global Society, Information, Literacy

Abstract

Within the framework of the "International Forum of Latin America and the Caribbean in the Information Society", the author considers the ten main guidelines on the competencies of the information professional, given the great need facing the region with respect to these criteria. It then establishes the priority duties related to literacy, human rights, knowledge, information security and others. In the same line, it addresses the trends in Higher Education oriented to these ends that involve the use of New Information and Communication Technologies (NICT), and how the system should be structured from the curricular conception (University oriented to learning).

Subsequently, to refers to the emerging needs in the training of information professionals, based on the new paradigms that arise for the transformation and accompaniment of more traditional functions. At the same time, it emphasizes the role of the information professional based on the new commitments imposed by the booming technologies and the large amounts of information that must be faced today. Finally, to refer to the establishment of quality standards in the training process.

References

Barber, Elsa Informe sobre Encuentro de Educación e Investigación en Bibliotecología, Archivología, Ciencia de la Información y Documentación de Iberoamérica y el Caribe. (Granada, 21-25 de febrero de 2000)(documento electrónico)

Barrios Fernández, Norma El sistema de formación profesional en Cuba: desafíos del profesional de la información. En: Anuario de Biblioteconomía Documentación e Información: BIBLIODOC 2000 / María Eulalia Fuentes i Pujol, dir. —Barcelona: Col-legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya,2000. —ISBN: 84-86972-13-2.--pp. 201-216

-----------Papel del profesional de la información en la gestión de información académica: ponencia presentada en: VI Taller de Bibliotecas Universitarias. (La Habana, 23-27 de mayo, 2003)

Cornella, Allfons Cultura informacional es civismo informacional. En: Quaderns Digitals. Valencia: Centre d ́Estudio Vall de Segó. [p.2] Sin 1575-9393

Encuentro de Educadores e Investigadores de Bibliotecología, Archivología Documentación y Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe -EDIBCIC. (San Juan, puerto Rico, Agosto 1996)

Informe de la Comisión de Pregrado. San Juan: Universidad de Puerto Rico, 1996. —4p.

Guimaraes, J. A. Estudos curriculares em Biblioteconomia no MERCOSUR: reflexoes sobre uma trajetória. En: Formaçao professional da informaçao. Marta Valentim, coord. –Sao Paulo, 2002.–pp. 49-88

Harvey, Lee Internal improvement and external evaluation: a keynote presentation at the Universidad de Santiago de Chile, October, 2000. [16p.] (documento no publicado)

Ho, Samuel K. M. Total learning organization En: The Learning Organization. Vol. 6, 3, 1999. p.118.

La formación de profesionales e investigadores de la información para la sociedad del conocimiento. En: Encuentro de Educadores e Investigadores de Bibliotecología, Archivología Documentación y Ciencia de la Información de Iberoamérica y el Caribe –EDIBCIC, 5. (Granada 21-24 de feb. 2000). Actas del... Granada: Universidad de Granada, Facultad de Biblioteconomía y Documentación, 2000.—506 p.

MES. Sistema de evaluación y acreditación de carreras universitarias.--La Habana, 2002. --24p.

Patterson, Glenys The learning university En: The learning Organization. Vol. 6, 1, 1999. pp.9-17)

Planes y programas de estudio de la carrera universitaria de Bibliotecología y ciencias de la información / Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana. La Habana : MES, 2002. –81p.

Política para la introducción de la Gestión de conocimiento en Cuba, CITMA, Julio 2001

Programa, acuerdos y recomendaciones. En: Encuentro de directores de escuelas de Bibliotecología y Ciencias de la Información del MERCOSUR, 4, 2000, Montevideo.

Ramírez, Elsa; Añorve, Martha; Granel, María del Rocío (comp.) Reunión de investigadores y educadores de Iberoamérica y el Caribe en el áreade la Bibliotecología y Ciencia de la Información.México: UNAM/CUIB, 1996.

Revans, Citado por Ho, Samuel K. M. Total learning organization En: The Learning Organization. Vol. 6, 3,1999. pp. 116-120

Senge, Citado por Ho, Samuel K. M. Total learning organization En: The LearningOrganization. Vol. 6, 3, 1999. p.118Tendencias contemporáneas de las universidades / Grupo de Investigación de la Educación Superior en el Siglo XXI. Ciudad de La Habana: Editora Universitaria ES XXI, 1998 ISBN 959-16-0035-6[edición electrónica]

Valentim, Marta Formaçao: competencias e habilidades do professional da informaçao. En: Formaçao professional da informaçao. Marta Valentim, coord. –Sao Paulo, 2002. –pp. 117-132

Valentim, Marta L.P. Formación: competencias y habilidades del profesional de la información. En Professional da información. –Sao Paulo: Polis, 2002. –pp. 123-125. Foro internacional. América Latina y el Caribe en la Sociedad de la Información.—En: INFOLAC/UNESCO.—v.15, 2, 2002.—pp.4-6

Downloads

Published

2004-01-01

How to Cite

Implications of organizations in the accreditation and certification of academic curricula. (2004). Bibliotecas, 22(1), 51-99. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/486

How to Cite

Implications of organizations in the accreditation and certification of academic curricula. (2004). Bibliotecas, 22(1), 51-99. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/486

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >>