Achievements, Prospects and challenges of research in the Faculty of Arts at the Universidad Nacional, Costa Rica

Authors

  • Aracelly Ugalde Viquez
  • Lucía Chacón Alvarado

Keywords:

Research, Universities, Academy

Abstract

As part of this project, we conducted a quantitative and qualitative study to determine the role of research projects. The reporting period covers the projects implemented between 2007 and 2011, all of them are part of the work of the Faculty of Arts. It aims to recognize the features, themes, geographical coverage, results, conclusions and the importance of the projects in the humanities and scientific communications. Moreover, since these projects reflect our identity and thought, compares the methodology used in its operation with international quality parameters. As a result of this study, we propose a forward-looking research and its impact on the academic work of the University.

References

Alfaro, J. y Chacón, L. (2006). Informe de labores 2001-2006. Heredia, C.R.: Programa de Publicaciones.

Chacón, L. y Villalobos, L. (2011). Informe de labores 2006-2011. Heredia, C.R.: Programa de Publicaciones.

Cómo presentar manuscritos (s.f.) Revista de Biología Tropical. International Journal of Tropical Biology and Conservation.

Conceptos básicos de ciencia, tecnología e innovación. (2008). Santiago : CONICYT. Departamento de Estudios y Planificación Estratégica.

Cornejo, M., Salas, N. (2011). Rigor y calidad metodológicos: un reto a la investigación social cualitativa. Psicoperspectivas. Individuo y Sociedad. 10 (2): 12-34.

Díaz, M. (2009). Situación de las metodologías para la medición de la ciencia, la tecnología y la innovación en América Latina. ACIMED. 19 (4)

Jaramillo, H., Lugones, G., Salazar, M. (2001). Normalización de indicadores de innovación tecnológica en América Latina y el Caribe. Manual de Bogotá. [s.l.] : RICYT. OEA. CYTED. COLCIENCIAS. OCYT.

Ovares, F. (2003?). La investigación en la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje: líneas temáticas y metodológicas. [Heredia, C.R.] : [Universidad Nacional. Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje]

Sánchez, M.P., Castrillo, R. (2006). La tercera edición del manual de OSLO: cambios e implicaciones. Una perspectiva de capital intelectual. Revista I+D (35): 1-16.

Universidad Nacional. Costa Rica (1996). Estatuto Orgánico. Heredia, C.R.: EUNA.

Universidad Nacional. Costa Rica (2008). Lineamientos para la gestión de programas, proyectos y actividades académicas. Heredia, C.R.: [s.l.]

Universidad Nacional. Costa Rica. Facultad de Filosofía y Letras. Programas, proyectos y actividades académicas, informes finales de proyectos y actividades académicas. Heredia, C.R.: Programa de Publicaciones. Nota: Se consultaron los catálogos de programas, proyectos y actividades académicas de las siguientes fechas: 2006-2011.

Universidad Nacional. Costa Rica. Facultad de Filosofía y Letras (2012). Sistema de Información Académica (SIA). Heredia, C.R.: Programa de Publicaciones. Disponible en: http://www.gestionproyectos.una.ac.cr/

Víquez, R., Hidalgo, C. (2009). Manual práctico para la elaboración de artículos científicos para su publicación. Heredia, C.R. : Universidad Nacional. Facultad de Ciencias Exactas y Naturales. Escuela de Ciencias Biológicas.

Published

2012-07-30

How to Cite

Achievements, Prospects and challenges of research in the Faculty of Arts at the Universidad Nacional, Costa Rica. (2012). Bibliotecas, 30(2). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/4861

How to Cite

Achievements, Prospects and challenges of research in the Faculty of Arts at the Universidad Nacional, Costa Rica. (2012). Bibliotecas, 30(2). https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/bibliotecas/article/view/4861

Comentarios (ver términos de uso)