Self-assessment and Foresight, as Input for the Planning: Experience in a Division of Libraries at National University of Colombia

Authors

  • Diana Milena Osorno Alzate Secretaria de Planeación del Municipio de Girardota, Antioquia, Colombia, Colombia
  • Ángela María Benítez Góez División de Bibliotecas de la Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín, Colombia
  • Melissa Juliana Velasco García Dirección Académica de la Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.15359/rb.35-3.2

Keywords:

Prospective, self-assessment, planning, National University of Colombia, Medellin Campus Division of Libraries

Abstract

This article aims at setting out the theoretical frameworks and results of a self-assessment and foresight activity carried out in the National University of Colombia, Medellin Campus Division of Libraries, which involved the participation of its staff. The methodology used responds to the application of prospective tools (IGO Matrix) in order to identify and to prioritize strategic elements leading to the definition of actions for the construction of an action plan, which favors the continuous improvement of the Division of Libraries for the 2016-2018 period. In the end, it is concluded that the participatory exercises of self-assessment and foresight, as input for planning, meaningfully contribute to the improvement of an organization.

References

Araujo, A. (2010). La reflexión prospectiva: elemento clave para la planificación y gestión de la relación universidad-empresa. Omnia, 9 (2), 1-18. Recuperado a partir de http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/7077

Arenas, N., & Cabrera, K. (2005). Los procesos de autoevaluación y acreditación y la dinámica de las instituciones. En O. Jaramillo (Ed.), El impacto de los procesos de autoevaluación en la educación superior en Colombia. (p. 154). Bogotá: Convenio Andrés Bello.

Ayarza, H. (1993). Acreditación universitaria en América Latina : antecedentes y experiencias. Santiago, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA): Centro Regional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (CRESALC).

Ayarza, H. y González, L. (1994). Política y gestión universitaria. Santiago, Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo - CINDA.

Berger, G. (1957). Sciences humaines et prévision. La Revue des Deux Mondes, 1 (3), 417-426.

Berger, G. (1959). L’attitude prospective. (P. Berger, Gaston, Bourbon-Busset, Jacques de Massé, Ed.). París: Société nouvelle de l’Encyclopédie française. Recuperado a partir de http://www.laprospective.fr/dyn/francais/memoire/texte_fondamentaux/ attitude-prospective-g-berger-1959.pdf

Berger, G. (1964). The Prospective Attitude. Management International, 4 (3), 7-10. Recuperado a partir de http://www.jstor.org/stable/40225690

Botero, R.; Calle, V.; Echavarría, M. V.; Galindo, R. y Osuna, S. (2014). Modelo de laboratorio de prospectiva en gerencia para la Escuela de Ingeniería de Antioquia —EIA—. Revista EIA, 10 (9), 161-173. Recuperado a partir de http://www.scielo.org.co/pdf/eia/n19/n19a15.pdf

Del Rio, J. y Contreras, J. (2014). Cruzando el puente : de la selva de la paneación estrategica a la construcción prospectiva de escenarios. Global conference on business and finance proceedings, 9 (2), 2016-2024.

Flórez-Peña, T. del S. (2013). Creación de unidades de formación con apoyo en la planeación prospectiva. Universidad de la Sabana, 16 (2), 297-308. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/ eye/article/view/2707/3238

Godet, M. (2000). La caja de herramientas de la prospectiva estratégica. (Prospektiker, Ed.)Cuaderno número 5 (4ta. ed.). París: Instituto Europeo de Prospectiva y Estrategia.

Godet, M. (2010). Future memories. Technological Forecasting and Social Change, 77(9), 1457-1463. http://doi.org/10.1016/j.techfore.2010.06.008

Godet, M., y Durance, P. (2011). La prospectiva estratégica: para las empresas y los territorios. (Unesco, Ed.). París: Dunod, Unesco.

ILPES, y Universidad de la Sabana. (2011). No dejemos que nos siga sorprendiendo el futuro. En CEPAL (Ed.), Prospectiva y estrategia: (compendio de trabajos presentados en el Primer Encuentro de Estudios Prospectivos) (pp. 1-12). Bogotá: CEPAL. Recuperado a partir de http://www.slideshare.net/juanfelipeherrera/prospectiva-y-estrategia

Medina, J. y Ortegón, E. (2006). Manual de prospectiva y decisión estratégica: bases teóricas e instrumentos para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPAL.

Miklos, T. y Tello, M. (2007). Planeación prospectiva: Una estrategia para el diseño del futuro. México: Limusa.

Mojica, F. (2008). Dos modelos de la Escuela Voluntarista de Prospectiva Estratégica. Universidad Externado de Colombia, 1-11. Recuperado de http://www.franciscomojica.com/articulos/modprosp.pdf

Montoya, I. (2010). Una contribución a la comprensión de las estrategias deliberadas y emergentes de las organizaciones, desde una perspectiva evolutiva. Universidad Nacional de Colombia Sede Bogotá.

Peralta, S. y Herrera, L. (2012). Estudio prospectivo estratégico para el sector solidario en el departamento del Meta hacia el año 2022. Acacías: UNAD.

Sánchez, B.; Montoya, I. y Montoya, L. (2013). Aplicación del enfoque integrado de prospectiva y estrategia para el mejoramiento al proceso de selección docente de la Universidad Nacional de Colombia. Innovar, 23, 43-54. Recuperado de http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84880840773ypartnerID=40ymd5=38298db5cf5956d89b10d7455071f6c1

Universidad Nacional de Colombia. Bogotá (2015). Universidad Nacional de Colombia: Historia.

Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín. (2015). División de Bibliotecas - Dirección de Bibliotecas Sede Medellín. Recuperado de http://divisiondebibliotecas.medellin.unal.edu.co/

Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín, y La Universidad. (2015). Universidad Nacional de Colombia : Sede Medellín. Recuperado 21 de mayo de 2015, a partir de http://medellin.unal.edu.co/

Universidad Nacional de Colombia. Bogotá. SINAB. (2016). Acerca del Sistema Nacional de Bibliotecas - SINAB. Recuperado de http://bibliotecas.unal.edu.co/acerca-de/

Published

2017-11-15

How to Cite

Self-assessment and Foresight, as Input for the Planning: Experience in a Division of Libraries at National University of Colombia. (2017). Bibliotecas, 35(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/rb.35-3.2

How to Cite

Self-assessment and Foresight, as Input for the Planning: Experience in a Division of Libraries at National University of Colombia. (2017). Bibliotecas, 35(3), 1-25. https://doi.org/10.15359/rb.35-3.2

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >>