El Caribe como espejo y descentramiento en la poética de Derek Walcott

Authors

  • Claudia Claisso Universidad Nacional de Rosario, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.23.10

Keywords:

Anglophone Caribbean, Poetics of Derek Walcott, interculturality, creolization, decolonial thought

Abstract

The work analyzes the integration and projection of the Caribbean that Derek Walcott constructed through analogical bridges and the translation of the imaginary of the book-archive to the landscape in The Antilles, fragments of an epic memory (1992). On the other hand, it stops at the evaluation that the author of Omeros (1990) made of imitation as a decisive intercultural matrix in The Caribbean. Culture or mimicry? (1974). It emphasizes theoretical positions constructed in the essay based on the questioning of hypotheses proposed by Vidia Naipaul in The Mimic Men (1967) and considers the relevance achieved by the manifestations of the specular relationship in the region anthropological life. Finally it describes the intertextual articulation that exists between that process and the representations drawn in Aimé Césaire´s Cahier d´un retour au pays natal (1939) by means of which the belief in the cultural originality and the Eurocentrism are questioned.

Author Biography

Claudia Claisso, Universidad Nacional de Rosario

Doctora en Letras por la Universidad Nacional de Rosario e investigadora independiente del Concejo de Investigaciones de dicha Universidad en cuya Facultad de Humanidades y Artes dicta seminarios de grado y postgrado sobre Literatura e Interculturalidad. Participó con artículos de su autoría en numerosas revistas especializadas argentinas y del extranjero y en varios volúmenes de A.A.V.V. dedicados a investigación académica.

References

- Baugh, E. (2012). The West Indian Writer and his Quarrel with History. Small Axe, Año 16.

- Caisso, C. (2015). Indigenización en el teatro de Derek Walcott. Amerika. Mémoires, Identités, Territoires. Año 13.

- Césaire, A. (2000). Para leer a Aimé Césaire. México: F.C.E.

- Fanon, F. (1986). Los condenados de la tierra. México: F.C.E.

- Fumagalli, M.C. (2001). The Flight of the Vernacular. Seamus Heaney, Derek Walcott and the Impress of Dante. Amsterdam-New York: Edit. Rodopi.

- Glissant, E. (2005). El discurso antillano. Caracas: Monte Ávila Editores.

- James, C.L.R. (2010). Los propietarios. En: Los jacobinos negros. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.

- Jay, P. (2006). Fated to Unoriginality. The Politics of Mimicry in Derek Walcott´s Omeros. Callaloo, Año 29.

- King, B. (2004). Derek Walcott and West Indian Drama. New York: Oxford University Press.

- Lamming, G. (2010). Los placeres del exilio. La Habana: Fondo Editorial Casa de las Américas.

- Rohlehr, G. (2001). The Calypsonian as Artist: Freedom and Responsability. Small Axe. Año 9.

- Walcott, D. (1996). El reino del caimito. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

- Walcott, D. (2000). La voz del crepúsculo. Madrid: Alanza Editorial.

- Walcott, D. (2012). Pleno verano. Poesía selecta (1948- 2004). Madrid: Vaso Roto Ediciones.

- Walcott, D. (2016). El Caribe ¿cultura o mimetismo? Revista Iberoamericana, Año LXXXII.

- Walcott, D. (2017). Otra vida. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

Published

2019-01-30

How to Cite

“El Caribe Como Espejo Y Descentramiento En La poética De Derek Walcott”. 2019. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 23 (January): 119-34. https://doi.org/10.15359/istmica.23.10.

Issue

Section

Varia ( sección arbitrada)

How to Cite

“El Caribe Como Espejo Y Descentramiento En La poética De Derek Walcott”. 2019. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 23 (January): 119-34. https://doi.org/10.15359/istmica.23.10.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 33 34 35 36 37 38 39 > >>