Convergence of circumstances in the settlement of the expression of the extensive poem in Cuba, Puerto Rico and the Dominican Republic

Authors

  • Marie-Christine Seguin Faculté libre de lettres et de Sciences Humaines de l’Institut Catholique de Toulouse, France

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.25.5

Keywords:

Extensive poem, Hispanic Antilles, Décima, Neobaroque, heterogeneous, minimal stories

Abstract

Between traditions and processes of transformation, we can see a poetic thought of the extensive poem in the Hispanic Antilles. Since the “décima”, which came from Europe, a linguistic creativity has developed through a pragmatic opening in close relation with the colonial particularity between the myth of progress and the myth of the golden age. To understand the Caribbean inventiveness we remember the practice of the neo-baroque elaborated on the confluences of the heterogeneous. We see how, through a discursive heteroglossia, the extensive poem is based in this cultural space, that are the Antillean islands and we emphasize its current role in the narrative of minimal stories that feed universal history in another way.

Author Biography

Marie-Christine Seguin, Faculté libre de lettres et de Sciences Humaines de l’Institut Catholique de Toulouse

Nace en 1965, es Doctora en Letras y Civilización Hispano-Americanas de la Universidad de Toulouse Jean-Jaurés II en 1999. Titular (Maître de Conférences, sección 14), investigadora en la Faculté libre de lettres et de Sciences Humaines de l’Institut Catholique de Toulouse desde 2009. Actualmente estudia la poesía contemporánea centroamericana y del Caribe insular hispanófono, interés que parte de una tesis de doctorado sobre la poesía de José Lezama Lima. Ha traducido a algunos poetas latinoamericanos.

References

- Ardavín, C. X. (2005). Anatomía de un poeta. Aproximaciones críticas a José Mármol. Santo Domingo: Librería la Trinitaria.

- Benítez Rojo, A. (1931). La isla que se repite. Habana: Letras Cubanas.

- Corretjer, J. A. (1999). Cuadernos de Poesía, núm 11. San Juan: Instituto de Cultura Puertorriqueña.

- Couffon, C. (1995). Poésie Dominicaine du XXe siècle. Paris: ed. Patiño.

- Deleuze, G. (1988). Le pli, Leibniz et le baroque. Paris: ed. Minuit.

- De Unamuno, M. (1907). Credo poético. Madrid: ed. col. Poesía.

- Diaz, L. F. (2012). (Post)modernidad puertorriqueña: Poesía de Edgardo Nieves Mieles. Recuperado de http://postmodernidadpuertorriquena.blogspot. com/2014/04/poesia-de-edgardo-nieves-mieles.html

- Diaz Pimienta, A. (2000). Actas del VI Encuentro-Festival Iberoamericano de la Décima y el Verso Improvisado, 2000, Las Palmas de Gran Canaria, p. 62. Recuperado de http://bdb.bertsozale.eus/uploads/edukiak/.../xdz4_ ld_000169_05.pdf.

- Ducrot, O. (1972). Dire et ne pas dire. Paris: Seuil.

- Espitallier, J.-M. (2006). Caisse à outils, un panorama de la poésie française aujourd'hui. Paris: Pocket.

- Estenger, R. (1943). Cien de las mejores poesías cubanas. Habana: ed. Mirador.

- Feijoo, S. (1963). La décima culta en Cuba. Habana: Universidad de las Villas.

- Fornerín, M. A. (1999). Puerto Rico y Santo Domingo también son. Puerto Rico: Isla Negra.

- Glissant, E. (2002). Le discours antillais, Paris: Gallimard. Heredia, J. M. (1993). Obra poética. Habana: Letras Cubanas.

- Lezama Lima, J. (1971). Antología de poesía cubana, tomo I. Habana: ed. Consejo Nacional de cultura.

- Lezama Lima, J. (1985). Obra Completa. Habana: Letras Cubanas.

- Lope de Vega, F. (1968). Arte nuevo de hacer comedias (1609). Madrid: Gredos.

- Loynaz, D. M. (1995). Poemas escogidos. Madrid: ed. Visor de Poesía.

- Marmol, J. (2001). Deus ex machina y otros poemas. Madrid: colección Visor de Poesía.

Marmol, J. (2016). La poesía es muchas cosas y nada. Incluso, llega a ser lo que nunca ser, Santo Domingo, La República domingo digital. Recuperado de https://listindiario.com/la-republica/2016/09/25/436534/jose-marmol-lapoesia-es-muchas-cosas-y-nada-incluso-llega-a-ser-lo-que-nunca-sera

- Martínez, F. (coord.). (2001). Juego de Imágenes - la nueva poesía dominicana. Santo Domingo: ed. Isla Negra.

- Martínez Márquez, A. & Cancel, M. R. (2000). Límite Volcado. San Juan: ed. Isla Negra.

- Menéndez Pelayo, M. (1948). Historia de la poesía hispanoamericana, tomo I, 1911-1913. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

- Nieves Mieles, E. (2001). Las muchas aguas no podrán apagar el amor. San Juan: ed. Isla Negra.

- Nolla, O. (1994). Dulce Hombre prohibido. San Juan: Ed. Cultural.

- Rastrollo Torres, J. J. (2014). Hacia una caracterización del poema extenso. Recuperado de www.upf.edu/forma/_pdf/vol04/forma_vol04_11rastrollo.pdf.

- Rivera Rivera, E. (1981). La poesía en Puerto Rico antes de 1843. Buenos-Aires: Instituto de cultura Puertorriqueño, Emece.

- Rodríguez Rivera, G. (2015). Cuba (poema mitológico. Habana: ed. Betania.

- Sarduy, S. (1974). Barroco. Buenos Aires: ed. Sudamericana.

- Thom, R. (1997). Morphogenèse et imaginaire, Série Méthodologie de l'imaginaire, núm. 8-9 Paris: CIRCÉ.

- Trapero, M., López Lemus, V. (2001). Geografía actual de la Décima. Santa Cruz de Tenerife: Centro de la Cultura Popular Canaria. Recuperado del documento digitalización realizada por ULPGC, Biblioteca universitaria, 2008. https://pdfs.semanticscholar.org/e355/3a9cb0c6d55716483c7c373e4017b6c7ea1d.pdf

- Ureña de Henríquez, S. (1981). Anacaona. Santo Domingo: ed. Publicaciones América.

- Ureña de Henríquez, S. (1975). Poesias completas. Santo Domingo: SEEBAC.

- Vieuguet, P. (dir.). (2010). Poésie Cubaine, 1980-2000, Anthologie Bacchanales, núm. 24. Saint- Etienne: ed. Maison de la Poésie Rhônes-Alpes.

- Zambrano, M. (1980). Filosofía y poesía. México: ed. Fondo de Cultura Económico.

Published

2020-03-02

How to Cite

“Convergence of Circumstances in the Settlement of the Expression of the Extensive Poem in Cuba, Puerto Rico and the Dominican Republic”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (25): 57-71. https://doi.org/10.15359/istmica.25.5.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“Convergence of Circumstances in the Settlement of the Expression of the Extensive Poem in Cuba, Puerto Rico and the Dominican Republic”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (25): 57-71. https://doi.org/10.15359/istmica.25.5.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>