Photography in a context of change for the insular Hispanic Caribbean

Authors

  • Kirenia Rodríguez Puerto Universidad de La Habana, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.33.4

Keywords:

Photography, Hispanic Caribbean, creative subject, experimentation, art

Abstract

After the Second World War, the Caribbean art experienced profound transformations in their creative practices and modes of cultural understanding. The complex social and political realities in the islands of the Hispanic Caribbean led to a turning point in regional processes, a transformation of the art field, and rethinking of peripheral discourses. from the demonstrations, the topics of interest and the role of the artist in society. Photography, and especially that coming from peripheral spaces in the international logic of art, contributed the most rebellious icons of the moment. The cultural symbols of a new voice, which responds to an emancipatory and decolonizing thought, is expressed in the construction of a visual discourse of ethical and libertarian paradigms. The most innovative language of the time appealed to a background photographic base due to the relationship between immediacy and pregnancy of the image, or the inherent reproducibility that fosters a more effective communicative function.

Author Biography

Kirenia Rodríguez Puerto, Universidad de La Habana

Es Doctora en Ciencias sobre Arte y profesora titular de la Universidad de La Habana. Investiga temas relacionados con el arte y la cultura del Caribe. Ha sido coordinadora del Grupo de Trabajo CLACSO Arte antihegemónico y resistencia cultural (2016-2019) y actualmente conduce el Grupo de Estudios sobre arte y cultura del Caribe en la Universidad de La Habana.

References

Andrade, Xavier y Zamorano, Gabriela. <>. En Íconos. Revista de Ciencias Sociales (2012): 11-16. https://www.researchgate.net/publication/276309384_Antropologia_visual_en_Latinoamerica_Dossier (consultado el 18 de enero de 2021).

Bhabha, Homi. El lugar de la cultura. Buenos Aires: Manantial, 2002.

Belting, Hans. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Editores, 2007.

Cepero Amador, Ileana. 2010. Mitologías y realidades: los años 1960 y 1970 en la fotografía cubana. En Cuba. Arte e historia desde 1868 hasta nuestros días, 231-235. La Habana: Museo Nacional de Bellas Artes, Fototeca de Cuba, The Montreal Museum of Fine Arts.

Díaz, Polibio. “Declaración del artista”, http://www.polibiodiaz.com.do/index.php/declaracion-de-artista (consultado el 1° de marzo de 2023).

Fernández Retamar, Roberto. Todo Calibán. La Habana: Ciencias Sociales, 2000.

X Exposición Colectiva Jueves 68. República Dominicana: Galería Altosde Chavón, La Romana, 1981.

Fox, Claire. Making art panamerican. Cultural policy and the cold war London: University of Minessota Press, 2013.

Greisa Gutiérrez. <>. En Memorias del Congreso Negritudes Latinoamericanas. México, 2010: 257-265.

Hermann, Sara y Guillarón, Karenia. Wifredo García, peculiares obsesiones. República Dominicana: Fundación León Jimenes, 2009.

Hermann, Sara, Reinvenciones. Fotografía dominicana post-dictadura. República Dominicana: Centro Cultural Eduardo León Jimenes, 2005.

Jane, Ricardo Ramón. Fernando Peña Defilló, la naturaleza mística. República Dominicana: Colección de Monografías de Arte Dominica-no del Centro Cultural de España, Vol. III, 2005.

Krauss, Rosalind. Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos, España: Editorial Gustavo Gili, 2002.

Restrepo, Luis. El sistema interamericano: perspectiva histórica. http://www.oas.org/juridico/spanish/jos%C3%A9_luis_restrepo.htm (consultada el 21 de agosto de 2019).

Miller, Jeanette. Fernando Peña Defilló. Desde el origen hacia la libertad. República Dominicana: Galería del Arte Moderno, 2000.

____________. << La Nueva Figuración en la pintura dominicana>>, en La Noticia. (1973): 274.

Montero, Claudia. La obra de María Eugenia Haya. Tesis de grado en Historia del Arte, Universidad de La Habana, 2016.

Pereira, María de los Ángeles. <>. En Korda: conocido desconocido. Edición de Cristina Vives. Madrid: La Fábrica Ed., 2015.

Pogolotti, Graziella. Polémicas culturales de los 60. La Habana: Letras Cubanas, 2006.

Rafael Sánchez Cernuda. Fotogrupo, Inc. 1977-2007. https://wifredogarcia.com/hechos/articulos#fotogrupo (consultada el 1° de marzo de 2023).

Richard, Nelly. <>. En Zona de tumultos. Memoria, arte y feminismo. Compilación de textos 1986-2020. Edición de Nelly Richard. Argentina: CLACSO, 2021. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20210624100504/Zona-de-tumultos.pdf (consultado el 8 de febrero de 2021).

Rodríguez, Myrna. << Liga de Estudiantes de Arte >>. En Plástica (1988): 10. Tausk, Petr. Historia de la fotografía en el siglo XX: de la fotografía artística al periodismo gráfico. Santiago de Cuba: Editorial Oriente, 1984.

Trelles Hernández, Mercedes. 2011. Arte en el medio: 35 años de fotografía en Puerto Rico. En Muestra Nacional de Arte 2011, 6-19. Puerto Rico: Instituto de Cultura Puertorriqueña.

Vásquez Escalona, Alejandro. <>. En Quórum Académico (2011): 301-314.

Wood, Yolanda. Las artes plásticas en el Caribe. Praxis y contextos. La Habana: Editorial Félix Varela, 2006.

_____________. <>. En Caribe: universo visual. Edición de Yolanda Wood. La Habana: Editorial Félix Varela, 2018.

Published

2024-01-22

How to Cite

“Photography in a Context of Change for the Insular Hispanic Caribbean”. 2024. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (33): 63-87. https://doi.org/10.15359/istmica.33.4.

Issue

Section

Artes Visuales (sección arbitrada)

How to Cite

“Photography in a Context of Change for the Insular Hispanic Caribbean”. 2024. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (33): 63-87. https://doi.org/10.15359/istmica.33.4.

Comentarios (ver términos de uso)