Didactic Strategies in Special Graduate Projects

Authors

  • Marcel Alejandro Doubront-Guerrero Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Venezuela, Bolivarian Republic of
  • Luis Gerardo Doubront-Guerrero Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Venezuela, Bolivarian Republic of https://orcid.org/0000-0003-4174-2169

DOI:

https://doi.org/10.15359/udre.11-1.1

Keywords:

education, teacher, educating, didactic strategies, Maslow

Abstract

This article is a reflection on how special graduate projects move away from the humanist context, promoting humanism, that is, a humanization of education without taking the human as a reference but the didactic strategies, ignoring who applies them and the factors involved in their application. In this sense, an approach is made referring not only to the purpose of education but also to Maslow’s theory of emotions in order to know, understand, and determine how and why teachers think, and also, what the most appropriate alternative should benefit education and its students.

References

Ander, E. (1979). Hacia una pedagogía autogestionaria. Buenos Aires, Argentina: El Cid Editor.

Alvarado, B., Meléndez, D., Torrealba, M. y Plana, P. (2018). Ontoaxiología educativa desde la pedagogía del amor. CIEG. http://www.grupocieg.org/archivos_revista/Ed.%2033%20(180-189)-Alvarado%20Belkis-Mel%C3%A9ndez%20Daisy-Torrealba%20Manuel-Plana%20Petra_articulo_id397.pdf

Carreño, A. (2012). El ser y el hacer del docente venezolano en el contexto de la educación bolivariana: paradigmas y realidades (tesis doctoral). Universidad de Carabobo Valencia Edo. Carabobo.

Castillo, E. (2018). “2018 es un año decisivo para los docentes”: habla el director de la Escuela de Educación de la UCAB. Entrevista al director de la Escuela de Educación de la Universidad Católica Andrés Bello. Portal Web elucabista.com. http://elucabista.com/2018/01/10/2018-es-un-ano-decisivo-para-los-docentes-habla-el-director-de-la-escuela-de-educacion-de-la-ucab/

Chiavenato, I. (2009). Comportamiento-organizacional. México, D.F: McGraw-Hill/Interamericana Editores.

Delors, J. (1994). La Educación Encierra un Tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI.

Diario Tal Cual claro y raspao. (25 de abril de 2018). Educación en Venezuela retrocede al siglo XIX. http://talcualdigital.com/index.php/2018/04/25/educacion-en-venezuela-retrocede-al-siglo-xix-segun-experto/

Díaz, G. (2013). Factores psicológicos de la percepción de inseguridad. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. http://ride.org.mx/1-11/index.php/RIDESECUNDARIO/article/viewFile/330/322

Diario Panorama. (2017). La carta que el artista plástico Carlos Cruz-Diez envió a los venezolanos. https://www.panorama.com.ve/espectaculos/La-carta-que-el-artista-plastico-Carlos-Cruz-Diez-envio-a-los-venezolanos-20170428-0116.html Publicada 28/04/2017

Ferguson, A. y Lanz, R. (2011). La transformación universitaria y la relación universidad-estado-mundo. Observatorio Internacional de Reformas Universitarias ORUS-VE.

Freire, P. (1979). Pedagogía del oprimido. España: Siglo Veintiuno Editores.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía. Sao Paulo, Brasil: Editorial Paz e Tierra.

García-Allen (2015). Pirámide de Maslow: la jerarquía de las necesidades humanas. https://psicologiaymente.net/psicologia/piramide-de-maslow

Goleman, D. (2000). La inteligencia emocional en la empresa. Argentina: Ediciones Vergara.

Granadillo, A. (2018). Proyección de la educación en Venezuela. Entrevista a Ercilia Vásquez. Directora de la Escuela de Educación de la Universidad Católica Andrés Bello (UCAB). http://w2.ucab.edu.ve/proyeccion-de-la-educacion-en-venezuela.html

Gutiérrez, F. (1974). Pedagogía de la comunicación. San José, Costa Rica: Editorial Costa Rica.

Juri, L. J. (1995). El sentimiento de seguridad es un camino del desarrollo. Psicofisiología - UNR. http://www.psicofisiologia.com.ar/index.php?option=com_content&task=view&id=231&Itemid=53

Kremer, W. y Hammond, C. (2013). ¿Qué tan correcta es la pirámide de Maslow? BBC Mundo http://www.bbc.com/mundo/noticias/2013/09/130902_salud_piramide_maslow_aniversario_gtg

Maturana, H. (1992). El sentido de lo humano. Santiago, Chile: Ediciones Pedagógicas Chilenas.

Martínez, M. (2004). La psicología humanista; un nuevo paradigma psicológico. México: Editorial Trillas.

Martínez, M. (2013). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Caracas, Venezuela: Editorial Trillas.

Morin, E. y Delgado, C. (2014). Reinventar la educación: hacia una metamorfosis de la humanidad. Multiversidad Mundo Real Edgar Morin, México.

Mujica, J. (2014). No le pidamos al docente que arregle los agujeros que hay en el hogar. Presidencia de la República Oriental del Uruguay. https://www.presidencia.gub.uy/comunicacion/comunicacionnoticias/utu-colonia-nicolich-mujica-inauguracion

Observatorio Educativo de Venezuela. (2018). Monitoreando el cumplimiento del derecho a la educación en Venezuela. https://observatorioeducativo.wordpress.com/2018/09/10/hay-condiciones-para-el-inicio-del-ano-escolar-2018-2019-el-proximo-17-de-septiembre-en-venezuela/

Ovejero, A. (2007). Las relaciones humanas. Psicología social teórica y aplicada. Madrid, España: Editorial Biblioteca Nueva. https://es.scribd.com/doc/49974809/LAS-RELACIONES-HUMANAS

Reforma de Córdoba. (1918). http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/22014/articulo2.pdf?sequence=1

Savater, F. (1997). El valor de educar. Barcelona, España: Editorial Ariel.

Stein, D., Santos, M. y Lorenzini, A. (2007). Humanizando el cuidado a través de la valorización del ser humano: resignificación de los valores y principios por los profesionales de salud Revista Latino-Americana de Enfermagem, 15(1), 34-41. https://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692007000100006

Rodríguez, S. (1990). Sociedades americanas. Caracas, Venezuela: Biblioteca Ayacucho.

Tineo, L. (2018). Investigación educativa desde la ontoepistemología. Revista Vinculando. http://vinculando.org/educacion/investigacion-educativa-desde-la-ontoepistemologia.html

Yuncoza, A. (28 de marzo de 2017). Venezuela, Maslow y la seguridad. El Universal. http://www.eluniversal.com/noticias/opinion/venezuela-maslow-seguridad_645582

Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. Instituto Politécnico Nacional, México D. F.

Published

2021-09-17

How to Cite

Didactic Strategies in Special Graduate Projects. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(1), 11-35. https://doi.org/10.15359/udre.11-1.1

How to Cite

Didactic Strategies in Special Graduate Projects. (2021). Universidad En Diálogo: Revista De Extensión, 11(1), 11-35. https://doi.org/10.15359/udre.11-1.1

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >>