La redefinición de géneros musicales y la conciencia social en la poética de Calle 13

Authors

  • Ailén Cruz Universidad de Toronto, Canada

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.21.4

Keywords:

Calle 13, Latin-American rap, Latin-American Hip-Hop, Musical genre, social justice, engaged art, engaged rap

Abstract

The group Calle 13 enjoys world-wide success, and has used its influence to further social and political justice themes through their lyrics and fusion of musical genres. This article establishes the socioeconomic context from which Calle 13’s voice, particularly their poetry, originates. Through a literary analysis encompassing songs from each stage of the band’s discography, the article explores the unique elements that enabled Calle 13 to transcend their roots and be well-received beyond Latin America. The investigation concludes that Calle 13 achieves a successful and credible revolutionary art with introspective and at times inconsistent verses that avoid becoming monolithic propaganda, offering the audience a permeable, accessible message.

Author Biography

Ailén Cruz, Universidad de Toronto

Argentina/canadiense. Candidata de doctorado de tercer año en literatura hispana en la Universidad de Toronto. Recientemente ha presentado “Humor y sátira en la poética y política de Calle 13” en la conferencia de Northeast Modern Languages Association (NEMLA) en el 2017 y “Del grifo al ajolote: la continuación y evolución del bestiario medieval en Latinoamérica” en la conferencia de la Asociación de hispanistas canadienses (AHC) del mismo año.


Correo electrónico: ailen.cruz@mail.utoronto.ca

References

- Assange, J. y Pérez Joglar, R. (2014). Multi_Viral [Grabada por: Calle 13, Tom Morello, and Julian Assange y Kamilya Jubran] En Multi_Viral. Manhattan, NY: El abismo.

- Baker, H. (1991). Hybridity, the Rap Race, and Pedagogy for the 1990s. Black Music Research Journal, 11, 217–228. Calle 13 (2014, July 9). Está ocurriendo algo bonito, la juventud está despertando. Sexta noticias.

- Díaz-Zambrana, R. (2010). Gastronomía, humor y nación estrategias: retóricas en las letras de Calle 13. Centro journal, 2, 129-149. Dussel, E. (2006). 20 Tesis de política. México: Centro de cooperación regional para la educación de adultos en América Latina y el Caribe.

- Flores, J. (1997). Puerto Rican and Proud, Boyee!: Rap, Roots and Amnesia. Iberoamericana, 21, 168–178 Jameson, F. (1991). El posmodernismo o la lógica cultural del capitalismo avanzado (J.L. Parado Torio, Trans.). Barcelona: Paidós.

- Marcuse, H. (1978). The Aesthetic Dimension: Toward a Critique of Marxist Aesthetics. Boston: Beacon.

- Molina, R. A., & Pabón, L.C. (2017). Impacto social y cultural del hip hop. Revista convicciones, 7, 159-164.

- Morales, E. (2009, August 2). Calle 13, in Search of the Real Latin America. Los Angeles Times. Negrón-Muntaner F. (2009). Poesía de porquería: la lírica posreguetónica de Calle 13. Revista iberoamericana ,229, 1096-1106.

- Pérez Córdoba, A., & Moreno Pineda, V. (2014). La araña que el idioma daña: formas de lo risible en la lírica de Calle 13. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 24, 43-60.

- Pérez Joglar, R. (2005). Atréve-te-te. [Grabada por: Calle 13]. En Calle 13. Puerto Rico: White Lion Records.

- Pérez Joglar, R. (2007). Tango del pecado. [Grabada por: Calle 13]. En Residente o visitante. Manhattan, NY: Sony BMG.

- Pérez Joglar, R. (2008). Fiesta de locos. [Grabada por: Calle 13]. En Los de atrás vienen conmigo. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2008). La Perla. [Grabada por: Calle 13, La Chilinga y Rubén Blades]. En Los de atrás vienen conmigo. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2008). Que lloren. [Grabada por: Calle 13]. En Los de atrás vienen conmigo. Miami, FL: Sony Music Latin. Pérez Joglar, R. (2008). Ven y critícame. [Grabada por: Calle 13]. En Los de atrás vienen conmigo. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2010). Baile de los pobres [Grabada por: Calle 13]. En Entren los que quieran. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2010, April 8). Continuing Days of Independence for Calle 13 [Entrevista por L. Rohter]. New York Times.

- Pérez Joglar, R. (2010). Digo lo que pienso. [Grabada por: Calle 13]. En Entren los que quieran. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2010). La bala. [Grabada por: Calle 13]. En Entren los que quieran. Miami, FL: Sony Music Latin. Pérez Joglar, R. (2010). Latinoamérica. [Grabada por: Calle 13]. En Entren los que quieran. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2010). Libre porque pienso. [Grabada por: Calle 13]. En Entren los que quieran. Miami, FL: Sony Music Latin.

- Pérez Joglar, R. (2014). Adentro. [Grabada por: Calle 13]. En Multi_Viral. Manhattan, NY: El abismo.

- Pérez Joglar, R. (2014). Así de grandes son las ideas. [Grabada por: Calle 13]. En Multi_Viral. Manhattan, NY: El abismo.

- Pérez Joglar, R. (2014). Gato que avanza, perro que ladra [Grabada por: Calle 13]. En Multi_Viral. Manhattan, NY: El abismo.

- Pérez Joglar, R. (2014). Los idiotas [Grabada por: Calle 13]. En Multi_Viral. Manhattan, NY: El abismo. Rivera, E. (2012, March 4) Calle 13 Invites Fans To Embrace The Ugly. National Public Radio.

- Rivera, R. Z. (2008). Rapping Two Versions of the Same Requiem. In F. Negrón Muntaner (Ed.) Puerto Rican Jam. (pp. 243-256). Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

- Santos, M. (1997). Geografía en decibeles: utopias pancaribeñas y el territorio del rap. Revista de crítica literaria latinoamericana, 23, 351–363.

Published

2018-06-19

How to Cite

“La redefinición De géneros Musicales Y La Conciencia Social En La poética De Calle 13”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 21 (June): 51-70. https://doi.org/10.15359/istmica.21.4.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“La redefinición De géneros Musicales Y La Conciencia Social En La poética De Calle 13”. 2018. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 21 (June): 51-70. https://doi.org/10.15359/istmica.21.4.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>