The representations of the Caribbean in The great zoo of Nicolás Guillén

Authors

  • Carlos Federico Vidal Ortega Universidad Nacional, Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.25.4

Keywords:

Zoo, Post Avant-garde, Bestiary, Popular Culture, Space Race

Abstract

El gran zoo (1984), by the Cuban poet Nicolás Guillén, offers various representations of the Caribbean. The article argues that this poetry book falls within the tradition of the Post Avant-garde literary movement in Spanish America. Additionally, various formal characteristics of the text are examined, as exemplified in the poems “The Dream” and “Guitar”. Another poem that receives close attention is “The Tenor”, which parodies the division between high culture and popular culture. Lastly, several allusions of the poetry book to the historical context of the Cold War and the Space Race are analyzed.

Author Biography

Carlos Federico Vidal Ortega, Universidad Nacional, Costa Rica

Es Investigador Asociado del Proyecto ConeccCaribbean de la Unión Europea. Licenciado en Derecho. En el Doctorado en Estudios Latinoamericanos de la Universidad Nacional presentará su tesis, “Representaciones de la migración a Estados Unidos en nueve cuentos caribeños”, que combina la teoría literaria y los derechos humanos. Su artículo, “La Revista Derecho Comparado de la Información” (Repertorio Americano, n. 21) analiza el derecho a la información en México.

References

- Benítez Rojo, A. (1998). La isla que se repite. Barcelona: Casiopea.

- Enaudeau, C. (1999). La paradoja de la representación. Buenos Aires: Paidós.

- García Veitía, M. (1994). El nuevo bestiario. En N. Morejón (Comp.) Recopilación de textos sobre Nicolás Guillén. La Habana y Santiago de Chile: Casa de las Américas y Mosquito Editores.

- Guillén, N. (1984). El Gran Zoo. En Ángel Augier (Ed.) Nicolás Guillén. Las grandes elegías y otros poemas. Caracas: Ayacucho.

- Morejón, N. (1994). Prólogo. En Morejón, N. (comp.) Recopilación de textos sobre Nicolás Guillén. La Habana y Santiago de Chile: Casa de las Américas y Mosquito Editores.

- Pérez, A. J. (1992). Notas sobre las tendencias de la poesía post-vanguardista en Hispanoamérica. Hispania 75(1), marzo.

- Sariols Persson, D. (2012). Un tigre, dos tigres. Lo antiguo y lo nuevo en los bestiarios de Jorge Luis Borges y Julio Cortázar. Cuadernos del CILHA, 13(16).

- Szymoniak, E. (2011). Poemas al servicio de los grupos dominados: la identidad (afro) cubana y la poesía de Nicolás Guillén. Romanica Silesiana, (6).

- Walsh, C. (2010). Estudios (inter) culturales en clave de-colonial. Tabula Rasa, (12), enero-junio.

Published

2020-03-02

How to Cite

“The Representations of the Caribbean in The Great Zoo of Nicolás Guillén”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (25): 45-55. https://doi.org/10.15359/istmica.25.4.

Issue

Section

Dossier (sección arbitrada)

How to Cite

“The Representations of the Caribbean in The Great Zoo of Nicolás Guillén”. 2020. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (25): 45-55. https://doi.org/10.15359/istmica.25.4.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>