Performativity of Gender during migration transit in De Nadie (2005) directed by Tin Dirdamal

Authors

  • Sonia A. Rodríguez Universidad de Wyoming, Mexico

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.27.3

Keywords:

Migration, gender, Mexico, Central America, documentary

Abstract

During a time of global massive exodus, I explore the documentary De Nadie (2005) by Tin Dirdamal. Through a variety of narrative instances, this film presents the still very present migrant conditions and the experience of Central American individuals traversing Mexico in their journey to the United States. Considering the exclusion in the past of feminine migrant characters, contemporary cinema and literary narrative present cultural and social meanings that bring to life the presence of women as protagonists in their vertiginous border crossing, under mobility regimes. These narratives provide evidence of women’s identity transcendence beginning with their displacement. In specific, I examine De Nadie (2005) under the lense of gender performativity of the Honduran María, before and during her migratory mobilization.

Author Biography

Sonia A. Rodríguez, Universidad de Wyoming

Doctora en literatura latinoamericana por la Universidad de Nuevo México, profesora asistente de la University of Wyoming. Docencia de español, cultura y literatura hispanoamericana, en específico, literatura mexicana. Interés en la representación de la migración en la literatura y el cine mexicanos y centroamericanos.

References

Bakhtin, Mickhail. The Dialogic Imagination: Four Essays. Editado por Michael Holquist. Traducción de Caryl Emerson y Michael Holquist. Austin: University of Texas Press, 1981.

Butler, Judith, Marie Lourties. “Actos performativos y constitución del género: un ensayo sobre fenomenología y teoría feminista”. En Debate feminista No. 18 (1998): 296-314. http://www.debatefeminista.cieg.unam.mx/wp-content/uploads/2016/03/articulos/018_14.pdf.

Català, Josep Maria, Josetxo Cerdán. “Después de lo real. Pensar las formas del documental, Hoy”. En Archivos de la construcción (2008): 6-25. https://

www.archivosdelafilmoteca.com/index.php/archivos/article/view/203.

Cruz Hugo Ángeles, Martha Luz Rojas Wiesner. “La frontera de Chiapas con Guatemala como región de destino de migrantes internacionales”. En Ecofronteras No. 19 (Agosto/noviembre 2003): 15-7. https://revistas.ecosur.mx/ecofronteras/index.php/eco/article/view/491/489.

Dirdamal, Tin,. De Nadie. México: Producciones Tranvía, 2005. DVD.

Domenech López, Yolanda. “La situación de la mujer en Honduras”. En Alternativas No. 3 (2016): 95-105. alternativasts.ua.es.

Galeano, Eduardo. El libro de los abrazos. España: Siglo XXI, 1989.

Galtung, Johan. “Violence, Peace, and Peace Research”. En Journal of Peace and

Research 6, No. 3 (1969). Londres: Sage Publications Ltd.:167-91. http://

www.jstor.org/stable/422690.

Gaudreault, André, Francois Jost, El relato cinematográfico. Barcelona: Paidós,

Gérard Génette, Figures III. Paris: Seuil, 1972.

Girardi, Mara. “Mujeres migrantes en la frontera sur de México. Víctimas y transgresoras, entre la autonomía y la trata-tráfico”. En Fronteras, violencia,

justicia: nuevos discursos. México: UNAM, 2008.

Hicks, Emily. Border Writing: The Multidimensional Text. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.

Kanaiaupuni, Shawn. “Reframing the Migration Question: An Analysis of Men, Women, and Gender in Mexico”. En Social Forces 78, No. 4 (2000): 1311-47. http://www.jstor.org/stable/3006176?seq=1

Kesselring, Sven. “Corporate Mobilities Regimes. Mobility, Power and the Socio-geographical Structurations of Mobile Work”. En Mobilities 10, No. 4 (2014): 571-591 doi.org/10.1080/17450101.2014.887249.

Ledesma, Alberto. “Cruces indocumentados, narrativas de la inmigración mexicana a Estados Unidos. En Cultura al otro lado de la frontera: inmigración mexicana y cultura popular. Coordinación de Maciel R. David y María Herrera-Sobek. México: Siglo XXI, 1999.

Lie, Nadia y Piedras Pablo. “Identidad y movilidad en el cine documental latinoamericano contemporáneo: Familia tipo (2009) e Hija (2011)”. En Confluencia 30, No.1 (2014): 72-86.

Nichols, Bill. Introduction to documentary. Bloomington: Indiana University Press, 2001.

Quemada-Diez, Diego, dir. La jaula de oro. Guatemala, Estados Unidos, México: Animal de Luz Films, 2015. DVD.

Vallejo Vallejo, Aida. “Narrativas documentales contemporáneas. De la mostración a la Enunciación”. En Cine Documental 7 (2013): 3-29. http://revista. cinedocumental.com.ar/wp-content/uploads/Art_Vallejo_n7_2013.pdf

Zamora, Marcela, dir. María en tierra de nadie. México, El Salvador, Guatemala: Iheas, 2011. DVD.

Published

2021-01-04

How to Cite

“Performativity of Gender During Migration Transit in De Nadie (2005) Directed by Tin Dirdamal”. 2021. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (27): 29-41. https://doi.org/10.15359/istmica.27.3.

How to Cite

“Performativity of Gender During Migration Transit in De Nadie (2005) Directed by Tin Dirdamal”. 2021. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (27): 29-41. https://doi.org/10.15359/istmica.27.3.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>