The Epistemic Transformation Demanded by the Post-Pandemic period: Reflections from the Faculty of Philosophy and Letters of The National University of Costa Rica

Authors

  • Luis Guillermo Barrantes Montero Universidad Nacional de Costa Rica, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.31.9

Keywords:

Pandemics, higher education, transdisciplinarity, technology, Axiological Epistemology

Abstract

A calm reflection is presented and in a rather familiar tone from the perspective of axiological epistemology about the teachings that the Zeitgeist
or spirit of times tries to instill in the academic community as well in the whole society as a result of the over two years of the Covid-19 pandemic
suffered by most of humankind. Such teachings not only can but must set the course for the construction and promotion of new and reinvented forms
of common sense. For this aim, the proposal of the epistemic transformation both from the merely informative as well as from the functional components of knowledge to the axiological dimension is shown as attention to an urgent claim of the contemporary human beings urged to articulate their double access to knowledge, the one that is related to their subsistence and the one that allows them to situate themselves in the very depths of existence to integrate everything that converges in them.

Author Biography

Luis Guillermo Barrantes Montero, Universidad Nacional de Costa Rica

Doctor en Estudios Latinoamericanos, Máster en Lingüística Aplicada, Licenciado en Teología y Licenciado en Traducción inglés-español. Es académico de la Escuela de Literatura y Ciencias del Lenguaje de la Universidad
Nacional, Costa Rica.

References

Bunge, Mario. Epistemología. Curso de actualización. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.

Carlos Cordero Pérez. “Casi 165.000 intentos de ‘hackeo’ y de software maligno detectados en 100 entidades públicas de Costa Rica en esta semana.” https://www.elfinancierocr.com/tecnologia/casi-165000-intentos-de-hackeo-y-de-software/WGOXXWPPIVFPFACDBNI7ZCZ3V4/story/ (Consultado el 24 de abril del 2022).

Carlos Ruiz González. ¿Más eficaces o más eficientes? El Financiero. 11 de setiembre del 2020. https://www.elfinanciero.com.mx/opinion/carlos-ruiz-gonzalez/mas-eficaces-o-mas-eficientes/ (Consultado el 20 de marzo del 2021)

Cobo, Juan Cristóbal. <>. Zer: Revista de Estudios de Comunicación, 14, 27. (2009): 295-318.

Codina, Pedro y Carlos Delgado, <>, Revista Trans-pasando Fronteras, 10, (2016): 11-24.

Corbí, Mariano. La construcción de los proyectos axiológicos colectivos. Principios de epistemología axiológica. Barcelona: Editorial Bubok Publishing, S.L, 2013.

Corbí, Mariano. El gran olvido: La gratuidad de vivir. Principios de epistemología axiológica 6. Barcelona: Editorial Bubok, 2020.

Dussel, E. <>. Revista de Cultura Teológica N. 4 (1993): 69-81.

Hegel, G.W.F. Fenomenología del espíritu. Fondo de Cultura Económica, 2017.

Honneth, Axel. Crítica del agravio moral. Patologías de la sociedad contemporánea. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Horkheimer, Max. Crítica de la razón instrumental. Madrid: Trotta, 2002.

Horkheimer, Max, T. Adorno, y H. Murena, Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires: Ed. Sudamericana, 1969.

Hugo Padilla, <>, La filosofía y la ciencia en nuestros días (1976): 157-170.

Martha Nateras, <>. Espacios públicos (en línea) 12, 24, (2009): 237-240. https://www.redalyc.org/pdf/676/67611167016.pdf (Consultado el 10 de mayo del 2021).

Nicholas LePan. Visualizing the History of Pandemics. Visual capitalist. Published on March 14, 2020. https://www.visualcapitalist.com/history-of-pandemics-deadliest/

Nicolescu, B. La transdisciplinariedad. Manifiesto. Mónaco: Editions du Rocher, 2006.

Robles, José Amando. Repensar la religión. De la creencia al conocimiento. Heredia, Costa Rica: EUNA, 2011.

Robles, Amando, Espiritualidad y conocimiento. Clase magistral presentada en Universitas Nueva Generación, Chile, el 17 de abril del 2013.

https://www.youtube.com/watch?v=zGGo0O74ze8 Consultado el 25 de marzo del 2021.

Rosales, Amán. Introducción a la filosofía de la tecnología. Cartago: Editorial del Instituto Tecnológico de Costa Rica, 2006.

Santos. Boaventura de Sousa. Construyendo las epistemologías del Sur: Para un pensamiento alternativo de alternativas (Vol. 2) CLACSO, 2018.

Savona, M. <<¿La “nueva normalidad” como “nueva esencialidad”? COVID-19, transformaciones digitales y estructuras laborales>>. Revista CEPAL-Edición Especial, (2020): 209-224.

Solórzano, Gabriel. <>, Foro de Educación, (2008): 347-367. https://www.redalyc.org/pdf/4475/447544585018.pdf

Published

2022-12-10

How to Cite

“The Epistemic Transformation Demanded by the Post-Pandemic Period: Reflections from the Faculty of Philosophy and Letters of The National University of Costa Rica”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (31): 201-21. https://doi.org/10.15359/istmica.31.9.

How to Cite

“The Epistemic Transformation Demanded by the Post-Pandemic Period: Reflections from the Faculty of Philosophy and Letters of The National University of Costa Rica”. 2022. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras 1 (31): 201-21. https://doi.org/10.15359/istmica.31.9.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>