Imaginación geopolítica y modernismo desde las crónicas parisinas de Rubén Darío
DOI:
https://doi.org/10.15359/istmica.19.4Keywords:
Modernism, Geopolitics, Chronicle, Latin Americanism, Transatlantic Studies.Abstract
This article argues the existence of geopolitical concerns in Hispanic American modernism. Based on the chronicles of Ruben Dario, the article notes how these concerns are projected by Dario on a global capitalist scale, emphasizing the decadent aspect of the Greco-Latin culture. Furthermore, the article argues that this projection began with Dario’s perception of the modern Chilean culture in Azul (“Gold’s Song”) and also considers the current conjuncture of studies on Dario in which the Transatlantic, Hispanic character of his works becomes predominant, displacing the Latin Americanist emphasis that has prevailed as of the 1960s, primarily in the works of Angel Rama.
References
Beverley, John (2011). Latinamericanism After 9/11. Durham & London: Duke University Press.
Darío, Rubén (2013a). Viajes de un cosmopolita extremo. Graciela Montaldo, ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Darío, Rubén (2013b). Azul. Edición crítica de Ricardo Llopesa. Valparaíso: Universidad de Valparaíso.
Fernández Retamar, Roberto (1995). “Modernismo, 98, subdesarrollo”. Para una teoría de la literatura hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo. 143-153.
Gullón, Ricardo (1963). Direcciones del modernismo. Madrid: Gredos.
Gutiérrez Girardot, Rafael (1987). Modernismo: supuestos históricos y culturales. México: Fondo de Cultura Económica.
Montaldo, Graciela (2004). Ficciones culturales y fábulas de identidad en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Montaldo, Graciela (2013). “Guía Rubén Darío”. Introducción a: Darío, Rubén. Viajes de un cosmopolita extremo. 11-51.
Moro, Diana (2015). “La figura revolucionaria de Rubén Darío: un acto performativo de Casa de las Américas”. Anclajes. XIX.1, 40-52.
Paz, Octavio (1991). Cuadrivio: Darío, López Velarde, Pessoa, Cernuda. México: Joaquín Mortiz.
Pinedo Franco, Adela. Geopolíticas de la cultura finisecular en Buenos Aires, París y México: las revistas literarias y el modernismo. Pittsburgh: IILI.
Rama, Ángel (1973). “Sueños, espíritus, ideología y arte del diálogo modernista con Europa”. Introducciòn a Darío, Rubén. El mundo de los sueños. Ángel Rama, ed. Río Piedras: Universidad de Puerto Rico, 5-61.
Ramírez, Sergio (2013). “Una lengua cambiante y múltiple”. El país, 26 de octubre. http://elpais.com/elpais/2013/10/25/opinion/1382699960_000266.html
Ranciere, Jacques (2009). El reparto de lo sensible: estética y política. Santiago: LOM.
Silva, José Asunción (1977). “De Sobremesa”. Obra completa. Caracas: Ayacucho, 1977, 109-243.
Trigo, Abril (2012). Crisis y transfiguración de los estudios culturales latinoamericanos. Santiago: Cuarto Propio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Las personas autoras que publiquen en esta revista permiten cesión gratuita, exclusiva, de ámbito mundial de sus derechos de autoría a la Universidad Nacional (Costa Rica), conservando únicamente sus derechos morales sobre la obra publicada.
Los artículos pueden ser citados y copiados, citando a la persona autora y la fuente. Todos los artículos publicados en la Revista Ístmica están protegidos bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional