Imaginación geopolítica y modernismo desde las crónicas parisinas de Rubén Darío

Authors

  • Leonel Delgado Arbuto Universidad de Chile

DOI:

https://doi.org/10.15359/istmica.19.4

Keywords:

Modernism, Geopolitics, Chronicle, Latin Americanism, Transatlantic Studies.

Abstract

This article argues the existence of geopolitical concerns in Hispanic American modernism. Based on the chronicles of Ruben Dario, the article notes how these concerns are projected by Dario on a global capitalist scale, emphasizing the decadent aspect of the Greco-Latin culture. Furthermore, the article argues that this projection began with Dario’s perception of the modern Chilean culture in Azul (“Gold’s Song”) and also considers the current conjuncture of studies on Dario in which the Transatlantic, Hispanic character of his works becomes predominant, displacing the Latin Americanist emphasis that has prevailed as of the 1960s, primarily in the works of Angel Rama.

References

Beverley, John (2011). Latinamericanism After 9/11. Durham & London: Duke University Press.

Darío, Rubén (2013a). Viajes de un cosmopolita extremo. Graciela Montaldo, ed. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Darío, Rubén (2013b). Azul. Edición crítica de Ricardo Llopesa. Valparaíso: Universidad de Valparaíso.

Fernández Retamar, Roberto (1995). “Modernismo, 98, subdesarrollo”. Para una teoría de la literatura hispanoamericana. Bogotá: Instituto Caro y Cuervo. 143-153.

Gullón, Ricardo (1963). Direcciones del modernismo. Madrid: Gredos.

Gutiérrez Girardot, Rafael (1987). Modernismo: supuestos históricos y culturales. México: Fondo de Cultura Económica.

Montaldo, Graciela (2004). Ficciones culturales y fábulas de identidad en América Latina. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.

Montaldo, Graciela (2013). “Guía Rubén Darío”. Introducción a: Darío, Rubén. Viajes de un cosmopolita extremo. 11-51.

Moro, Diana (2015). “La figura revolucionaria de Rubén Darío: un acto performativo de Casa de las Américas”. Anclajes. XIX.1, 40-52.

Paz, Octavio (1991). Cuadrivio: Darío, López Velarde, Pessoa, Cernuda. México: Joaquín Mortiz.

Pinedo Franco, Adela. Geopolíticas de la cultura finisecular en Buenos Aires, París y México: las revistas literarias y el modernismo. Pittsburgh: IILI.

Rama, Ángel (1973). “Sueños, espíritus, ideología y arte del diálogo modernista con Europa”. Introducciòn a Darío, Rubén. El mundo de los sueños. Ángel Rama, ed. Río Piedras: Universidad de Puerto Rico, 5-61.

Ramírez, Sergio (2013). “Una lengua cambiante y múltiple”. El país, 26 de octubre. http://elpais.com/elpais/2013/10/25/opinion/1382699960_000266.html

Ranciere, Jacques (2009). El reparto de lo sensible: estética y política. Santiago: LOM.

Silva, José Asunción (1977). “De Sobremesa”. Obra completa. Caracas: Ayacucho, 1977, 109-243.

Trigo, Abril (2012). Crisis y transfiguración de los estudios culturales latinoamericanos. Santiago: Cuarto Propio.

Published

2016-11-29

How to Cite

“Imaginación geopolítica Y Modernismo Desde Las crónicas Parisinas De Rubén Darío”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 65-74. https://doi.org/10.15359/istmica.19.4.

How to Cite

“Imaginación geopolítica Y Modernismo Desde Las crónicas Parisinas De Rubén Darío”. 2016. ÍSTMICA. Revista De La Facultad De Filosofía Y Letras, no. 19 (November): 65-74. https://doi.org/10.15359/istmica.19.4.

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >>