Evidence on some pedagogical and didactic trends present in the Costa Rican mathematics curriculum

Keywords: education reform, curriculum, learning, education trend, math education, teaching strategies

Abstract

The pedagogical and didactic trends present in the Costa Rica math curriculum have led the style of the lesson organization proposed by the Ministry of Public Education since 2012. Every step in the class is based on ideas from different sources: constructivism, socioculturalism, realistic pragmatism, realistic mathematical education, as well as Japanese, French and American ideas. This paper aims to present the link between theory and the actions that can be performed with students by posing a problem, solving it, and having the teacher’s assistance, as proposed in the Costa Rican curriculum. It can be established that each trend is present and produces an impact when performing each step proposed for classwork since the foundation and the historical and theoretical backgrounds are solid; therefore, the methodological proposal can be trusted.

References

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Editorial Paidós. Recuperado de https://maestriamatematicaipc.wikispaces.com/file/view/Enculturación+Matemática.pdf
Chávez, J.; Deler, G. y Suárez, A. (2009). Principales corrientes y tendencia a inicios del siglo XXI de la pedagogía y de la didáctica. Dirección Cubana. Ministerio de Educación.
Espinoza, J. y Zumbado, M. (2015). Planes piloto en la implementación de nuevos programas de Matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación de Educación Matemática, 10(13), 133-142. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/19149/19203
Gravemeijer, K. y Teruel, J. (2000). Hans Freudenthal: a mathematician on didactics and curriculum theory. J. Currículo Studies, 32(6), 777-796. Traducción: Norma Saggesse, Fernanda Gallego y Ana Bressan. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/241866337_HANS_FREUDENTHAL_un_matematico_en_Didactica_y_teoria_curricular
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2012). Programas de estudio de Matemáticas para la Educación General Básica y el Ciclo Diversificado. San José, Costa Rica: autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematica.pdf
Ministerio de Educación Pública [MEP]. (2017). Política Educativa. La persona: centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad. San José, Costa Rica: autor. Recuperado de http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf
Proyecto Reforma de la Educación Matemática en Costa Rica. (2015). Enfoque_programas_CR (2). [Video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=GkAYX1I3jkY
Ruiz, A. (2013). La reforma de la Educación Matemática en Costa Rica. Perspectiva de la praxis. Cuaderno de Investigación y Formación en Educación Matemática, 8(n.º especial), 93-100. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/11125/10602
Soto, J. y Bernardini, A. (2007). La educación actual en sus fuentes filosóficas. San José, Costa Rica: Editorial Universidad Estatal a Distancia.
UNED, ECE, Cátedra de Didáctica de la Matemática (2017). Orientación Académica. Asignatura: 03058 Currículo en la Educación Matemática. San José, Costa Rica: autor.
Zumbado, M. (2015). A propósito de la introducción de la función logarítmica. Una correlación entre la clase “japonesa” y el currículo costarricense de Matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 10(13), 215-222. Recuperado de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/19159/19215
Published
2019-07-31
How to Cite
Zumbado-Castro, M. (2019). Evidence on some pedagogical and didactic trends present in the Costa Rican mathematics curriculum. Uniciencia, 33(2), 27-41. https://doi.org/10.15359/ru.33-2.3
Section
Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)