An analysis of the graph interpretation practice in engineering’s students in a laboratory of Physics’ context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.34-2.6

Keywords:

Graphing, Construction and Interpretation, Laboratory Context, Ethnography, Social practice

Abstract

The aim of this research is to characterize the graphing practices in first semester Physical Engineering students in a lab context. An ethnographic methodology is used to collect data, and the paper follows a framework that considers Graphing a social practice. For the analysis, five components in scientific environments were used: ongoing concerns, standard practices, material resources, linguistic resources, and breakdowns. The intent is to account for the confrontations, difficulties, and participation of 44 students in the first semester of the Physical Engineering Program in the social graphing practice as they construct and interpret Cartesian graphs. A summary of the results obtained is presented, and a categorization of graphing components during the experimental practice is shown. This categorization allowed us to find some difficulties students exhibit when interpreting and constructing cartesian graphs.

References

Bell, A. y Janvier, C. (1981). The Interpretation of Graphs Representing Situations. For the Learning of Mathematics, 2(1), 34-41. Recuperado de https://flm-journal.org/Articles/342368A19260FACE7BC364ED38AD7.pdf

Bowen, G. M. y Roth, W. M. (1998). Lecturing graphing: ¿What features of lectures contribute to student difficulties in learning to interpret graphs? Research in Science Education, 28(1), 77-90. Recuperado de https://link.springer.com/content/pdf/10.1007/BF02461643.pdf

Bowen, M.; Roth, W. y McGinn, M. (1999). Interpretations of Graphs by University Biology Students and Practicing Scientists: toward a Social Practice View of Scientific Representation Practices. Journal of Research in Science Teaching, 36(9), 1020-1043. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/(SICI)1098-2736(199911)36:9%3C1020::AID-TEA4%3E3.0.CO;2-%23

Bowen, G. y Roth, W. (2003). Graph interpretation practices of science and education majors. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 3(4), 499-512. Recuperado de https://link.springer.com/article/10.1080/14926150309556585

Buendía, G. (2012). El uso de las gráficas cartesianas: un estudio con profesores. Educación Matemática, 24(2), 9-35. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4419940.pdf.

Cordero, F. y Flores, R. (2007). El uso de las gráficas en el discurso matemático escolar: un estudio socioepistemológico en el nivel básico a través de los libros de texto. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(1), 7-38. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/154338788.pdf

Cordero, F. (2008). El uso de las gráficas en el discurso del cálculo escolar. Una visión socioepistemológica. En R. Cantoral, O. Covián, R. M. Farfán, J. Lezama y A. Romo (Eds.), Investigaciones sobre enseñanza y aprendizaje de las matemáticas: Un reporte Iberoamericano (pp. 285-309). México, D. F.: Díaz de Santos y Comité Latinoamericano de Matemática Educativa. A. C.

Cordero, F.; Cen, C. y Suárez, L. (2010). Los funcionamientos y formas de las gráficas en los libros de texto: una práctica institucional en el bachillerato. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 13(2), 187-214. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v13n2/v13n2a4.pdf

Deulofeu, J. (1991). El lenguaje de las gráficas cartesianas y su interpretación en la representación de situaciones discretas. Comunicación, Lenguaje y Educación, (11-12), 77-86. Recuperado de https://documat.unirioja.es/descarga/articulo/126222.pdf

Dolores, C. (2004). Acerca del análisis de funciones a través de sus gráficas: concepciones alternativas de estudiantes de bachillerato. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 7(3), 195-218. Recuperado de https://documat.unirioja.es/descarga/articulo/2095497.pdf

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: la habilidad para cambiar el registro de representación. La Gaceta de la RSME, 9.1, 143-168. Recuperado de https://skat.ihmc.us/rid=1JM80DWCV-2BL5619-23T/La%20habilidad%20para%20cambiar%20el%20registro%20de%20representaci%C3%B3n.pdf

Fabra, M. y Deulofeu, J. (2000). Construcción de gráficos de funciones: continuidad y prototipos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 3(2), 207-230. Recuperado de https://profesorjonas.jimdo.com/app/download/6298659877/CONSTRUCCION+DE+GRAFICO+DE+FUNCIONES.pdf?t=1439519912

García, J. J. y Perales, F. J. (2007). ¿Comprenden los estudiantes las gráficas cartesianas usadas en los textos de ciencias? Enseñanza de las Ciencias, 25(1), 107-132. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/38989915.pdf

Leinhardt, G.; Zaslavsky, O. y Stein, M. (1990). Functions Graphs and Graphing: tasks, learning and teaching. Review of Educational Research, 60(1), 1-64. Doi: https://doi.org/10.3102/00346543060001001

Molina-Mora, J. (2017). Experiencia de modelación matemática como estrategia didáctica para la enseñanza de tópicos de Cálculo. Uniciencia, 31(2), 19-36. Doi: https://doi.org/10.15359/ru.31-2.2

Nemirovsky, R. y Tierney, C. (2001). Children creating ways to represent changing situations: on the development of homogeneous spaces. Educational Studies in Mathematics, 45(1-3), 67-102. Recuperado https://link.springer.com/content/pdf/10.1023%2FA%3A1013806228763.pdf

Niss, M.; Blum, W. y Galbraith, P. (2007). Part 1. Introduction. En W. Blum, P. Galbraith, H-W. Henn y M. Niss (Eds.), Modelling and Applications in Mathematics Education (pp. 3-32). New York: Springer.

Radford, L. (2009). Signifying Relative Motion. Time, Space and the semiotics of cartesian graphs. En W. M. Roth (Ed.), Mathematical Representation at the interface of body and culture (pp. 45-69). Charlotte, Carolina del Norte, Estados Unidos: Information Age Publishing.

Roth, W. y McGinn, M. (1997). Graphing: Cognitive Ability or Practice? Science Education, 81(1), 91-106. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/%28SICI%291098-237X%28199701%2981%3A1%3C91%3A%3AAID-SCE5%3E3.0.CO%3B2-X

Sánchez, M. (2014). Educación matemática crítica en México: una argumentación sobre su relevancia. DIDAC, 64, 30-36. Recuperado de http://revistas.ibero.mx/didac/articulo_detalle.php?pageNum_paginas=1&totalRows_paginas=7&id_volumen=18&id_articulo=219&pagina=1

Schuster, A.; Puente, M.; Andrada, O. y Maiza, M. (2013). La metodología cualitativa, herramienta para investigar los fenómenos que ocurren en el aula. La investigación educativa. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 4(2), 109-139. Recuperado de http://www.exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%204%20NUM%202/TEXTO%207.pdf

Valenzuela, J. R. y Flores, M. (2012). Fundamentos de investigación Educativa (volumen 2). México: Editorial Digital Tecnológico de Monterrey. Recuperado de https://s6f8d95476e64bd09.jimcontent.com/download/version/1344614700/module/5705454619/name/volumen_2.pdf

Zaldívar, J. y Briceño, E. (2019). ¿Qué podemos aprender de nuestros estudiantes? Reflexiones en torno al uso de las gráficas. Educación Matemática, 31(2), 212-240. Recuperado de http://www.revista-educacion-matematica.org.mx/descargas/vol31/2/09_REM31-2.pdf

Published

2020-07-31

How to Cite

An analysis of the graph interpretation practice in engineering’s students in a laboratory of Physics’ context. (2020). Uniciencia, 34(2), 95-113. https://doi.org/10.15359/ru.34-2.6

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

An analysis of the graph interpretation practice in engineering’s students in a laboratory of Physics’ context. (2020). Uniciencia, 34(2), 95-113. https://doi.org/10.15359/ru.34-2.6

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>