Specialized knowledge of polygons of math teachers in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ru.36-1.7

Keywords:

specialized knowledge, teacher in training, secondary education, polygons

Abstract

The paper is aimed to understand the specialized knowledge shown by a secondary education teacher in training when teaching polygons as part of her pre-professional practice on her senior year. This exploration was based on the Mathematics Teacher’s Specialized Knowledge (MTSK) model developed by a research group in the University of Huelva, Spain. The research methodology was qualitative. Based on an interpretive approach, a case study was used to identify, describe, and understand the student teacher’s geometric knowledge of polygons. Information was collected through non-participant observation, using recordings of three sessions with fifth graders of secondary education. In order to validate the analysis, we used external expert triangulation in the MTSK model. The results show the potential offered by the MTSK model as a tool to deepen the characterization and understanding of teachers’ knowledge, favoring the initial training of secondary education teachers by allowing them to reflect on the need to have a mathematical and didactic knowledge of the content to be taught. Results show how the knowledge of polygons is closely related to the knowledge of teaching mathematics linked to this subject, as well as to the knowledge of the characteristics of mathematics learning.

References

Aguilar-González, A. (2015). El conocimiento especializado de una maestra sobre la clasificación de las figuras planas. Un estudio de caso [Tesis Doctoral]. Universidad de Huelva, Huelva, España.

Ball, D. L., Thames, M. H., & Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching: What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Bardin, L. (1998). L’analyse de contenu. Presses Universitaires de France - Le Psychologue, Paris.

Carranza, C., & Malaspina, U. (2015). Perú: A Look at the History of Mathematics and Mathematics Education. In H. Rosario, P. Scott y B. Vogeli (Eds.), Mathematics and its Teaching in the Southern Americas (pp. 363–380). World Scientific Pub. Co. https://doi.org/10.1142/9789814590570_0015

Carrillo-Yañez, J., Climent, N., Montes, M., Contreras, L., Flores-Medrano, E., Escudero-Ávila, D., Vasco, D., Rojas, N., Flores, P., Aguilar-González, A., Ribeiro, M., & Muñoz-Catalán, M. (2018). The mathematics teacher’s specialised knowledge (MTSK) model. Research in Mathemtics Education, 20(3), 236-253. doi:10.1080/14794802.2018.1479981

Carreño, E., & Climent, N. (2010). Conocimiento del contenido sobre polígonos de estudiantes para profesor de matemáticas. PNA, 5(1), 183-195.

Carreño, E., & Climent, N. (2019). Conocimiento especializado de futuros profesores de matemáticas de secundaria. Un estudio en torno a definiciones de cuadriláteros. PNA 14(1), 23-53.

Díaz, H. (2015). Formación docente en el Perú: Realidades y tendencias. Departamento de Marketing de Santillana.

Escudero, D. (2015). Una caracterización del conocimiento didáctico del contenido como parte del conocimiento especializado del profesor de matemáticas de secundaria [Tesis doctoral]. Universidad de Huelva, Huelva, España.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Morata.

Flores, J. V., & Gaita, C. (2014). Situación actual de la educación matemática en el Perú. Revista de matemática, ensino e cultura, 9(15), 82-95. http://www.rematec.net.br/index.php/inicio/issue/current

Gamboa, A., R., & Ballestero, A. E. (2010). The Students’ Perspective of Geometry Teaching and Learning in High School. Revista Electrónica Educare, 14(2), 125-142. https://doi.org/10.15359/ree.14-2.9

Lizarde, E., Hernández, J., & Reyes, M. (2019). Ruta crítica en la construcción del MTSK. Meta-análisis del análisis didáctico de los docentes en formación inicial. En XV Conferencia Interamericana de Educación Matemática (pp. 1-7). Universidad de Medellín. https://conferencia.ciaem-redumate.org/index.php/xvciaem/xv/paper/viewFile/275/10

Ministerio de Educación del Perú. (2016). Currículo Nacional de la Educación Básica. Lima, Perú. http://www.minedu.gob.pe/curriculo/pdf/curriculo-nacional-de-la-educacion-basica.pdf

Ministerio de Educación del Perú. (2010). Diseño Curricular Básico Nacional para la Carrera Profesional de Profesor de Educación Secundaria en la especialidad de Matemática. Lima, Perú: Dirección de Educación Superior Pedagógica. Área de Formación Inicial Docente.

McMillan, J., & Schumacher, S. (2007). Investigación educativa (5.a ed.). Pearson, Addison Wesley.

Osorio, A. (2017). Perú: La formación inicial y continua de los profesores de matemáticas. Capacity and Networking Project 2016 International Commission on Mathematical Instruction. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 12(16), 49-82. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem/article/view/27543

Pochulu M., & Font, V. (2011). Análisis del funcionamiento de una clase de matemáticas no significativa. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 14(3), 361-394. http://www.scielo.org.mx/pdf/relime/v14n3/v14n3a5.pdf

Rivas, L., & Luzardo, H. (2017). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y recursos tecnológicos utilizados en polígonos y geometría, en educación media general. Revista Aprendizaje Digital, 2(1), 47-57.

Scheiner, T., Montes, M. A., Godino, J. D., Carrillo, J., & Pino-Fan, L. R. (2019). What makes mathematics teacher knowledge specialized? Offering alternative views. International Journal of Science and Mathematics Education, 37, 270. doi:10.1007/s10763-017-9859-6

Stake, R. (1995). The Art of case study. SAGE.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. 10.3102/0013189X015002004

Strauss, A., & Corbin, J. (1994). Grounded Theory Methodology: An Overview. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 273-285). SAGE.

Published

2022-01-31

How to Cite

Specialized knowledge of polygons of math teachers in training. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.7

Issue

Section

Original scientific papers (evaluated by academic peers)

How to Cite

Specialized knowledge of polygons of math teachers in training. (2022). Uniciencia, 36(1), 1-17. https://doi.org/10.15359/ru.36-1.7

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)