¿Is it necessary to analyze the relationship between mathematics teacher and the shaping of attitudes and the beliefs toward this discipline?

  • Ronny Gamboa-Araya Escuela de Matemáticas Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.
Keywords: teachers, students, attitudes, beliefs, Mathematics

Abstract

Problems associated with teaching and learning mathematics have been a recurrent concern in several countries. The affective domain of students, in this context, has emerged as a relevant element that allows explaining some aspects of those problems.  The need to explore in more detail the influence of teachers in the affective domain of students arises from this perspective, since what he/she does in the classroom could help strengthen or modify the attitudes and beliefs of students.  This article aims to point out issues related to the affective domain in mathematics that have influenced teaching and learning the discipline, as well as the need to address them from the teaching staff perception.  The purpose is to modify their work and encourage an image change of the discipline through their daily work.  For this matter, conclusions of different investigations are presented showing the role of the affective domain, the influence of teaching staff and the need to carry out further research on the role of teachers.

References

Abarca, S. (2003). Imágenes de los alumnos y alumnas de sétimo año acerca de las matemáticas: Un estudio de casos. (Tesis de doctorado) Universidad Estatal a Distancia. San José, Costa Rica.

Akay, H., & Boz, N. (2010). The Effect of Problem Posing Oriented Analyses-II Course on the Attitudes toward Mathematics and Mathematics Self-Efficacy of Elementary Prospective Mathematics Teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35(1). Recuperado de doi http://dx.doi.org/10.14221/ajte.2010v35n1.6

Amirali, M. (2010). Students’ Conceptions of the Nature of Mathematics and Attitudes towards Mathematics Learning. Journal of Research and Reflections in Education, 14(1), 27-41. Recuperado de http://www.ue.edu.pk/JRRE/journal_archive.asp

Aparicio, E., Jarero, M., Ordaz, M., & Sosa, L. (2009). Discurso y práctica docente en matemáticas: Un estudio exploratorio en bachillerato. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 18, 58-72.

Armenteros, B. (2009). Imagen social de las matemáticas. Las matemáticas como elemento de exclusión. Revista digital Enfoques Educativos, 30, 20-24. Recuperado de http://www.enfoqueseducativos.es/enfoques/enfoques_30.pdf

Báez, M., Cantú, C., & Gómez, K. (2007). Un estudio cualitativo sobre las prácticas docentes en las aulas de matemáticas en el nivel medio (Tesis de licenciatura). Universidad Autónoma de Yucatán. Mérida, Yucatán, México.

Barrantes, H. (2008). Creencias sobre las matemáticas en estudiantes de la enseñanza media costarricense. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 3, (4), 71-81.

Bazán, J., & Aparicio, A. (2006). Las actitudes hacia la matemática-estadística dentro de un modelo de aprendizaje. Revista Semestral del Departamento de Educación, XV(28), 1-12.

Belbase, S. (2010). Images, Anxieties and Attitudes toward Mathematics. Recuperado de http://www.eric.ed.gov.una.idm.oclc.org/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED547269

Briley, J., Thompson, T., & Iran-Nejad, A. (2009). Mathematical Beliefs, Self-Regulation, and Achievement by University Students in Remedial Mathematics Courses. Research in the schools, 16(2), 15-28.

Candia, P. (2009). Actitud hacia las matemáticas en alumnos de ingeniería de tercero y quinto semestres del ITESCA. Ponencia: X Congreso Nacional de Investigación Educativa. Área 5: Educación y Conocimientos Disciplinares. Recuperado de http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v10/pdf/area_tematica_05/ponencias/0310-F.pdf

Cardeñoso, J., Flores, P., & Azcárate, P. (2001). El desarrollo profesional de los profesores de matemáticas como campo de investigación en educación matemática. En P. Gómez; L. Ricos (Eds.), Iniciación a la investigación en didáctica de la matemática. Homenaje al profesor Mauricio Castro. pp. 233-244. Granada: Editorial Universidad de Granada.

Chacón, Y., & Sánchez, M. (2000). Reflexiones acerca de las creencias asociadas con la aversión hacia la asignatura de matemáticas: Estudio con énfasis cualitativo en el comportamiento de cuatro estudiantes del Colegio Ricardo Fernández Guardia (Tesis de Licenciatura). Universidad Nacional. Heredia, Costa Rica.

Chandía, E., Quiroga, F., & Ulloa, R. (2006). Creencias de los alumnos y profesores de 1er año de enseñanza media de la intercomuna de Concepción asociadas a la asignatura de matemática. Ponencia presentada en la XIII Jornada de Investigación de Educación Matemática, Concepción, Chile. Recuperado de http://www.sochiem.cl/jornadas2006/ponencias/05.pdf

Chaves, E., Castillo, M., & Gamboa, R. (2008). Creencias de los estudiantes en los procesos de aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 3, (4), 29-44.

Contreras, L. (1998). Marco teórico sobre concepciones acerca de la enseñanza y el aprendizaje de la matemática. Capítulo 2. Tesis doctoral, Universidad de Huelva. España. Recuperado de http://www.uhu.es/luis.contreras/tesistexto/cap2.htm

Contreras, L. (2009). Concepciones, creencias y conocimiento: Referentes de la práctica profesional. Revista Electrónica Iberoamericana de Educación en Ciencias y Tecnología, 1(1), 11-36. Recuperado de http://www.exactas.unca.edu.ar/riecyt/VOL%201%20NUM%201/Doc%20RIECyT%201-1.pdf

Cubillo, L., Gamboa, N., Márquez, N., Mora, O., Montero, L., & Fuentes, V. (2010). Actitud hacia la matemática de las y los estudiantes de tres colegios oficiales urbanos (Memoria del Seminario Licenciatura). Universidad Nacional, Costa Rica.

De Faria, E. (2008). Creencias y matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 3, (4), 9-27.

Domínguez, É., & Jarero, M. (2010). Creencias de estudiantes de bachillerato sobre la matemática y su relación con la práctica docente. En R. Rodríguez, E. Aparicio, M. Jarero, L. Sosa, B. Ruíz, F. Rodríguez, J. Lezama & M. Solís (Eds.), Memoria de la XIII Escuela de Invierno en Matemática Educativa (pp. 191-198). Monterrey, México: Red de Centros de Investigación en Matemática Educativa A.C.

Eleftherios, K., & Theodosios, Z. (2007). Students’ beliefs and attitudes concerning mathematics and their effect on mathematical ability. En D. Pitta-Pantazi & G. Philippou (Eds.), Proceedings of the Fifth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, 258-267. Recuperado de http://ermeweb.free.fr/CERME5b/WG2.pdf

Estrada, A. (2002). Análisis de las actitudes y conocimientos estadísticos elementales en la formación del profesorado (Tesis doctoral). Departament de Didàctica de les Matemàtiques i les Ciències Experimentals. Universitat Autònoma de Barcelona. Recuperado de http://www.tesisenxarxa.net/TDX-0502103-191818/

Estrada, J., & Bedoya, J. (2010). Actitud hacia la matemática, un instrumento pedagógico e investigativo. Memorias del Segundo Encuentro Nacional sobre la Enseñanza de las Ciencias Exactas y Naturales. Universidad Católica Popular del Risaralda. Colombia. Recuperado de http://www.ucpr.edu.co/encuentrosdcb/res/ponencias/PO1.%20J.R.Bedoya&J.M.Estrada%20revista.pdf

Fuentes, J., García, S., & Martínez, C. (2009). ¿En qué medida cambian las ideas de los futuros docentes de secundaria sobre qué y cómo enseñar, después de un proceso de formación? Revista de Educación, 349, 269-294.

Gil, N., Blanco, L., & Guerrero, E. (2005). El dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Una revisión de sus descriptores básicos. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (2), 15-32. Recuperado de http://www.fisem.org/descargas/2/Union_002_004.pdf

Gil, N., Blanco, L., & Guerrero, E. (2006). El papel de la afectividad en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Educación, 340, 551-569.

Gómez, I. (2000). Matemática emocional. Los efectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narcea Ediciones.

Gómez-Chacón, I. (2007). Sistema de creencias sobre las matemáticas en alumnos de secundaria. Revista Complutense de Educación, 18(2), 125-143.

Gómez-Chacón, I., Op’t Eynde, P., & De Corte, E. (2006). Creencias de los estudiantes de matemáticas. La influencia del contexto de clase. Enseñanza de las Ciencias, 24(3), 309–324.

Goodykoontz, E. (2009). Factors that Affect College Students’ Attitudes toward Mathematics. Proceedings for the Twelfth Special Interest Group of the Mathematical Association of America on Research in Undergraduate Mathematics Education. North Carolina, USA. Recuperado de http://sigmaa.maa.org/rume/crume2009/Goodykoontz_LONG.pdf

Hassi, M., & Laursen, S. (2009). Studying Undergraduate Mathematics: Exploring Students’ Beliefs, Experiences and Gains. En S.L. Swars, D.W. Stinson & S. Lemons-Smith (eds.), Proceedings of the 31st Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (PME-NA) , 5, 113-121. Atlanta, GA: Georgia State University.

Hekimoglu, S., & Kittrell, E. (2010). Challenging Students’ Beliefs about Mathematics: The Use of Documentary to Alter Perceptions of Efficacy. PRIMUS, 20(4). 299–331. Recuperado de doi http://dx.doi.org/10.1080/10511970802293956

Hernández, G. (2011). Estado del arte de creencias y actitudes hacia las matemáticas. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(24). Recuperado de http://www.eumed.net/rev/ced/24/ghs.pdf

Hidalgo, S., Maroto, A., & Palacios, A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas. Revista de Educación, (334), 75-95.

Junor, P., Thomas, C., & Vidakovic, D. (2009) Preservice Mathematics Teachers’ Attitudes and Developing Practices in the Urban Classroom: Are they “Winging” it? Research and Practice in Social Sciences, 5(1), 22-43.

Lazim, M., Abu, M., & Wan, W. (2004). The statistical evidence in describing the students’ beliefs about mathematics. International Journal for Mathematics Teaching and Learning. Recuperado de http://www.cimt.plymouth.ac.uk/journal/lazimetal.pdf

Lebrija, A., Flores, R., & Trejos, M. (2010). El papel del maestro, el papel del alumno: Un estudio sobre las creencias e implicaciones en la docencia de los profesores de matemáticas en Panamá. Educación Matemática, 22(1), 31-55. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516662003

Llinares, S. (2000). Intentando comprender la práctica del profesor de matemáticas. En J. P. Ponte y L. Serrazina (Eds.), Educaçao matemática em Portugal, Espanha e Itália. Actas da Escoila de Verao-1999, 109-132. Lisboa: Secçao de Educaçao e Matemática. Sociedade Portuguesa de Ciências da Educaçao.

Martínez, O. (2008). Actitudes hacia la matemática. Sapiens, 9(1), 237-256.

Mato, M., & de la Torre, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y el rendimiento académico. PNA, 5(1), 25-36.

Meza, G., & Azofeifa, R. (2011). Actitud hacia la matemática de las y los estudiantes de undécimo año de los colegios del Cantón Central de Cartago. Memorias del VII Congreso Internacional de Enseñanza de la Matemática asistida por Computadora (VII CIEMAC). Cartago, Costa Rica.

Mora, F., & Barrantes, H. (2008). ¿Qué es matemática? Creencias y concepciones en la enseñanza media costarricense. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 3, (4), 71-81.

Moreira, T. (2001). Percepciones sobre la formación docente y su posible articulación con la enseñanza de la matemática: Un estudio de casos. Revista Educación, 25(1), 53-66. doi http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v25i1.2931

Núñez, J., González-Pienda, J., Álvarez, L., González, P., González-Pumariega, S., Roces, C., Castejón, L., Solano, P., Bernardo, A., García, D., da Silva, E., Rosário, P., & do Socorro, L. (2005). Las actitudes hacia las matemáticas: Perspectiva evolutiva. En Actas do VIII Congreso Galaico-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 2389-2396). Braga: Universidade do Minho; Universidade da Corunha. Recuperado de http://www.guia-psiedu.com/publicacoes/documentos/2005_las_actitudes_hacia_matematicas_perspectiva_evolutiva.pdf

Pérez, L. (2008). Actitudes y rendimiento académico en matemáticas de los estudiantes que ingresan al primer semestre en la Universidad Sergio Arboleda (Tesis de Maestría). Universidad Sergio Arboleda. Recuperado de http://ima.usergioarboleda.edu.co/pelusa/documentos/pdf/Tesis_Eduardo%20Perez.pdf

Plata, A., & Trillo, F. (2001). ¿Qué modelos de enseñanza-aprendizaje adoptan los profesores de secundaria de matemáticas? O, ¿cómo los profesores han seguido haciendo lo de siempre pese a la reforma? Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 19, 307-324.

Sánchez, D. (2008). Las creencias en la matemática. Memoria del VI Coloquio de Experiencias Educativas en el contexto universitario, 1-12. Universidad de la Habana. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Serres, Y. (2010). El pensamiento del docente, sus prácticas y elementos para su formación profesional. En P. Lestón (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 23 (pp. 1055-1057). México, D.F.: Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C. y Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C.

Stramel, J. (2010). A naturalistic inquiry into the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy beliefs of middle school students (Tesis de Maestría). Recuperado de http://search.proquest.com/docview/753921856?accountid=37045

Suthar, V., & Tarmizi, R. (2010). Effects of Students’ Beliefs on Mathematics and Achievement of University Students: Regression Analysis Approach. Journal of Social Sciences, 6(2), 146-152. Recuperado de doi http://dx.doi.org/10.3844/jssp.2006.146.152

Tessema, T. (2010). Classroom Instruction and Students' Attitudes Towards Mathematics (Tesis doctoral). Recuperado de http://search.proquest.com/docview/503283774?accountid=37045

Vieytes, S. (2009). Factores que afectan las actitudes hacia las matemáticas en los estudiantes de primer año del curso MATE 3001 de la Universidad de Puerto Rico en Utuado (Tesis doctoral). Universidad de Puerto Rico, Puerto Rico.

Yara, P. (2009). Students Attitude Towards Mathematics and Academic Achievement in Some Selected Secondary Schools in Southwestern Nigeria. European Journal of Scientific Research, 36(3), 336-341. Recuperado de http://www.eurojournals.com/ejsr_36_3_02.pdf

Published
2016-01-01
How to Cite
Gamboa-Araya, R. (2016). ¿Is it necessary to analyze the relationship between mathematics teacher and the shaping of attitudes and the beliefs toward this discipline?. Uniciencia, 30(1), 57-84. https://doi.org/10.15359/ru.30-1.4
Section
Original scientific papers (evaluated by academic peers)

Comentarios (ver términos de uso)