Teaching Mathematics History as a Teaching Resource from High School Education Curricular Guidelines in Costa Rica (1949 – 2012)
DOI:
https://doi.org/10.15359/ru.30-2.1Keywords:
High school education, study plan, historic research, history, learning.Abstract
In Costa Rica, the 2012 curricular reform introduced the history of mathematics as a discipline central concept, awarding it a leading role in the teaching-learning process. This article describes the evolution that study programs have had as a thread for teaching mathematics in high school education in Costa Rica between 1949 and 2012. In particular, it highlights the curricular approaches on the use of the history of mathematics as a teaching resource. In the study programs analyzed, the study has allowed to recognize two specific trends of this use: History is a motivating element for students, and history is a didactic planning methodological tool for teaching staff.
References
Babini, J. y Pastor, J. (1997). Historia de la Matemática. Barcelona, España: Gedisa.
Boyer, C. (2003). Historia de la Matemática. Madrid, España: Alianza.
Carrillo, D. (2005). La metodología de la aritmética en los comienzos de las Escuelas Normales (1838-1868) y sus antecedentes. Murcia, España: Universidad de Murcia.
Castro, L., Cortés, P., Guzmán, R., Lezcano, N., Mora, G. y Rosales, N. (2015). La Historia de la Matemática en el currículo de matemáticas de Educación Secundaria en Costa Rica (1949-2012). (Tesis de licenciatura). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Collette, J. P. (1973). Historia de la Matemática. México D. F., México: Romont.
Dengo, M. (1995). Educación Costarricense. (1ª ed). San José, Costa Rica: EUNED.
Dengo, M. (2001). Educación Costarricense. (1ª ed). San José, Costa Rica: EUNED.
Fauvel, J. y Gray, J. (1991). The History of Mathematics: A reader. Hong Kong, China: Macmillan Press-The Open Univertity. Fried, M. N. (2001). Can mathematics education and history of mathematics coexist? Science & Education, 10, 391-408.
Gómez, B. (2000). Los libros de texto de matemáticas. Las matemáticas del siglo XX: una mirada en 101 artículos. Dialnet, 43, 77-80.
López, C. (2011). La formación de maestros en aritmética y álgebra a través de los libros de texto. (Tesis doctoral). Universidad de Salamanca, España. Recuperado de http://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/83280.
Martínez, M. (2012). Cronología de la Educación Costarricense: una síntesis histórica – filosófica. (1ª ed). Cartago, Costa Rica: GRAFOS Litografía.
Maz, A. (2005). Los números negativos en España en los siglos XVIII y XIX. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. Recuperado de http://0-hera.ugr.es.adrastea.ugr.es/tesisugr/15378184.pdf
Ministerio de Educación Pública. (1951). Programa de Matemáticas. San José, Costa Rica.
Ministerio de Educación Pública. (1964). Programa de Matemáticas Primer Año. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1964). Programa de Matemáticas Tercer Año. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1966). Programa de Matemáticas Primer Año. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1967). Programa de Matemáticas Cuarto Año. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1967). Programa de Matemáticas Quinto Año. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1972). Matemática III Ciclo. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1972). Programa de Matemáticas correspondiente a cuarto año 1972 y 1979. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1979). Programa Matemáticas Educación Diversificada Undécimo año y optativo. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1986). Serie hacia la luz Matemática 6: guía para el docente. San José, Costa Rica: Litografía e Imprenta LIL.
Ministerio de Educación Pública. (1987). Programa de Estudios: Matemática III y Educación Diversificada. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1995). Programa de Estudios: Matemática III Ciclo. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (1996). Programa Matemáticas Educación Diversificada. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (2000). Programa de Estudios: Matemática III Ciclo. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (2005). Programa de Estudios: Matemática Educación Diversificada. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (2005). Programa de Estudios: Matemática III Ciclo. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (2012). Reforma Curricular en Ética, Estética y Ciudadanía. Programas de estudio de matemáticas, I, II y III Ciclos de la Educación General Básica y Ciclo Diversificado. San José, Costa Rica: Autor.
Ministerio de Educación Pública. (2012). Programas de estudio matemáticas. I, II y III ciclos de la educación general básica y ciclo diversificado. San José, Costa Rica: Autor.
Picado, M. (2012). El Sistema Métrico Decimal en libros de texto de matemáticas en España durante la segunda mitad del siglo XIX (1849-1892). (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. Recuperado de http://fqm193.ugr.es/produccion-cientifica/tesis/ver_detalles/7464/
Quesada, R. (2003). Estado y Educación en Costa Rica: del agotamiento del liberalismo al inicio del Estado interventor 1914-1949. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Rama, G.W. (1994). A la búsqueda del siglo XXI: Nuevos caminos de desarrollo en Costa Rica. San José, Costa Rica: Editorial de la Universidad de Costa Rica.
Retana, C. (2010). Currículo de la Educación Media Costarricense de 1950 a 2010. San José, Costa Rica: CONARE.
Ruíz, A. y Barrantes H. (2000). La reforma liberal y las matemáticas en la Costa Rica del siglo XIX. Llull, 23(46).
Sierra, M. (1997). Notas de Historia de la Matemática para el currículo de secundaria. En L. Rico (Coord.), La Educación Matemática en la enseñanza secundaria (p. 179-194). Barcelona, España: Horsori.
UNESCO. (1990). Declaración Universal de la Educación para Todos. Jomtien, Tailandia
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors guarantee the journal the right to be the first publication of the work as licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors can set separate additional agreements for non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (eg, place it in an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3. The authors have declared to hold all permissions to use the resources they provided in the paper (images, tables, among others) and assume full responsibility for damages to third parties.
4. The opinions expressed in the paper are the exclusive responsibility of the authors and do not necessarily represent the opinion of the editors or the Universidad Nacional.
Uniciencia Journal and all its productions are under Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Unported.
There is neither fee for access nor Article Processing Charge (APC)