The Students’ Perspective of Geometry Teaching and Learning in High School

  • Ronny Gamboa-Araya Universidad Nacional
  • Esteban Ballestero-Alfaro Instituto Tecnológico de Costa Rica
Keywords: teaching, learning, geometry, students

Abstract

The purpose of this article is to present the results obtained from a questionnaire applied to Costa Rican high school students, in order to know their perspectives about geometry teaching and learning. The results show that geometry classes in high school education have been based on a traditional system of teaching, where the teacher presents the theory; he presents examples and exercises that should be solved by students, which emphasize in the application and memorization of formulas. As a consequence, visualization processes, argumentation and justification don’t have a preponderant role. Geometry is presented to students like a group of definitions, formulas, and theorems completely far from their reality and, where the examples and exercises don’t possess any relationship with their context. As a result, it is considered not important, because it is not applicable to real life situations. Also, the students consider that, to be successful in geometry, it is necessary to know how to use the calculator, to carry out calculations, to have capacity to memorize definitions, formulas and theorems, to possess capacity to understand the geometric drawings and to carry out clever exercises to develop a practical ability.

Author Biographies

Ronny Gamboa-Araya, Universidad Nacional
Esteban Ballestero-Alfaro, Instituto Tecnológico de Costa Rica

References

Abrate, R.; Delgado, G. y Pochulu, M. (2006). Caracterización de las actividades de Geometría

que proponen los textos de Matemática. Revista Iberoamericana de Educación, 39(1), 1-9.

Recuperado el 22 de octubre de 2007 en http://www.rieoei.org/deloslectores/1290Abrate.pdf

Almeida, M. (2002). Desarrollo Profesional Docente en Geometría: análisis de un proceso de

Formación a Distancia. (Memoria de tesis doctoral). Departamento de Didáctica de las Ciencias

Experimentales y de las Matemáticas. Universidad de Barcelona, Barcelona. Recuperado el 22

de octubre de 2007 en http://www.tesisenxarxa.net/TESIS_UB/AVAILABLE/TDX-1008102-

//TOL119.pdf

Báez, R. & Iglesias, M. (2007). Principios didácticos a seguir en el proceso de enseñanza y

aprendizaje de la geometría en la UPEL “El Mácaro”. Enseñanza de la Matemática, Vols. 12

al 16, Número extraordinario, 67-87.

Barrantes, M. (2004). Recuerdos, expectativas y concepciones de los estudiantes para Maestro

sobre la geometría escolar y su enseñanza-aprendizaje. (Tesis doctoral). Departamento

de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas, Facultad de Educación,

Universidad de Extremadura. España.

Barrantes, M. y Blanco, L. J. (2004). Recuerdos, expectativas y concepciones de los estudiantes para

Maestro sobre la geometría Escolar. Enseñanza de las Ciencias 22(2), 241-250.

Barrantes, M. y Blanco, L. J. (2005). Análisis de las concepciones de los profesores en formación

sobre la enseñanza y aprendizaje de la geometría. Números, 62, 33-44.

Castiblanco, A., Urquina, H., Camargo, L. y Acosta, M. (2004). Pensamiento Geométrico y

Tecnologías Computacionales. Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Enlace Editores

Ltda.

Costa Rica. Ministerio de Educación Pública. (2005). Programas de estudio de Matemática. III

Ciclo. San José, Costa Rica.

Gamboa, R. y Morales, Y. (2008). Alcances y precauciones sobre el uso de software de geometría

dinámica tipo constructivo-deductivo. Memoria del X Evento Internacional MATECOMPU

[Memoria digital en CD]. Matanzas, Cuba.

Goncalves, R. (2006, Enero-Junio). ¿Por qué los estudiantes no logran un nivel de razonamiento en

la geometría? Revista Ciencias de la Educación, 1(27), 83-98.

Hernández, V. & Villalba, M. (2001). Perspectivas en la Enseñanza de la geometría para el

siglo XXI. Documento de discusión para estudio ICMI. PMME-UNISON. Traducción del

documento original. Recuperado el 18 de octubre de 2007 en http://www.euclides.org/menu/

articles/article2.htm

Jones, K. (2002). Issues in the Teaching and Learning of Geometry. En L. Haggarty (Ed.), Aspects

of Teaching Secondary Mathematics. Perspectives on practice (pp. 121-139). London:

RoutledgeFalmer.

National Council of Teachers of Mathematics [NCTM]. (2000). Principles and standards for school

mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.

Torregosa, G. & Quesada, H. (2007, Julio). Coordinación de procesos cognitivos en Geometría.

Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 10(2), 275-300.

Published
2010-12-15
How to Cite
Gamboa-Araya, R., & Ballestero-Alfaro, E. (2010). The Students’ Perspective of Geometry Teaching and Learning in High School. Revista Electrónica Educare, 14(2), 125-142. Retrieved from http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/906
Section
Articles (Peer Reviewed Section)