Understanding the Cycle for Educational Inclusion in Ecuadorian Higher Education

  • Rafael Félix Bell-Rodríguez Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial http://orcid.org/0000-0002-0255-642X
Keywords: Diversity, higher education, educational inclusion, attitudes, educational strategies, disability

Abstract

This paper aims to describe the different phases that make up the cycle for educational inclusion in higher education as a premise for the promotion of reflection and transformations that respond to the requirements for its establishment and proper functioning. In order to achieve the objective mentioned above, an investigation was conducted, following the general criteria of participatory action-research. As techniques for the collection of information, the interview was applied to eight students with disabilities and the survey, to 12 teachers; and the anecdotal record of the development of the workshops and sessions of training, in which 11 relatives of students with disabilities participated, was implemented. The description of the phases of transition / income, permanence with quality, effective discharge, titling, and monitoring has enabled the identification of the various factors, conditions and principles that have to be considered for the optimal functioning of a cycle. This cycle tries to provide a comprehensive vision and dynamics of the trajectory of students with disabilities in higher education. The trajectory has to be supported by the creation of conditions and the design of programs and services for educational inclusion, the application of different strategies aimed at fostering commitment, interest and the preparation of teaching staff, together with the recognition of the role of the family, as deduced from the main findings of the investigation.

Author Biography

Rafael Félix Bell-Rodríguez, Instituto Superior Tecnológico de Formación Profesional Administrativa y Comercial

Es graduado de Educación Especial (Instituto Estatal Pedagógico Lenin - Moscú, Rusia, 1985) con especialización en Sordopedagogía. Máster of arts en Educación y Máster en Educación Especial. Doctor en Ciencias Pedagógicas por el Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba (2009). Profesor universitario e investigador acreditado por la Academia de Ciencias de Cuba. Fue Director Nacional de Educación Especial y Director de Colaboración Internacional del Ministerio de Educación de la República de Cuba, Decano de la Facultad de Educación Infantil, Primaria y Especial del Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona” y Subdirector del Instituto Central de Ciencias Pedagógicas de su país.

References

Aguado, A. L. (1995). Historia de las deficiencias. Madrid: Escuela Libre. Recuperado de http://sid.usal.es/idocs/F8/8.1-5051/librohistoriadelasdeficiencias.pdf

Ainscow, M. (2008). Understanding the development of inclusive schools. Londres: RoutledgeFalmer Press.

Aldana, G. M., Morales, F. A., Aldana, J. E., Sabogal, F. J. y Ospina, Á. R. (2008). Seguimiento a egresados. Su importancia para las instituciones de educación superior. Revista Teoría y Praxis Investigativa, 3(2), 61-65. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3701001

Álvarez-Pérez, P. R. y López-Aguilar, D. (2015). Atención del profesorado universitario a estudiantes con necesidades educativas específicas. Educación y Educadores, 18(2), 193-208. doi: https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.2.1

Arizabaleta, S. L. y Ochoa, A. F. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Pedagogía y Saberes, 45, 41-52. doi: https://doi.org/10.17227/01212494.45pys41.52

Ávila, M. y Aguirre, C. (2005). El seguimiento de los egresados como indicador de la calidad docente. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 8(3), 1-5. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2781857

Chiroleu, A. (2009). Políticas públicas de inclusión en la educación superior los casos de Argentina y Brasil. Pro-Posições, 20(2), 141-166. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-73072009000200010

Corominas, E. (2001). La transición a los estudios universitarios: Abandono o cambio en el primer año de universidad. Revista de Investigación Educativa, 19(1), 127-151. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/109471/104081#page=125

Durán, D. y Flores, M. (2015). Prácticas de tutoría entre iguales en universidades del Estado español y de Iberoamérica. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 13(1), 5-17. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/551/55133776001/

Figuera, P. y Álvarez, M. (2014). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad. Revista de Orientación Educacional, 28(54), 31-50. Recuperado de http://www.roe.cl/index.php/roe/article/view/83

Figuera, P. y Torrado, M. (Octubre, 2012). La adaptación y la persistencia académica en la transición en el primer año de universidad: El caso de la Universidad de Barcelona. Simposium presentado en el I Congreso Internacional e Interuniversitario de Orientación Educativa y Profesional: Rol y retos de la orientación en la Universidad y en la sociedad del siglo XXI. Málaga. Universitat de Barcelona. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/16207627.pdf

Fischman, D. (2016). El secreto de las siete semillas. El equilibrio entre la empresa y la vida. Lima: Planeta.

Gómez, D. R. y Roquet, J. V. (2012). Metodología de la investigación. México: Red Tercer Milenio.

Luque, D. J. y Rodríguez, G. (2008). Alumnado universitario con discapacidad: Elementos para la reflexión psicopedagógica. REOP. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(3), 270-281. Recuperado de http://www.redalyc.org/html/3382/338230780002/

Martí, J. (2000). La investigación-acción participativa. Estructura y fases. En J. Martí, M. Montañés y T. Rodríguez-Villasante (Coords.), La investigación social participativa. Construyendo ciudadanía, 1, 79-123. Recuperado de http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/175

Molina, R. (2010). Educación superior para estudiantes con discapacidad. Revista de investigación, 34(70), 95-115. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3427619

Ocampo, A. (2013). Inclusión de estudiantes en situación de discapacidad a la educación superior. Desafíos y oportunidades. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 6(2), 227-239. Recuperado de http://riberdis.cedd.net/handle/11181/5553

Polo, M. T. y López-Justicia, M. D. (2012). Autoconcepto de estudiantes universitarios con discapacidad visual, auditiva y motora. Revista Latinoamericana de Psicología, 44(2), 87-98. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-05342012000200008

República del Ecuador, Consejo de Educación Superior (CES). (2013). RPC-SE-13-No. 051-2013. Reglamento de Régimen Académico. Recuperado de https://procuraduria.utpl.edu.ec/sitios/documentos/NormativasPublicas/GENERALES/Reglamento%20de%20R%C3%A9gimen%20Acad%C3%A9mico.pdf

Salinas, M., Lissi, M.-R., Medrano, D., Zuzulich, M.-S. y Hojas, A.-M. (2013). La inclusión en la educación superior: Desde la voz de estudiantes chilenos con discapacidad. Revista ibero-americana de educação, 63, 77-98. doi: https://doi.org/10.35362/rie630502

Skliar, C. (Mayo, 2007). La pretensión de la diversidad o la diversidad pretenciosa. En I Jornadas Nacionales de Investigación Educativa, II Jornadas Regionales y VI Jornadas Institucionales “Las perspectivas, los sujetos y los congtextos en investigación Educativa” (pp. 1-7). Universidad del Cuyo, Argentina. Recuperado de http://www.feeye.uncu.edu.ar/web/posjornadasinve/Pretension_diversidad_o_Diversidad_pretenciosa.pdf

Zulaica, F. (2012). La integración académica del estudiante de nuevo ingreso. En Seminario Estrategias de integración para estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Cátedra UNESCO de Gestión y Política Universitaria. Universidad Politécnica de Madrid.

Published
2020-01-01
How to Cite
Bell-Rodríguez, R. (2020). Understanding the Cycle for Educational Inclusion in Ecuadorian Higher Education. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)