The Concept of Connection as an Enhancer of the Professional Training of the Engineer: Experiences at Universidad Autónoma De Nuevo León

Keywords: Linking, professional training, engineering student

Abstract

The connection between the university and the environment is a constantly updated topic. In the case of the engineering is necessary for the achievement of adequate training. The main objective of this study is to assess the possibilities of linking engineering schools and faculties to train professionals who adapt and, at the same time, contribute to transform their environment ethically and responsibly. A non-experimental descriptive design was used to identify those gaps that need to be filled from a theoretical perspective as a basis for the practical actions described. The participants were students of last semesters of 11 engineering careers. The limited presence of the integral approach of that connection is critically analyzed in the consulted sources. From this point, a series of principles for the connection with the environment were determined. A conclusive result of the first phase of the research is presented. This result describes linking actions oriented to the professional development of the students, whose results will be measured in a next stage. These proposals constitute a reference from its conception, functions, and purposes: the conditions, forms, and methods must be adapted to the context. It is concluded that the link between the university and the environment lacks an integral approach and systematization, and constant innovation. It is also concluded that, in the faculties, there are multiple possibilities for the innovation of new avenues for the professional training of the engineer.

Author Biographies

Jaime Arturo Castillo-Elizondo, Universidad Autónoma de Nuevo León
Ingeniero Administrador de Sistemas por la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la UANL. Master en Administración, especialidad en Recursos Humanos y Doctor en Educación. Profesor titular con Perfil PRODEP. Desde el 2013 Director de la Facultad de ingeniería Mecánica y Eléctrica. Ha ejercido diversos cargos en órganos de gestión académico administrativa. Ha publicado varios artículos en revistas arbitradas e indexadas. Es autor de libros y capítulos de libros. Miembro de la Academia Mexicana de Ingeniería. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México en el área de Humanidades y Ciencias de la Conducta.
Nivia Tomasa Álvarez-Aguilar, Universidad Autónoma de Nuevo León
Doctora en Ciencias Pedagógicas, (Minsk, 1984). Profesora Titular de la FIME, UANL.  Profesora consultante de la Universidad de Camagüey, Cuba. Posee Reconocimiento al perfil deseable PRODEP. Ha publicado más de 40 artículos en revistas de prestigio internacional, es autora de libros y capítulos de libros. Ha coordinado varios proyectos de investigación. Es evaluadora externa de tres revistas arbitradas. Ha asesorado más de 100 tesis de maestría y 20 de doctorado en el área educativa. Ha presentado múltiples trabajos en Congresos nacionales e internacionales. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México en el área de Humanidades y Ciencias de la Conducta.
Arnulfo Treviño-Cubero, Universidad Autónoma de Nuevo León
Ingeniero  Administrador de Sistemas por la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la UANL. Doctorado en Educación. Profesor titular  de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica con Perfil PRODEP. Desde el 2011 es subdirector Académico de la Facultad de Ingeniería Mecánica y Eléctrica de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Ha ejercido diversos cargos en órganos de gestión académico administrativa. Ha publicado varios artículos en revistas arbitradas e indexadas. Es autor de libros y capítulos de libros. Miembro de diversos comités científicos, académicos y de apoyo social de importantes organismos e instituciones. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores de México en el área de Humanidades y Ciencias de la Conducta.

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Published
2019-01-28
How to Cite
Castillo-Elizondo, J., Álvarez-Aguilar, N., & Treviño-Cubero, A. (2019). The Concept of Connection as an Enhancer of the Professional Training of the Engineer: Experiences at Universidad Autónoma De Nuevo León. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.11
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Articles (Peer Reviewed Section)