¡De primaria a secundaria, he ahí el problema!

  • Teresita Villalobos H. Universidad Nacional

Abstract

This article deals with the problems students face in their transition from primary to secondary school. The paper analyses a series of comments made by 7-11 grade students of the Costa Rican educational system in relation to the experiences they are having or had during the process and to their opinions about their teachers.

A proposal to diminish adaptation problems faced by 7th grade students is also presented. What is suggested is that the social and teaching changes that occur at this level should be interconnected in order to deal with them.

Author Biography

Teresita Villalobos H., Universidad Nacional

Máster en Educación con énfasis en la enseñanza del Español como Segunda Lengua. Bachiller y Licenciada en Sociología con énfasis en Metodología. Académica en la División de Educología del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional, Costa Rica. Durante el año académico 2000-2001 laboró como profesora invitada en la Universidad Estatal de los Apalaches, en Carolina del Norte, Estados Unidos.

References

Rivera.G.S. 1999. Constitución Política de Costa Rica. San José. Editec.

Editores S.A.

Departamento de Estadística. ( 1998). Indicadores educativos de 1998. San

José. MEP.

Krauskopf D. 1995. La adolescencia y el ámbito escolar. Washington D.C. Publicación Cientifíca N

º 552.

Papalia E. D. Y Wendkos.S. (1999). Psicología del desarrollo. Sétima

edición. McGraw Hill. México.

Pérez, R.A. ( 1999). De la escuela al colegio. San José. Ministerio de

Educación Pública.

Woods, P. (1986). La escuela por dentro. Barcelona. Editorial Paidós y

Gérica S. A.

Published
2004-06-30
How to Cite
Villalobos H., T. (2004). ¡De primaria a secundaria, he ahí el problema!. Revista Electrónica Educare, (5), 51-57. https://doi.org/10.15359/ree.2004-5.4
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)