Analysis of Burnout Syndrome in Teachers of Preschool, Middle School and High School for Prevention and Treatment

Keywords: teaching, burnout, conditions of teacher employment, burnout scale of the CBP-R questionnaire, teacher situation

Abstract

This article presents the results of a research project based on various aspects of the burnout syndrome and its incidence in teachers of preschool, middle school, and high school from Seville province (Spain). The main goal of the study is to analyze the level of burnout that teachers experience both at a general level and when considering different variables according to age, experience, type of educational center and educational stage. A quantitative methodology was implemented, and the study sample was composed of 1890 teachers, to whom the CBP-R Burnout scale questionnaire was applied. Sierra’s (1987) criteria were used to select the sample; a high-reliability index close to +/- 2% margin of error was obtained. For the data analysis and the treatment of the obtained results, variables such as emotional exhaustion, depersonalization and lack of realization were taken into consideration, as well as variables according to age, experience, type of educational center and educational level. Among the main findings, we highlight that 11.6% of teachers surveyed have a high level of general burnout. In terms of emotional exhaustion, 74% of them obtained a score within the burnout average level, and especially highlighted the emotional cost of the education profession and the harshness of the post-holiday syndrome. About the depersonalization, 83% also obtained a score within the average level; everything seems to indicate that the teachers surveyed suffer from an extraordinary form of stress at their jobs. At last, in terms of the lack of realization in their profession, 86.2% of the teachers surveyed obtained an average burnout level; we can appreciate that there is a high satisfaction doing their jobs and with their professional vocation too.

Author Biographies

José Alberto Gallardo-López, Universidad Pablo de Olavide
Participante en diversos proyectos de investigación de ámbito nacional e internacional. Conferenciante en cursos, congresos y seminarios científicos nacionales e internacionales. Autor de diversos libros, comunicaciones y artículos relacionados con la pedagogía social, educación e intervención socioeducativa, inteligencia y educación emocional, coeducación, atención educativa a la diversidad funcional, nuevas tecnologías aplicadas a la educación y educación de adultos.
Fernando López-Noguero, Universidad Pablo de Olavide
Doctor "Honoris Causa" por la UNAN-Managua (Nicaragua), cuenta con una trayectoria de más de veinte años en investigación y formación en ámbitos relacionados con la Pedagogía Social, la Animación Sociocultural, la Intervención Sociocomunitaria, la Educación para la Salud, la formación/capacitación de agentes de cambio social, la innovación docente, la formación del profesorado, etc. Gran conocedor de la realidad latinoamericana, ha desarrollado, en repetidas ocasiones, su labor docente e investigadora en países tales como Perú, Nicaragua, México, Chile, Argentina, Costa Rica o Colombia.
Pedro Gallardo-Vázquez, Universidad de Sevilla
Profesor-Tutor en el Máster en Educación Social y Animación Sociocultural de la Universidad de Sevilla. Profesor de Enseñanza Secundaria en el I.E.S. público San Jerónimo de Sevilla. Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación. Director del Curso de Experto de la Universidad de Sevilla: Educar las Emociones: Inteligencia Emocional, Habilidades Sociales y Mediación.

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Published
2019-04-03
How to Cite
Gallardo-López, J., López-Noguero, F., & Gallardo-Vázquez, P. (2019). Analysis of Burnout Syndrome in Teachers of Preschool, Middle School and High School for Prevention and Treatment. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.17
Section
Articles (Peer Reviewed Section)