A School in a Paediatric Oncology Unit: The Crucial Role of Education in the Context of a Serious Illness

Keywords: Cancer, school, hospital, oncology, pediatrics

Abstract

The Montepríncipe School works in the education of children and teenagers diagnosed with cancer, supporting the continuity of their academic and social scholarship. School attendance permits them to continue with their previous lives, which is an indication of integration and normalization of disease. The school relies on a multidisciplinary team, which includes teachers, psychologists, music therapists, and volunteers working, all together,With the Unit health professionals. This article describes the performance of the Hospital School and the way it permits to integrate and normalize disease in the lives of children. In order to do so, we accomplished an experimental, quantitative, longitudinal study considering daily school attendance of 36 students, as an average, over five school years (2012-2017). The attendance turned out to be 90%, though it was non-compulsory, and it maintained stable through the years. Additionally, we measured academic performance to verify that school attendance was effective. The sample was formed by 14 students, whose Spanish Language and Mathematics marks were compared before and after treatment. The outcomes showed an improvement of one point in each subject in average, which demonstrates that daily attendance to the Hospital School contributes to integrate disease into the lives of the children and, even, to improve their academic results.

Author Biographies

Marta Fierros-Sánchez-Cuenca, Hospital Universitario HM Montepríncipe

Doctora en Ciencias Químicas por la Universidad Complutense de Madrid (1996). Ha realizado un posgrado de dirección de centros educativos en la Universidad Autónoma de Madrid (2005). Ha ejercido como profesora de diversas asignaturas del ámbito científico-tecnológico, labores de tutoría de varios cursos de ESO y Bachillerato, y ha sido jefa del departamento de ciencias en el colegio La Salle-Maravillas (Madrid). Desde septiembre de 2012 ejerce como coordinadora y profesora del Área científico-tecnológica de ESO y Bachillerato del Aula Hospitalaria del Hospital Universitario Madrid Montepríncipe.

Camino Bengoechea-Menéndez, Hospital Universitario HM Montepríncipe

Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Pontificia de  Salamanca. Posee el título profesional de piano por el Conservatorio profesional de Música de Valladolid, y ha realizado un Posgrado en Musicoterapia en el Instituto de Música, Arte y Proceso de Vitoria, y el máster en Humanidades en la Universidad Francisco de Vitoria. Ha sido Musicoterapeuta en la Unidad de Oncología Pediátrica del Hospital de San Rafael  (2005-2006) y actualmente es Musicoterapeuta y Directora del Área psicosocial en la Unidad de Oncología Pediátrica del Hospital Madrid- Montepríncipe. 

 

Sergio Yáñez-Cañas, Hospital Universitario HM Montepríncipe

Licenciado en Ciencias Políticas y Sociología (2004); Máster Universitario en Política y Democracia por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (2012) y doctorando en Historia del Arte. Ha trabajado para el Ministerio de Educación en la Subdirección General de Cooperación Internacional (2006-2007) y como corrector de libros de texto para la Editorial Edelvives (2010-2015). Desde septiembre de 2012 trabaja como Profesor del Área socio-lingüística de Secundaria y Bachillerato del Aula Hospitalaria Montepríncipe.

Cristina Martínez-Naranjo, Hospital Universitario HM Montepríncipe

Licenciada en Educación Primaria y Educación Infantil con mención en Pedagogía Terapéutica e Inglés por la Universidad Francisco de Vitoria. Ha realizado un curso de experto en Educación inclusiva en la Universidad Francisco de Vitoria. Actualmente está realizando el grado de Psicología en la Universidad Francisco de Vitoria. Desde el año 2016 trabaja como profesora de Educación Infantil y Primaria del Aula Hospitalaria Montepríncipe.

Blanca López-Ibor-Aliño, Hospital Universitario HM Montepríncipe

Licenciada en Medicina y Cirugía por la Universidad Complutense de Madrid (1978), Especialista en Hematología y Oncología Pediátrica por la Universidad de Maryland, USA (1982), Doctora en Medicina y Cirugía por la Universidad de Barcelona y Máster en Filosofía (Universidad Francisco de Vitoria, Madrid). Ha trabajado como médico especialista en Oncología Pediátrica en diversos hospitales. Fue Jefe de la Unidad de Hematología-Oncología Pediátrica del Hospital de San Rafael (1999-2006) y desde octubre de 2006 dirige la Unidad de Hematología y Oncología Pediátrica del Hospital Universitario HM Montepríncipe.

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Published
2020-01-01
How to Cite
Fierros-Sánchez-Cuenca, M., Bengoechea-Menéndez, C., Yáñez-Cañas, S., Martínez-Naranjo, C., & López-Ibor-Aliño, B. (2020). A School in a Paediatric Oncology Unit: The Crucial Role of Education in the Context of a Serious Illness. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

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