Desarrollo profesional en la Universidad Nacional: construcción de un modelo para los talleres pedagógicos

  • Evangelina Díaz Obando Universidad Nacional
  • Marta Eugenia Sánchez González Universidad Nacional

Abstract

In the face of the changes of paradigm that have been emerging in the pedagogical practice; changes that take place on a daily basis in all educational contexts within the Universidad Nacional, it is necessary to give professors opportunities to make critical reflections on their pedagogical practices, focusing on the transformation of those practices in order to reach more quality in higher education. In several activities that foster professional development within the university it has been possible to identify scholars who, both individually and in joint efforts, make this kind of reflection. This strength must be magnified in all the university in order to have a holistic training of all the agents taking part in the institution's teaching-learning processes. This is why in recent years more opportunities have emerged to reconsider classroom work. As a result, these activities are now part of the institutional agenda. In addition, due to the process of reorganizing the school year, new spaces are opening up to discuss several aspects that will impact the new organization in one way or another. Reorganizing the new school year requires to construct a new pedagogical perspective that needs to give special importance to training and updating within the university. Under this framework, all the teaching agents—professors and students—achieve special relevance since learning processes are emphasized (instead of methodology per se, as it occurs when teaching practices are based on a traditional view of these processes).

Author Biographies

Evangelina Díaz Obando, Universidad Nacional
Ph. D. en Educación Matemática, maestría en Matemática Pura y Licenciatura y Bachillerato en la Enseñanza de la Matemática. Académica con 25 años de docencia universitaria. Entre sus responsabilidades académicas están: docente en cursos de pre-grado, grado y maestría, coordinadora de la carrera de Enseñanza de la Matemática, miembra institucional del Equipo Curricular de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica , miembra del Equipo de Apoyo de la Vicerrectoría Académica de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.
Marta Eugenia Sánchez González, Universidad Nacional
Profesora en Educación Primaria y Bachiller en Ciencias de la Educación por la Universidad de Costa Rica. Licenciada en Administración Educativa, de la Universidad Nacional, Costa Rica. Posee una Maestría en Pedagogía por la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM) y un Doctorado en Educación de la Universidad Estatal a Distancia (UNED), Costa Rica. Se ha desempeñado como formadora de docentes, extensionista e investigadora en el Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE) de la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Catedrática de la Universidad Nacional, Costa Rica y forma parte del equipo académico de la Vicerrectoría Académica donde realizan actividades en relación con el desarrollo profesional de los académicos de la Institución.

References

Delors, Jacques (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid:

UNESCO-Santillana. 318 p.

Elliot, J. (1996). El cambio educativo desde la investigación acción. Madrid:.Morata. 190 p.

Elliot, J. ( 1997). La investigación acción en educación. Madrid: Morata. 329 p.

Femández, María del Pilar ( 1993). Aula taller. Sinónimo de hombre abierto. Buenos Aires: Bonum.72 p.

Fernández, Miguel ( 1995). La profesionalización del docente. Perfeccionamiento. Investigación en el aula. Análisis de la práctica. Madrid: Siglo XXI.

p.

Goetz, J.P. y Le Compte, M.D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata. 279 p.

Inostroza de Celis, Gloria y colaboradores (1996). Talleres pedagógicos. Alternativas en formación docente para el cambio de la práctica de aula. Chile: UNESCO. Dolme"n. 185 p.

Matiru, Barbara ( compiladora)( 1990). Report on the Sub-regional Workshop in Hare, Zimbawe. Bonn: Education, Science and Documentation Centre. 240 p.

Maxwell, Joseph A. (1996). Qualitative Research Design an Interactive

Approach. California, U.S.A.: Sage Publications. 153 p.

PaseL Susana y Asborno. Susana ( 1993 ). Aula- taller. Buenos Aires:

Aique.186 p.

PIIE. (s.f.). Talleres de educacion democratica. Santiago. Chile. Mimeográfo.

Rosario, Víctor Manuel (2000). El método para transformar la práctica

docente. Fundamentos para la construcción de propuestas para innovar la práctica. México: Universidad de Guadalajara. 108 p.

Rueda Beltrán, Mario y Campos, Miguel Ángel ( 1992). Investigación

etnográfica en educación. México D.F.: UNAM. 397 p.

Rueda Beltrán, Mario y colaboradores (1994). La etnografía en educación. Panorama. prácticas y problemas. México D.F.: CISE-UNAM. 623 p.

Sánchez, Marta Eugenia (2000). Una nueva mirada a los procesos de lectura y escritura. Tesis para optar por el Grado de Doctora en Educación. Universidad Estatal a Distancia. Sistema de Estudios de Posgrado. San José. 284 p.

Sánchez, Marta Eugenia, Flores, Luz Emilia y Céspedes, Edgar (2001).

Sistematización de una experiencia de capacitación. Aprendiendo

desde la práctica pedagógica. Heredia: Universidad Nacional. OIM. M.E.P. 117 p.

Sánchez, Marta Eugenia, Flores, Luz Emilia y Céspedes, Edgar (2001 ). Comunicación y lengua escrita: transitando entre el contexto social y el texto escrito. Repensar la práctica pedagógica. Heredia: Universidad Nacional. OIM. M.�.P. 97 p.

Shagoury Hubbard, Ruth y Miller Power, Brenda (1993). T he Art of

Classroom Inquiry. A handbook for teachers-researchers. New Hampshire. U.S.A.: Heinemann. 171 p.

Taylor, S.J. y Bodgan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós, S.A. 343 p.

Tsui, Lisa (2002). Fostering critica[ thinking throught effective pedagogy. En: The joumal higher education. Ohio,U.S.A.: The Ohio State University. 700-736 p.

Woods, Peter (1989). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Madrid: Paidós-M.E.C. 220 p.

Published
2004-06-30
How to Cite
Díaz Obando, E., & Sánchez González, M. (2004). Desarrollo profesional en la Universidad Nacional: construcción de un modelo para los talleres pedagógicos. Revista Electrónica Educare, (5), 143-153. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1056
Section
Articles (Peer Reviewed Section)