Las necesidades educativas especiales de los estudiantes: un asunto de todos
Abstract
Description of the experience generated at Universidad Nacional's Special Education major and of the contributions made by project “UNA's Education for All” during the last six years. The project has helped the students of this university to satisfy their special needs. In order to contemplate the positive value posed by differences in people, we include here the opinions of several social agents that have played a role in the project: a handicap student, a student from the program “Collaboration Hours”, an assistant student and a scholar. It is our desire to share their experiences with our readers.References
Asamblea Legislativa. (1996). Ley 7600 Igualdad de oportunidades para
las personas con discapacidad. San José: Diario Oficial La Gaceta, No. 102 del 29 de mayo de 1996.
Brennan, W:K. (1988). El currículo para ni,ios con necesidades educMivas
especiales. Madrid: MEC-Siglo XXI.
De valle de Rendo, A. y Vega, Y. (1999). Una escuela en y para la diversidad. Buenos Aires: AIQUE.
Herrera, A., Miranda. G. y Zúñiga, E. (1998). Una educación para todos los alumnos de la Universidad Nacional. Heredia: Universidad Nacional, Vicerrectoría Académica (material impreso).
Herrera, A. y Miranda, G. (2001). UNA: educación de calidad. Heredia: Universidad Nacional. (material impreso).
Meléndez, L. (2002). De la segregación a la inclusión. El caso de la atención a las personas con necesidades educativas especiales en Cosra Rica. San José: MEP.
Rodríguez, M., Jiménez, F., Benavides, Y., Miranda, G., Torres, A. C.,
Vargas, E., Zúñiga, E., Cárdenas, F., Chacón, E. y Delgado, R. (1994). Plan de atención global del estudiante con discapacidad. Heredia: Universidad Nacional, Vicerrectoría de Vida Estudiantil, Comisión institucional para la atención de estudiantes con discapacidad.
Sánchez, A. y Torres, J. ( 1997). De la educación especial a las necesidades educativas el1Jeciales: aproximación hisrórica, marco concepwal y legislmivo. Madrid: Ediciones Pirámide.
UNESCO ( 1990). Declaración mundial de educación para todos. Jomtien, Tailandia: UNESCO.
Universidad Nacional. (1993). Estatuto orgánico. Heredia, Costa Rica:
Departamento de Publicaciones.
Van Steenlandt, D. (1991). La integración de niños discapacitados a la
educación común. Santiago: Editorial UNESCO/OREALC.
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Sandra Bejarano Gutiérrez, María de los Ángeles Castro Villalobos, Ana María Hernández Segura, Ana Herrera Castro, Gabriela Oviedo Madrigal, Susana Ruiz Guevara, Rosario Vargas León, Reflexiones en torno a la didáctica: implicaciones en la formación docente , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Orlando Terré Camacho, Giselle Miranda Cervantes, Diversidad, diferencia y accesibilidad: Enfoques educativos en el discurso de la diversidad , Revista Electrónica Educare: Vol 11 No 2 (2007): Revista Electrónica Educare
- Nuria I Méndez Garita, Irma Zúñiga León, Isabel Torres Salas, Giselle Miranda Cervantes, PRESENTACIÓN , Revista Electrónica Educare: Vol 1 (2007): Revista Electrónica Educare (Extraordinario)
- Giselle Miranda Cervantes, The Person: Vital Core of the Pedagogic Mediation Process , Revista Electrónica Educare: Vol 18 No 1 (2014): Revista Electrónica Educare (enero-abril)
- Ileana Castillo Cedeño, Rocío Castillo Cedeño, Luz Emilia Flores Davis, Giselle Miranda Cervantes, Healthy Pedagogy: Awakening of a New Node , Revista Electrónica Educare: Vol 18 No 2 (2014): Revista Electrónica Educare (mayo-agosto)