Transforming Reading Spaces. A Critical and Inclusive Perspective of Contemporary Reading Practices

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.24-1.11

Keywords:

Reading, literacy, inclusive, difference, democratization of education, social justice

Abstract

This paper examines reading as a political-cultural praxis, both as a condition of educational justice and the constitutive element of emancipatory citizenship. The analytical option presented seeks, on one hand, to critically reflect on the intellectual setbacks to which the trends in reading education and the construction of educational justice are associated with;, on the other hand, to demonstrate the crystallization forms of a field pinned down by fuzzy policies, so that a crucial aspect lies within exposing the ambiguity of the conceptual universe used in this field, whose repercussions offers false outputs. The study of reading as a cultural and social practice demands an ecology of knowledge, that is, the creation of intellectual systems that offer the possibility of ensuring viable alternatives to redistribute the right to education and reading, with justice and above all, according to what each person and social group requires. To promote any kind of transformation in the way rights areredistributed, we observe the need to repoliticize reading as a democratic condition,so that in public policies, instead of building conditions of justice, the patterns of institutional discrimination are diversified. The concept of reading citizenship reaffirms the need to consolidate an alternative cultural representation, that is, to provide the instruments that allow expediting a politicized cultural discussion about what we will understand as reading practice and its appropriation systems in the contemporary world.

Author Biographies

Aldo Ocampo-González, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva

Director fundador del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI). Académico del Programa de Magíster en Educación Inclusiva de la Univ. Santo Tomás y Profesor Invitado en la Maestría en Educación desde la Diversidad de la Universidad de Manizales. Doctor en Ciencias de la Educación aprobado sobresaliente por unanimidad, mención “Cum Laude” (UGR, España). Actualmente cursa el doctorado en Filosofía (UGR) donde escribe su tesis doctoral sobre Historia Intelectual y Conceptual de la Educación Inclusiva.

Concepción López-Andrada, Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva

Directora del Observatorio sobre Educación Lectora, Nuevas Ciudadanías y Educación Lectora “Emilia Ferreiro”, dependiente de CELEI, Doctora en Educación, UEX (España). Licenciada en Filología Hispánica por la Universidad de Extremadura (UEX), Máster TIC en educación: análisis y diseño de procesos, recursos y prácticas formativas por la Universidad de Salamanca (USAL) y Máster Universitario en Investigación en Arte y Humanidades (UEX).

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Published

2020-01-01

How to Cite

Transforming Reading Spaces. A Critical and Inclusive Perspective of Contemporary Reading Practices (A. Ocampo-González & C. López-Andrada , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.11

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

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Transforming Reading Spaces. A Critical and Inclusive Perspective of Contemporary Reading Practices (A. Ocampo-González & C. López-Andrada , Trans.). (2020). Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.11

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