Provocation by Challenges: Optimizing Experience of Addressing Mathematical Tasks With High Cognitive Demand

Keywords: Cognitive demand, challenge, scaffolding, Mathematics education, homework

Abstract

High cognitive demand mathematical tasks involve exercising skills to analyze, infer, relate and reflect on arithmetic, geometric and statistical information. In its development, student engagement is crucial to overcome increasingly complex situations in the learning process of the Peruvian school system. These variables are of vital importance because students need to avoid negative influences that cause academic failure or dropout, so it is valuable to live experiences of motivational improvement of their mathematical behavior to achieve permanent success in this area. In this proposal, the objective was to check whether the effects of a challenge provocation experience, based on Flow’s theory, optimized the approach to mathematical tasks with a certain cognitive demand. The design was of a pre-experimental quantitative type. A sample of 76 students was included. The instrument was the test of arithmetic problems with multiple cognitive demand. The results allowed concluding that the program stimulated the solution of memory tasks and problems with non-connective information, but its effect was less and slower in addressing tasks with high cognitive demand. The study contributed to verifying the benefits of scaffolding based on flow strategies, according to the challenges that stimulate the cognitive independence of the student who learns to tackle cognitive tasks, in accordance with the expertise and commitment obtained through interaction with the teacher or mediator.

Author Biographies

Maruja Dionisia Baldeón-de la Cruz, Universidad César Vallejo

Graduada en Ciencias de la Educación, obtuvo la Maestría en Ciencias de la Educación con Especialidad en Didáctica de la enseñanza de la matemática en Educación Primaria de Universidad Privada San Ignacio de Loyola. En la actualidad es profesora en la Facultad de Educación e Idiomas de Universidad César Vallejo, en Perú, también es especialista en Educación e investigadora en el área de la enseñanza de las matemáticas.

Jhon Alexander Holguin-Alvarez, Universidad César Vallejo

Graduado en Ciencias de la Educación, obtuvo la Maestría en Psicología Educacional por Universidad César Vallejo en Lima, Perú. En la actualidad es profesor de Metodología y Estadística aplicada a la Investigación Científica en Educación Primaria y docente en el área de Psicología del aprendizaje. Es investigador en áreas relacionadas a Educación de la convivencia, Cognición y en temáticas de Psicología Positiva.

Gloria María Villa-Córdova, Universidad César Vallejo

Graduada en Educación Primaria por Universidad Nacional Mayor de San Marcos, y es magister en Educación con especialidad en Docencia. Es profesora en Didáctica general y didáctica de la matemática, gestora de proyectos interinstitucionales de investigación. Es asesora en investigación científica orientada a la enseñanza de la matemática en el nivel de escolaridad básica y en procesos de aprendizaje del cálculo matemático.

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Published
2020-08-07
How to Cite
Baldeón-de la Cruz, M., Holguin-Alvarez, J., & Villa-Córdova, G. (2020). Provocation by Challenges: Optimizing Experience of Addressing Mathematical Tasks With High Cognitive Demand. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.9

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