Antes y después de las inteligencias múltiples

  • Ana Sofía Vargas Hernández Profesional Independiente

Abstract

In this article, a contrast between the traditional concept of intelligence and Gardner`s concept of multiple intelligences is discussed. The most significant details about the traditional educational system and the new one are also contrasted. After this, Gardner`s multiple intelligences are presented together with a proposal about how to implement this theory in the classroom for the benefit of the national educational community.

Author Biography

Ana Sofía Vargas Hernández, Profesional Independiente
Profesora de Preescolar bilingüe en Montessori Nursery and Preschool, Santa Ana, Costa Rica.

References

Antunes, C. (1999). Estimular las inteligencias múltiples. Qué son, cómo se manifiestan, cómo funcionan. Madrid: Ediciones Narcea.

Armstrong, T. (1994). Las inteligencias múltiples en el aula. Buenos

Aires: Editorial Manantial.

Campbell, B. The Multiple Intelligences Handbook. Lessons, Plans and

More ... USA: Campbell & Associates.

Campbell, L.; Campbell, B. y Dickenson, D. (2000). Inteligencias

múltiples. Usos prácticos para la enseñanza y el aprendizaje. Buenos Aires: Editorial Troquel.

Cañas, R. (mayo, 2001). El liderazgo ante los nuevos paradigmas

filosófico-pedagógicos. Acta académica, 65-77.

Cazau, P. Estilos de aprendizaje: el modelo de las inteligencias múltiples. Disponible en: http://pcazau.galeon.com/guia_esti06.htm.

Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada. Las inteligencias

múltiples en el S. XXI. Trad. Genís Sánchez Barberán. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Gardner, H. (1993). Multiple Intelligences. The Theory in Practice. New

York: Basic books.

HernándezArce, G. (1992). Los paradigmas de la psicología educativa.

México: PROMESUP-OEA-ILCE.

Itkin, S. (set., 1997). Howard Gardner. La Teoría de las inteligencias

múltiples. Novedades educativas. Año 9 (81): 56.

Itkin, S. La teoría de las inteligencias múltiples yla educación. Disponible en: http://www.monografías.com/trabajos6/inmu/inmu.shtml.

Méndez, Z. (1998). Aprendizaje y cognición. San José, Costa Rica:

EUNED.

Project Zero. (2003). History of Project Zero. Disponible en: http://

www.pz.harvard.edu/History/History.htm

Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española.

Madrid: Editorial Espasa Calpe.

Tonucci, F. (1996). ¿ Ense11ar o aprender? Buenos Aires: Editorial Losada.

Published
2004-12-15
How to Cite
Vargas Hernández, A. (2004). Antes y después de las inteligencias múltiples. Revista Electrónica Educare, (7), 91-104. Retrieved from https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/1121
Section
Articles (Peer Reviewed Section)