Analysis of Assessment Practices With Multiple Cases Methodology Related to International Learning Assessment Standards

Keywords: Evaluation of learning, feedback, international evaluation standards, multiple cases

Abstract

This article is the result of four case studies in Mexico and Colombia with students from the Learning Evaluation course (Gallardo Córdova, 2017) of an online postgraduate program in education. The study aimed to analyze the participants’ decisions based on the results of a diagnostic questionnaire on learning assessment practices. The students’ decisions relate to the preparation of materials or the change in practices to influence the conduct of the summative and formative evaluation. Eighteen teachers and management staff members participated in the four cases analyzed. The main results were to understand that, in most cases, decision making was more inclined to consolidate the theoretical aspects that sustain the practices, such as the definition of types of evaluation, integration of learning taxonomies, instrumentation, and feedback. Likewise, in terms of international standards stated by the Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (JCSEE), especially those related to the Utility, Feasibility and Ethics were integrated into the decision making to educate and sensitize teachers. The complexity and the demand for the time required by the evaluation processes were confirmed, specifically those of a formative nature. It is concluded that the process carried out allows the participants to reflect on the evaluation practices for a continuous improvement.

Author Biographies

Arcelia Ramos-Monobe, Tecnológico de Monterrey

Licenciada en Psicología. Universidad Autónoma de Guadalajara (1984). Maestría en Educación (ITESM, 1996). Doctorante en Innovación y Tecnología Educativa . Universidad Virtual. ITESM 1998 al 2006. Ha laborado en la educación como catedrática del nivel superior y formación docente. Investigadora durante los últimos 15 años para el ITESM. Asesora educativa modalidad independiente.

Katherina Gallardo-Córdova, Tecnológico de Monterrey

Licenciada en pedagogía por el Instituto Pedagógico Nacional del Perú (1994); Maestría en psicología educativa (UNAM 1999). Doctorado en Innovación Educativa (2007). Ha trabajado en educación a nivel posgrado durante los últimos 20 años. .

Dulce Camacho-Gutiérrez, Tecnológico de Monterrey

Contaduría Pública (ITESM 1994). Maestría en Educación (ITESM 1999) Maestría en periodismo y comunicación digital (Universidad de Barcelona, 2010) 24 años laborando como docente de media superior, posgrado y formación docente. 2 años realizando acompañamiento para el desarrollo humano de mujeres.

References

Alarcón, J. y Donoso-Díaz, S. (2012). Nuevos desafíos de las universidades y demandas a la formación por competencias; ¿qué camino tomar? Revista Electrónica de Desarrollo de Competencias, 5(1), 225-236.

Alarcón Leiva, J., Hill, B. y Frites, C. (2014). Educación basada en competencias: Hacia una pedagogía sin dicotomías. Educação & Sociedade, 35(127), 569-586. https://doi.org/10.1590/S0101-73302014000200013

Álvarez, I. (2005). Evaluación como situación de aprendizaje o evaluación auténtica. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 45, 45-68. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=333329100004

Baxter, P. y Jack, S. (2008). Qualitative case study methodology: Study design and implementation for novice researchers. The qualitative report, 13(4), 544-559. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2/

Cabra Torres, F. (2008). La calidad de la evaluación de los estudiantes: Un análisis desde estándares profesionales. Magis: Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(1), 95-112. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/issue/view/349

Cano García, M. E. (2008). La evaluación por competencias en la educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 12(3), 1-16. http://www.ugr.es/~recfpro/rev123COL1.pdf

Castillo Ortega, S. E. y Canul de Dios, P. Y. (2015). Docente mediador en la formación de competencias en educación básica. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2(4), 1-14. http://www.pag.org.mx/index.php/PAG/article/view/334/376

Escudero, T. (2013). Utilidad y uso de las evaluaciones. Un asunto relevante. Revista de evaluación educativa, 2(1), 184-205. https://studylib.es/doc/8151005/utilidad-y-uso-de-las-evaluaciones.-un-asunto-relevante

Fernández March, A. F. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 8(1), 11-34. https://doi.org/10.4995/redu.2010.6216

Gallardo Córdova, K. E. (2013). Evaluación del aprendizaje: Retos y mejores prácticas. Editorial Digital del Tecnológico de Monterrey.

Gallardo Córdova, K. E. (2017, agosto-diciembre). Evaluación del aprendizaje (ED5048). [Planes de Estudio]. Tecnológico de Monterrey, Escuela de Humanidades y Educación. https://samp.itesm.mx/Materias/VistaPreliminarMateria?clave=ED5048&lang=ES

Gallardo Córdova, K. E. y Gil Rendón, M. E. (2016). Evaluación de desempeño en estudiantes de educación superior: Uso de la herramienta competere. Revista de Pedagogía, 37(100), 187-205. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/11974

Gallardo Córdova, K. E., Ramos Monobe, A., Camacho Gutiérrez, D. y Gil Rendón, M. E. (2015). Evaluación de los estudiantes: Las prácticas institucionales y docentes vistas desde el marco de estándares internacionales. Apertura. 7(2), 96-109. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/657

George, B. C., Teitelbaum, E. N., Meyerson, S. L., Schuller, M. C., DaRosa, D. A., Petrusa, E. R., Petito, L. C. y Fryer, J. P. (2014). Reliability, validity, and feasibility of the Zwisch scale for the assessment of intraoperative performance. Journal of Surgical Education, 71(6), e90-e96. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2014.06.018

Hancock, D. R. (2007). Effects of performance assessment on the achievement and motivation of graduate students. Active Learning in Higher Education, 8(3), 219-231. https://doi.org/10.1177/1469787407081888

Hattie, J. y Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. https://doi.org/10.3102/003465430298487
Joint Committee on Standards for Educational Evaluation (2014). Estándares para la evaluación de estudiantes. http://shorturl.at/vwJ67

Marzano, R. J. y Kendall, J. S. (2008). Designing & assessing educational objectives: Applying the new taxonomy. Corwnin Press.

Morán, R., Cardoso, E. O., Cerecedo, M. T. y Ortiz, J. C. (2015). Evaluación de las competencias docentes de profesores formados en instituciones de educación superior: El caso de la asignatura de tecnología en la enseñanza secundaria. Formación Universitaria, 8(3), 57-64. https://doi.org/10.4067/S0718-50062015000300007

Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78(1), 153-189. https://doi.org/10.3102/0034654307313795

Tejada Fernández, J. (2013). Professionalisation of teaching in universities: implications from a training perspective. RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(1), 345-358. http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1471

Tobón, S. (2008). La formación basada en competencias en la educación superior: El enfoque complejo [Documento de Curso]. México, Universidad Autónoma de Guadalajara. https://www.researchgate.net/publication/329440312_La_formacion_basada_en_competencias_en_la_educacion_superior_el_enfoque_complejo

Valenzuela, J. R. (2005). El profesor como evaluador. En A. Lozano Rodríguez (Coord.), El éxito en la enseñanza. Aspectos didácticos de las facetas del profesor (pp. 227-256). Trillas.

Wiggins, G. (1998). Educative assessment. Designing assessment to inform and improve student performance. Jossey-Bass Publisher.

Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods (2a ed.). Sage.
Published
2020-07-25
How to Cite
Ramos-Monobe, A., Gallardo-Córdova, K., & Camacho-Gutiérrez, D. (2020). Analysis of Assessment Practices With Multiple Cases Methodology Related to International Learning Assessment Standards. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.12

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)