Challenges and Realities of Social Participation in Basic Education: A Systematic Literature Review

Keywords: Social participation, education, community participation, educational policy, basic education

Abstract

The international educational policy considers social participation as a benchmark for the analysis and the addition of efforts at the local level. Its implementation makes it possible to build schools with greater autonomy and connection with the needs of the social, cultural, and economic context. This work aims to systematically analyze recent studies conducted in Ibero-America in relation to social or community participation to know the proposals implemented to promote it, its structure as educational policy, its main challenges, and what practices favor or hinder it. Through a systematic search in two databases (SCIELO and Redalyc), 759 articles published between 2013 and 2018 have been located. Through a filtering process, the following were the criteria to select the articles: a) the use of terms: social participation or community participation; b) research related to the educational field; c) studies conducted in institutions of basic level; and d) studies developed in Ibero-America. Eighteen research works were collected and classified according to the following categories: perspectives of social participation, description of experiences, and evaluation of social participation. The main findings point to a tendency to implement social participation as an educational policy, which has not been consolidated, representing a theoretical commitment that is not always concrete in practice. Therefore, it is important to generate research to establish proposals to stimulate the creation of spaces and participatory dynamics.

Author Biographies

Monserrat Bravo-Delgado, Universidad ICEL

Maestra en Psicología y candidata al grado de Doctora en Educación por la Universidad del Distrito Federal campus Santa María. Profesora de la Licenciatura de Pedagogía de la Universidad Icel campus Cantera. Ha participado en el Tercer Congreso Internacional Virtual sobre Desigualdad Social, Educativa y Precarizacion en el siglo XXI, en el Diplomado Interdiciplinario para la Enseñanza de las Artes en Educación Básica y  en cursos orientados a la formación universitaria y la enseñanza en educación básica.

Leticia Nayeli Ramírez-Ramírez, Universidad Pedagógica Nacional

Doctora en Psicología Educativa y del Desarrollo por la Universidad Nacional Autónoma de México. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, nivel C. Ha participado en diferentes proyectos de investigación a nivel nacional (Universidad Autónoma de Ciudad Juárez, Universidad Pedagógica Nacional) e internacional (Université Laval en Quebec, Canadá). Sus líneas de investigación versan sobre estudios socioculturales de educación, formación profesional e innovación educativa. Actualmente labora en la Universidad Panamericana, Escuela de Pedagogía,  Josemaría Escrivá de Balaguer 101, Aguascalientes, México.

José Zenón Escobar-Pérez, Universidad del Distrito Federal

Doctor en Liderazgo y Dirección de Instituciones de Educación Superior, profesor-investigador de la Unidad de Educación Media Superior y Ciencias del Mar de la SEP-México, está ligado al Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la UNAM donde participa como colaborador invitado del proyecto empleo y programas de desarrollo rural: Una visión comparada y sub-nacional. Así como profesor de metodologías de la investigación de la Universidad del Distrito Federal campus Santa María.

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Published
2020-08-21
How to Cite
Bravo-Delgado, M., Ramírez-Ramírez, L., & Escobar-Pérez, J. (2020). Challenges and Realities of Social Participation in Basic Education: A Systematic Literature Review. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.16

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