The development of the geographical thought starting from the work integrated with principles of the Geography in the Cuban school

Keywords: Teaching of the geography, secondary education, geography, geographical thought, principles of the geography

Abstract

The work proposes a rehearsal that bases the necessity to develop the geographical thought in the school context considering the possibilities of the principles of the geography. Different approaches are analyzed regarding the geographical thought and the features that this he/she should have to guide educational proposals in the teaching of the school Geography. Equally they stand out valuations to assume the principles of the geography like didactic axes in the teaching in the school, he/she allows to conform to a proposal that it integrates the localization principles, integrity, evolution and geographical scale in a structure that is composed of three stages with precise procedures to execute the educational work in the Cuban school. Starting from the contributed arguments you can conclude that the geographical thought has wide relevance in the process of geographical education in the basic high school and the principles of the geography can be a cardinal reference for its development.

Author Biographies

Mikel Moreno-Henández, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Licenciado en Educación especialidad Geografía (2003) y Doctor en Ciencias Pedagógicas en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (2017). Profesor de Geografía del departamento de Ciencias Naturales de esta institución por 5 años. Posee publicaciones en revistas como Revista Electrónica de Veterinaria, España. Revista Foro Educacional, Chile. Revista IPLAC, Cuba y El Observatorio Latinoamericano de Geografía.

Yamilet López-Felipe, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Licenciada en Educación especialidad Geografía (2003) en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Profesor de Geografía del Centro Universitario Municipal Placetas por 3 años. Posee publicaciones en revistas como. Revista Foro Educacional, Chile. y El Observatorio Latinoamericano de Geografía. Aspirante a Doctor en Ciencias Pedagógicas desde el 2016.

Dainerys Toledo-García, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas

Licenciada en Ciencias Empresariales 1998 Universidad de la Habana. Master en Administración de Negocios, 2002. Diplomada en Enseñanza de Gestión Universidad Complutense de Madrid, 2011. Diplomada en Administración Pública en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Participa en proyectos como Hábitat I y Hábitat II relacionados con el desarrollo local, la educación y el aprendizaje en territorios rurales. Profesora del Centro Universitario Municipal Placetas.

References

Aguilón Mora, P. S., Carrasco Díaz, M. J. y Fonseca Rojas, Y. del P. (2016). El pensamiento geográfico en la asignatura de Historia, Geografía y Ciencias Sociales [Tesis de licenciatura]. Universidad de Concepción, Los Ángeles, Chile. http://repositorio.udec.cl/handle/11594/2284

Araya Palacios, F. y Cavalcanti, L. de S. (2017). Construcción del pensamiento geográfico en estudiantes de licenciatura en geografía de la Universidad Federal de Goias (UFG). Didáctica Geográfica, 18, 23-37. https://pdfs.semanticscholar.org/c2ab/1c18b3146c1d31420b834f66b4840dccae63.pdf?_ga=2.106245827.1126568108.1587081793-1594467074.1583199411

Araya Palacios, F. y Cavalcanti, L. de S. (2018). Desarrollo del pensamiento geográfico: Un desafío para la formación docente en Geografía. Revista de geografía Norte Grande, 70, 51-69. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-34022018000200051

Araya Palacios, F. y Álvarez Barahona, S. (2019). Desarrollo del pensamiento geográfico y formación ciudadana: una mirada desde el espacio vivido. Signos Geográficos, 1, 1-18. https://www.revistas.ufg.br/signos/article/view/59376/3334

Báez Alcaíno, J. y Onrubia Goñi, J. (2016). Una revisión de tres modelos para enseñar las habilidades de pensamiento en el marco escolar. Perspectiva Educacional. Formación de Profesores, 55(1), 94-113. https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.55-Iss.1-Art.347

Baranski, N. N. (1980). Trabajos escogidos. Formación de la geografía económica soviética. Mysl.

Barraqué Nicolau, G. (1991). Metodología de la enseñanza de la geografía. Editorial Pueblo y Educación.

Cavalcanti, L. de S. (2014). Geografía, escola e construção de conhecimentos (18.a ed., 2.ª reimpresión). Papirus Editora.

Claudino, S., Souto González, X. M. y Araya Palacios, F. (2018). Los problemas socio-ambientales en Geografía: Una lectura iberoamericana. Revista Lusófona de Educação, 39, 55-73. https://recil.grupolusofona.pt/handle/10437/8940

Cuétara López, R. (2004). Hacia una didáctica de la geografía local. Editorial Pueblo y Educación.
Delgado Mahecha, O. (2003). Debates sobre el espacio en la geografía contemporánea. Universidad Nacional de Colombia. http://bdigital.unal.edu.co/1280/2/01PREL01.pdf

de Miguel González, R. (2015). Del pensamiento espacial al conocimiento geográfico a través del aprendizaje activo con tecnologías de la información geográfica. Giramundo, 2(4), 7-13. http://www.cp2.g12.br/ojs/index.php/GIRAMUNDO/article/view/668

García Ruiz, A. L. (2012). El modelo de principios científico-didácticos (PCD): Base para la enseñanza y la investigación creativas y significativas de la geografía. Serie Geográfica, 18, 47-53. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/13321

García, A. L. y Jiménez, J. A. (2006). Los principios científicos-didácticos (PCD). Nuevo modelo para la enseñanza de la geografía y la historia. Editorial Universidad de Granada.

García, A. L. y Jiménez J. A. (2007). La implementación de los principios científico-didáctico (P. C. D.) en el aprendizaje de la geografía y la historia. Editorial Universidad de Granada.

González Maura, V., Castellanos Simons, D., Córdova Llorca, M. D., Rebollar Sánchez, M., Martínez Angulo, M., Fernández González, A. M., Martínez Corona, N. y Péiiz Mato, D. (2001). Psicología para educadores (3.a reimpresión). Editorial Pueblo y Educación.

Jackson, P. (2006). Thinking Geographically. Geography, 91(3), 199- 204.

Llancavil Llancavil, D. (2018). Trabajo de campo: Producción y significancia de conocimiento geográfico. Perspectiva Educacional, 57(2), 143-162. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.2-art.625

Marrón Gaite, M. J. (2017). Enseñar geografía en la era de la globalización. Un reto desde la geografía activa. En A. C. Câmara, E. Sandé Lemos, y M. H. Magro (Coords.), VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía: “Educação Geográfica na Modernidade Líquida”. Livro de Atas (pp. 429-442). Associação de Professores de Geografía. https://www.age-geografia.es/didacticageografia/docs/Publicaciones/2017_VIII%20Congresso_Iberico.pdf

Martínez Romera, D. D. (2011). Los principios geográficos como base epistemológica en didáctica de la geografía y las ciencias sociales. En J. J. Delgado Peña, M. L. de Lázaro y Torres, M. J. Marrón Gaite (Eds.), Aportaciones de la geografía en el aprendizaje a lo largo de la vida (pp. 111-118). Fundación General de la Universidad de Málaga. Grupo de Didáctica de la Asociación de Geógrafos Españoles. http://didacticageografia.age-geografia.es//docs/Publicaciones/2011_Aportaciones_Geografia.pdf

Mateo Rodríguez, J. M. (2012). La dimensión espacial del desarrollo sostenible: Una visión desde América Latina. Editorial Científico Técnica.

Ministerio de Educación de Cuba. (2016). Plan de estudio de la educación secundaria básica. Material inedito.

Ortega Rocha, E. y Pagès Blanch, J. (2017). El pensamiento y la conciencia geográfica en el currículo chileno. En A. C. Câmara, E. Sandé Lemos, y M. H. Magro (Coords.), VIII Congreso Ibérico de Didáctica da Geografía: “Educação Geográfica na Modernidade Líquida”. Livro de Atas (pp. 409-421). Associação de Professores de Geografía. https://www.age-geografia.es/didacticageografia/docs/Publicaciones/2017_VIII%20Congresso_Iberico.pdf

Palacios Valderrama, W. N., Álvarez Avilés, M., E., Moreira Bolaños, J. S. y Morán Flores, C. (2017). Una mirada al pensamiento crítico en el proceso docente educativo de la educación superior. Edumecentro, 9(4), 194-206. http://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/993/pdf_280

Pinchemel, P. (1989). Fines y valores de la educación geográfica. En X. Moreno (Coord.), Educación geográfica licenciatura en educación plan 1994 (pp.75-85). Universidad Pedagógica Nacional.
Rico, P. (2012). Teoría de la enseñanza. En J. Chávez (Coord.), Pedagogía (pp. 211- 353). Editorial Pueblo y Educación.

Rosental, M. M. y Ludin, P. F. (1973). Diccionario filosófico. Ediciones Universo.

Sharpe, B., Duquette, C., Bahbahani, K. y Tu Huynh, N. (2016). Enseigner la pensée géographique. The Critical Thinking Consortium.

Sposito, E. S. (2004). Geografia e filosofía. Contribuição para o ensino do pensamento geográfico. Editora UNESP. https://doi.org/10.7476/9788539302741
Published
2021-01-01
How to Cite
Moreno-Henández, M., López-Felipe, Y., & Toledo-García, D. (2021). The development of the geographical thought starting from the work integrated with principles of the Geography in the Cuban school. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.25
Section
Essays (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)