Reflection on Family-Centered Practices From the Perspective of Students of Physical Therapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy in the Southeast of Spain

  • Noelia Orcajada-Sánchez Universidad de Murcia
  • Elisabet Ortuño-Cano Equipo InSitu
  • Conchi Martínez-Pérez Equipo InSitu
  • Francisco Alberto García-Sánchez Universidad de Murcia
Keywords: Early care, family-centered practices, professional development, training

Abstract

More and more early childhood professionals are basing their work on family-centered practices. The change in this professional practice means that when university teaching begins to address this matter, even if only occasionally, it generates significant doubts in students, who are more accustomed to outpatient practices. In this article, we analyze doubts raised by students when an early childhood professional team talked to them about these family-centered practices. These doubts were about cases studied in Physiotherapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy programs from two different universities in southeastern Spain. Some teaching staff members in these degrees organized training actions on family-centered practices in their courses. Through a non-experimental, qualitative design with an observational methodology, we described the doubts raised by 196 students attending these training actions. We also collected the answers, agreed upon by a group of professionals of these practices, to each of these doubts. We understand that these are questions that may arise to professionals or students, given that the process they go through to understand and adopt family-centered practices is usually similar, so it is useful to know and disseminate them. Our results point to differences in the questions raised by students of the different programs; they may reflect differences in their clinical training and in the previous training received in early childhood programs. We defend the importance of this training in future graduates from these degrees that qualify them to work as early childhood professionals.

Author Biographies

Noelia Orcajada-Sánchez, Universidad de Murcia

Doctora en Educación, Pedagoga y Logopeda, por la Universidad de Murcia. Miembro del grupo de investigación Educación, Diversidad y Calidad de la misma Universidad. 16 años de experiencia como directora del Centro de Atención Educativa. Directora de Equipo InSitu. Ofrece apoyo a diferentes equipos de Atención Temprana centrados en la familia.

Elisabet Ortuño-Cano, Equipo InSitu

Fisioterapeuta Pediátrica, 12 años de experiencia en Atención Temprana. Desde sus inicios profesionales realiza intervención atendiendo a niños con distintas  discapacidades y a sus familias. Actualmente está formada en prácticas centradas en la familia y realiza intervención en el entorno del niño. Es codirectora de Equipo Insitu.

Conchi Martínez-Pérez, Equipo InSitu

Licenciada en Psicología por la Universidad Miguel Hernández (UMH) e Integradora Social. Psicóloga y estimuladora en Centro de Atención Educativa. Psicóloga de Equipo InSitu, equipo transdisciplinar de Atención Temprana. Además posee una gran experiencia como formadora en diferentes cursos sobre discapacidad y técnicas dinamizadoras.

Francisco Alberto García-Sánchez, Universidad de Murcia

Catedrático, Departamento MIDE, coordinador del Grupo de Investigación en Educación, Diversidad y Calidad (Universidad de Murcia). Doctor en Psicología por esta Universidad. Coordinador del Departamento de Documentación, Investigación y Desarrollo de ASTRAPACE, forma parte de su equipo de dirección del Servicio de Atención Temprana (AT) centrado en la familia. Co-atuor del Libro Blanco de la AT y decenas de artículos.

References

Boavida, T., Aguiar, C. y McWilliam, R. A. (2013). A training program to improve IFSP/IEP goals and objectives through the routines-based interview. Topics in Early Childhood Special Education, 33(4), 200-211. https://doi.org/10.1177/0271121413494416

Dunst, C. J. (2000). Revisiting “Rethinking early intervention.” Topics in Early Childhood Special Education, 20(2), 95-104. https://doi.org/10.1177/027112140002000205

Dunst, C. J. (2002). Family-centered practices: Birth through high school. The Journal of Special Education, 36(3), 139-147. https://doi.org/10.1177/00224669020360030401

Dunst, C. J. (2017). Procedures for developing evidence-informed performance checklists for improving early childhood intervention practices. Journal of Education and Learning, 6(3), 1-13. https://doi.org/10.5539/jel.v6n3p1

Dunst, C. J., Trivette, C. M. y Hamby, D. W. (2007). Meta-analysis of family-centered. helpgiving practices research. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review, 13(4), 370-378. https://doi.org/10.1002/mrdd.20176

Federación Estatal de Asociaciones de Profesionales de Atención Temprana. (2000). Libro blanco de la atención temprana. Real Patronato sobre Discapacidad Intelectual.

Forry, N. D., Moodie, S., Simkin, S. y Rothenberg, L. (2011). Family-provider relationships: A multidisciplinary review of high quality practices and associations with family, child, and provider outcomes (Issue brief OPRE 2011-26a). Office of Planning, Research and Evaluation, Administration for Children and Families, U.S. Department of Health and Human Services.

García-Sánchez, F. A., Escorcia Mora, C. T., Sánchez-López. M. C., Orcajada Sánchez, N. y Hernández-Pérez. E. (2014). Atención temprana centrada en la familia. Revista Siglo Cero, 45(3), 6-27. https://sid.usal.es/articulos/discapacidad/20896/8-2-6/atencion-temprana-centrada-en-la-familia.aspx

García-Sánchez, F. A., Rubio-Gómez, N., Orcajada-Sánchez, N., Escorcia-Mora, C. T. y Cañadas-Pérez, M. (2018). Necesidades de formación en prácticas centradas en la familia en profesionales de atención temprana españoles. Bordón. Revista de Pedagogía, 70(2), 39-55. http://doi.org/10.13042/Bordon.2018.59913

Jung, L. A. (2003) More better: Maximizing natural learning opportunities. Young Exceptional Children, 6(3), 21-26. https://doi.org/10.1177/109625060300600303

McWilliam, R. A. (2010). Routines-based early intervention. Brookes Publishing.

McWilliam, R. A. (2016). The Routines-Based Model for supporting speech and language. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 36(4), 178-184. doi.org/10.1016/j.rlfa.2016.07.005

McWilliam, R. A., Casey, A. M. y Sims, J. (2009). The routines-based interview. A method for gathering information and assessing needs. Infants and Young Children, 22(3), 224-233.

Novak, I., Morgan, C., Fahey, M., Finch-Edmondson, M., Galea, C., Hines, A., Langdon, K., Mc Namara, M., Paton, M. C. B., Popat, H., Shore, B., Khamis, A., Stanton, E., Finemore, O. P., Tricks, A., Velde, A. T., Dark, L., Morton, N. y Badawi, N. (2020). State of the evidence traffic lights 2019: Systematic review of interventions for preventing and treating children with cerebral palsy. Current Neurology and Neuroscience Reports, 20(2), 1-21. http://doi.org/10.1007/s11910-020-1022-z

Orcajada Sánchez, N. (2017). Diseño, aplicación y evaluación del plan de formación de tutores de atención temprana [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia, Murcia. https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/53422/1/TESIS_Noelia%20Orcajada.pdf

Ruiz-Veerman, E., Gutiez Cuevas, P. y Arizcun-Pineda, J. (2005). La formación de los profesionales de atención temprana. En P. Gutiez Cuevas (Coord.), Atención temprana. Prevención, detección e intervención en el desarrollo (0-6 años) y sus alteraciones (pp. 935-953). Editorial Complutense.

Universidad de Murcia. (2018). Facultad de Psicología. Grado en Logopedia. https://www.um.es/web/psicologia/contenido/estudios/grados/logopedia

Universidad Miguel Hernández. (2018a). Grado de Fisioterapia. Plan 2018. www.umh.es/contenido/PDI/:tit_g_264_M1/datos_es.html

Universidad Miguel Hernández. (2018b). Grado de Terapia Ocupacional. Plan 2018. https://www.umh.es/contenido/pdi/:tit_g_265_M1/datos_es.html
Published
2020-07-08
How to Cite
Orcajada-Sánchez, N., Ortuño-Cano, E., Martínez-Pérez, C., & García-Sánchez, F. (2020). Reflection on Family-Centered Practices From the Perspective of Students of Physical Therapy, Occupational Therapy, and Speech Therapy in the Southeast of Spain. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.6

Comentarios (ver términos de uso)