Diagnosis of Training Needs of Teachers of Biology, Chemistry, Physics, and Mathematics, in Disciplinary, Pedagogical Areas, and Use of Technologies to Promote Scientific Thinking Skills

Keywords: natural science teaching, mathematics teaching, Professional update, skills, scientific education, scientific thinking skills, pedagogy and information technologies

Abstract

This study aims to better understand training secondary and high school teachers require to develop scientific thinking skills in the areas of natural science (Biology, Chemistry, and Physics) and Mathematics. The study focuses on teachers of these disciplinary areas from public schools with an academic curriculum of the Heredia District of Education in Costa Rica. The study worked with 72 teachers of Mathematics and 88 teachers of natural sciences. The research used a naturalistic paradigm. The experimental design used a dominant qualitative approach, combined with a phenomenological study type. The study developed a questionnaire-type instrument to gather the information needed. This instrument consisted of a total of 12 questions in the following areas: pedagogical knowledge and use of technologies, and exploration of the degree of interest that teaching staff has in receiving training in disciplinary knowledge. The five categories used to analyze the teachers’ answers to the instrument were the following: general aspects of the practicing teacher, training interests in the disciplinary and pedagogical field, use of technologies, and challenges expressed by the teaching staff. Among the main findings of the study, the interest of the teaching staff to participate in updating processes in topics such as planning, mediation, and evaluation was evident, as well as training in the use of information and communication technologies. Also, it was determined that training in disciplinary areas should focus on the design of mediation strategies that allow the contents of the programs to be covered in an interdisciplinary and contextualized way. The teachers also showed interest in receiving training related to the design of evaluative processes that allow giving appropriate feedback to students, in terms of the degree of appropriation of scientific and mathematical thinking skills.

Author Biographies

Adriana Zúñiga-Meléndez, Universidad Nacional

Licenciada en Enseñanza de las Ciencias. Doctora en Enseñanza de las Ciencias. Académica e investigadora de la Escuela de Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Costa Rica. 

Alejandro Durán-Apuy, Universidad Nacional

Licenciado en Biología, énfasis en manejo de recursos naturales. Académico e investigador de la Escuela de Ciencias Biológicas, Universidad Nacional de Costa Rica. 

Jesennia Chavarría-Vásquez, Universidad Nacional

Maestría en Matemática, énfasis Matemática Educativa. Maestría en Ciencia y Tecnología de los Medios. Académica e investigadora de la Escuela de Matemática, Universidad Nacional de Costa Rica. 

Ronny Gamboa-Araya, Universidad Nacional

Máster en Ciencias en la Especialidad de Matemática Educativa, Doctor en Educación. Académico e investigador de la Escuela de Matemática, Universidad Nacional de Costa Rica.

Ana Francis Carballo-Arce, Universidad Nacional

Licenciada en Química. Doctora en Síntesis Orgánica Médica. Académica e investigadora de la Escuela de Química, Universidad Nacional de Costa Rica. 

Xinia Vargas-González, Universidad Nacional

Licenciada en Enseñanza de la Química.  Máster en docencia universitaria e investigadora de la Escuela de Química, Universidad Nacional de Costa Rica. 

Nelson Campos-Quesada, Ministerio de Educación Pública

Doctorado en Educación con énfasis en Mediación Pedagógica.  Máster en Administración Educativa. Asesor Nacional de Ciencias, Dirección de Desarrollo Curricular. Ministerio de Educación Pública de Costa Rica.

Cecilia Sevilla-Solano, Ministerio de Educación Pública

Licenciada en Enseñanza de las Ciencias.  Asesora Nacional de Ciencias, Dirección de Desarrollo Curricular. Ministerio de Educación Pública de Costa Rica.

Isabel Torres-Salas, Universidad Nacional

Licenciada en Enseñanza de la Química, Máster en Psicopedagogía. Académica e investigadora de la División de Educología, Universidad Nacional de Costa Rica. 

References

Alfaro Varela, G. y Villegas, L. R. (2010). La educación científica en Costa Rica. Tercer Informe Estado de la Educación. Programa Estado de la Nación.

Aristizabal-Almanza, J. L., Ramos-Monobe, A., Chirino-Barceló, V. (2018). Aprendizaje activo para el desarrollo de la psicomotricidad y el trabajo en equipo. Revista Electrónica Educare, 22(1),1-26. http://dx.doi.org/10.15359/ree.22-1.16

Bosch, H. E., Di Blasi, M. A., Pelem, M. E., Bergero, M. S., Carvajal, L. y Geromini, N. S. (2011). Nuevo paradigma pedagógico para enseñanza de ciencias y matemática. Avances ciencias e ingeniería, 2(3), 131-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3752199

Bozu, Z. e Imbernón, F. (2016). El presente y el futuro de la formación permanente docente del profesorado universitario. Educación y ciencia, 5(45), 94-105. http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/387

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210. http://www.scielo.org.co/pdf/eded/v11n2/v11n2a12.pdf

Macedo, B. (2016). Educación científica. UNESCO. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/5025

Ministerio de Educación Pública. (2012). Programas de Estudio de Matemáticas. Autor. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/matematica.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2015). Fundamentación pedagógica de la transformación curricular. Bajo la versión de educar para una nueva ciudadanía. Autor. http://www.mep.go.cr/educar-para-nueva-ciudadania

Ministerio de Educación Pública. (2017a). Programas de estudio de química educación diversificada. Autor. http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/quimica2018.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2017b). Política educativa “La persona: Centro del proceso educativo y sujeto transformador de la sociedad”. Autor. http://www.mep.go.cr/sites/default/files/page/adjuntos/politicaeducativa.pdf

Ministerio de Educación Pública. (2017c). Educar para la nueva ciudadanía. Programa de estudio de Ciencias de tercer ciclo de educación general básica. Autor. https://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/ciencias3ciclo.pdf

Palomares Ruiz, A. (2004). Profesorado y educación para la diversidad en el siglo XXI. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Peñaherrera León, M., Ortiz Colón, A. y Cobos Alvarado, F. (2013). ¿Cómo promover la educación científica en el alumnado de primaria? Una experiencia desde el contexto ecuatoriano. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(2), 199-209. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.i2.07

Programa Estado de la Nación. (2011). Estado de la Educación Costarricense 3. Autor. http://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/675/Estado%20de%20la%20Educaci%c3%b3n%203.pdf?sequence=22&isAllowed=y

Programa Estado de la Nación. (2014). Estado de la ciencia, la tecnología y la innovación. Autor. http://eccti.or.cr/media/documentos/ECTI-Book.pdf

Programa Estado de la Nación. (2015). Estado de la educación costarricens 5. Autor. http://repositorio.conare.ac.cr/bitstream/handle/20.500.12337/669/ESTADO-EDUCACION-5-2015.pdf?sequence=18&isAllowed=y

Programa Estado de la Nación. (2017). Sexto informe estado de la educación. Autor. http://repositorio.conare.ac.cr/handle/20.500.12337/665

Torres Salas, M. I. (2010). La enseñanza tradicional de las ciencias versus las nuevas tendencias educativas. Revista Electrónica Educare, 14(1), 131-142. https://doi.org/10.15359/ree.14-1.11

UNESCO. (2017). Informe de seguimiento de la educación en el mundo 2016: La educación al servicio de los pueblos y el planeta: Creación de futuros sostenibles para todos. Ediciones UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000248526

Valverde, G. y Näslund-Hadley, E. (2010). La condición de la educación en matemáticas y ciencias naturales en América Latina y el Caribe. BID. https://publications.iadb.org/handle/11319/2757

Vélez Chablé, G. (2006). El docente ante los retos educativos del siglo XXI. Pampedia, 2, 55-59. https://www.academia.edu/20417364/6-El-docente-ante-los-retos-educativos-del-siglo-XXI

Zamora Araya, J. A. (2015). Análisis de confiabilidad de la Prueba de Diagnóstico Matemática en la Universidad Nacional de Costa Rica. Actualidades en Psicología, 29(119), 153-165. https://doi.org/10.15517/ap.v29i119.18693

Published
2020-08-21
How to Cite
Zúñiga-Meléndez, A., Durán-Apuy, A., Chavarría-Vásquez, J., Gamboa-Araya, R., Carballo-Arce, A., Vargas-González, X., Campos-Quesada, N., Sevilla-Solano, C., & Torres-Salas, I. (2020). Diagnosis of Training Needs of Teachers of Biology, Chemistry, Physics, and Mathematics, in Disciplinary, Pedagogical Areas, and Use of Technologies to Promote Scientific Thinking Skills. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-29. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.23

Comentarios (ver términos de uso)

Most read articles by the same author(s)