Avatars and Toolboxes: Digital Identity and Sense of Learning in High School Adolescents

Keywords: Secondary education, identity of the apprentice, sense of learning, self referential narrative, digital identity drawing

Abstract

In this qualitative case study, a group of secondary school students, in a situation of academic vulnerability and social risk, were asked to develop two tasks to explore their identity as learners. The teenagers made digital infographics with an avatar (identity drawing) and a toolbox (cultural artifacts they use to learn), as well as a narrative that explains their meaning. The participants did not define themselves adolescents as problematic or with learning deficits, but they expressed a lack of motivation and inclination for school learning due to the curricular contents, the forms of teaching, and the management of school regulations. The types of learning that generate more sense and create identity symbols occur in relation to the youth media culture, as well in their communication and recreation practices in cyberspace. They do not report the link between formal and informal learning nor personalization of school learning activities, which hinders the construction of sense and meaning in school settings.

 

Author Biographies

Frida Díaz-Barriga-Arceo, Universidad Nacional Autónoma de México

Doctora en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Es profesora Titular de la Facultad de Psicología (UNAM) e Investigadora Nacional del Conacyt, nivel 3. Coordina el Grupo de Investigación en Docencia, Diseño Educativo y TIC (GIDDET).

Verónica Isabel Vázquez-Negrete, Universidad Nacional Autónoma de México
Degree in Psychology from the Faculty of Psychology of the National Autonomous University of Mexico (UNAM). Student of the Master in Pedagogy (UNAM) She participated as Tutor of the group of adolescent students of this research

References

Amar-Rodríguez, V. (2016). Leer la vida. Una investigación desde la perspectiva narrativa. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 975-986. doi: https://doi.org/10.11600/1692715x.14206261015

Bruner, J. (2004). Life as a narrative. Social Research, 71(3), 691-710.

Bruner, J. (2012). Realidad y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Buenos Aires, Argentina: Gedisa.

Bruner, J. (2013). La fábrica de historias (2ª ed.). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Cassany, D. y Hernández, D. (2012). ¿Internet: 1; Escuela: 0? CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 14, 126-141. doi: https://doi.org/10.25009/cpue.v0i14.32

Coll, C. (2013). La educación formal en la nueva ecología del aprendizaje: Tendencias, retos y agenda de investigación. En J. L. Rodríguez Illera (Comp.), Aprendizaje y educación en la sociedad digital (pp. 156-170). Barcelona: Universitat de Barcelona. doi: 10.1344/106.000002060

Coll, C. (2016). Personalización del aprendizaje escolar. México: Fundación SM.

Díaz Barriga, F. (2005). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados con TIC: Un marco de referencia sociocultural y situado. Tecnología y comunicación educativas, 20(41), 4-16. Recuperado de http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/41/art1.pdf

Díaz Barriga, F., López, E. A. y Vázquez-Negrete, V. I. (2018). Exploración de los fondos de identidad en estudiantes de posgrado a través de una adaptación de la multimetodología autobiográfica extendida (MAE). Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educación y Desarrollo Humano, PTCEDH, 14(1), 1-22. Recuperado de http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/admin/publicacions/11.pdf

Díaz Barriga, F., Vázquez-Negrete, V. I. y Díaz-David, A. (2019). Sentido de la experiencia escolar en estudiantes de secundaria en situación de vulnerabilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 237-252. doi: https://dx.doi.org/10.11600/1692715x.17114

Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades: La interpretación de una mutación. Barcelona: Bellaterra.

Esteban-Guitart, M. (2012). La multi-metodología autobiográfica extendida (MAE). Una estrategia cualitativa para estudiar la identidad, los fondos de conocimiento y las formas de vida. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 17(2), 51-64. Recuperado de https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/8514?locale-attribute=en

Esteban-Guitart, M., Oller, J. y Vila, I. (2012). Vinculando escuela, familia y comunidad a través de los fondos de conocimiento e identidad. Un estudio de caso con una familia de origen marroquí. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 21-34. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4732917

Esteban-Guitart, M. y Saubich, X. (2013). La práctica educativa desde la perspectiva de los fondos de conocimiento e identidad. Teoría de la Educación, 25(2), 189-211. Recuperado de http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/issue/view/726

García, A. (2008). Identidades y representaciones sociales: La construcción de las minorías. Nómadas, Revista Crítica de Ciencias Sociales y Jurídicas, 18(2), 1-13. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18101812

Kossoy, A. (2009). La construcción de la identidad social: Cuestiones metodológicas para su análisis. 27 Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. 8 Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires. Acta Académica. Recuperado de https://www.aacademica.org/000-062/1169

Kozulin, A. (2000). Instrumentos psicológicos. La educación desde una perspectiva sociocultural. Barcelona: Paidós.

Margulis, M. (2001). Juventud: Una aproximación conceptual. En S. Donas (Comp.), Adolescencia y juventud en América Latina (pp. 41-56). San José, de Costa Rica: Libro Universitario Regional.

Peña-Cuanda, M. del C. y Esteban-Guitart, M. (2013). El estudio de las identidades desde un enfoque cualitativo. La multi-metodología autobiográfica extendida y los talleres lúdico-reflexivos. Empiria. Revista de Metodologia de Ciencias Sociales, 26, 175-200. doi: https://doi.org/10.5944/empiria.26.2013.7157

Poole, A. (2017a). Funds of knowledge 2.0: Towards digital Funds of Identity. Learning, Culture and Social Interaction, 13, 50-59. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.lcsi.2017.02.002

Poole, A. (2017b). “I want to be a furious leopard with magical wings and super power”: Developing an ethico-interpretative framework for detecting Chinese students´ funds of identity. Cogent Education, 4 1-20. doi: https://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1316915

Ramírez, J. D. (2011). La identidad en tiempos de cambio. Una aproximación sociocultural. En C. Monereo y J. I. Pozo (Coords.), La identidad en psicología de la educación. Necesidad, utilidad y límites (pp. 27-44). Madrid: Narcea. doi: 10.13140/2.1.4467.1041

Ricoeur, P. (1995). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. México: Siglo XXI.

Rudduck, J. y Flutter, J. (2007). Cómo mejorar tu centro escolar dando la voz al alumnado. Madrid: Morata.

Sanjurjo, L. (2009). Razones que fundamentan nuestra mirada acerca de la formación en las prácticas. En L. Sanjurjo (Coord.). Los dispositivos para la formación en las prácticas profesionales (pp.15-44). Mendoza, Argentina: Homo Sapiens Ediciones. Recuperado de https://kupdf.net/download/los-dispositivos-para-la-formacion-en-las-practicas-profesionales-sanjurjo_5af42c5de2b6f5b566e73e87_pdf

Sinisi, L. (2010). Integración o inclusión escolar: ¿Un cambio de paradigma? Boletín de Antropología y Educación, 1(1), 11-14, diciembre. Recuperado de http://antropologia.institutos.filo.uba.ar/sites/antropologia.institutos.filo.uba.ar/files/bae_n01a02.pdf

Sola, S. (2015). La construcción de la identidad narrativa a través de las “historias de vida mediáticas”. Un análisis generacional. Revista de Estudios Culturales de la Universidad Jaume 14, 201-220. Recuperado de http://www.e-revistes.uji.es/index.php/clr/article/view/1794/1523

Stake, R. E. (2005). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

Subero, D. (2018). La incorporación de los fondos de conocimiento e identidad en el medio abierto: Los proyectos FICAB y EUCAB (Tesis de doctorado), Universidad de Girona, España. Recuperado de https://www.tesisenred.net/handle/10803/663808#page=9

Published
2020-01-01
How to Cite
Díaz-Barriga-Arceo, F., & Vázquez-Negrete, V. (2020). Avatars and Toolboxes: Digital Identity and Sense of Learning in High School Adolescents. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-23. https://doi.org/10.15359/ree.24-1.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)