An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education

Keywords: Active method, physical education, curriculum, learning strategy, problem solving

Abstract

This article aimed to describe a microcurricular learning model of Physical Education; the description was based on a bibliographic review of 33 academic texts resulting from the process of inclusion and exclusion criteria. This process was framed in a publication period corresponding to 1994 until 2020, from the Dialnet, Google Scholar databases, and the platform of the Ministry of Education of Ecuador. Four dimensions were analyzed: Ecuadorian Physical Education Curriculum, curricular approaches, active methodologies, and contextualization of content. This analysis contributed to the construction of a curricular proposal that directs students to the development of their motor, social, cognitive, and affective skills, under the mainstreaming of the inclusive, playful, and corporality curricular approaches; it also serves as a planning guide that ensures the autonomy of the students so that they can replicate various physical exercises throughout their lives.

Author Biographies

Richar Jacobo Posso-Pacheco, Universidad Central del Ecuador

Candidato a Doctor en Proyectos UNINI, Máster en Actividad Física y Salud Universidad Europea Miguel de Cervantes. Máster en Nuevas perspectivas de la Educación Personalizada UNIR, Licenciado en Administración Educativa Universidad de Guayaquil, Docente de Investigación en la Universidad Central del Ecuador y de Deportes en el Instituto Pichincha, presidente del Colegio de Profesionales de Recreación, Actividad Física y Deporte.

Laura Cristina Barba-Miranda, Ministerio de Educación del Ecuador

Candidata a Doctorado en Proyectos UNINI, Máster en Gestión del Talento Humano Universidad Tecnológica Equinoccial. Directora Nacional de Innovación Educativa en el Ministerio de Educación, Coordinadora general en el Colegio de Profesionales de Recreación Actividad Física y Deporte.

Ángel Freddy Rodríguez-Torres, Universidad Central del Ecuador

Doctor dentro del programa de doctorado en docencia y gestión universitaria   Universidad del País Vasco; Magister en docencia universitaria e investigación educativa, Universidad Nacional de Loja; Docente de la Universidad Central del Ecuador y Director de Posgrado de la Universidad Central del Ecuador.      

Luis Fernando Xavier Núñez-Sotomayor, Universidad Central del Ecuador

Maestría en Entrenamiento Deportivo en la Escuela Superior del Ejercito, médico cirujano en la Universidad Central del Ecuador, docente de post grado en la Universidad Católica del Ecuador, docente de la Universidad Central del Ecuador.

Carlos Efrén Ávila-Quinga, Instituto Tecnológico Honorable Consejo Provincial de Pichincha

Máster en Cultura Física y Deportología por la Universidad Regional Autónoma de los Andes, Licenciado en ciencias de la educación profesor de enseñanza media en la especialización de educación física, en la Universidad Central del Ecuador. Docente del Instituto Tecnológico Honorable Consejo Provincial de Pichincha.

Pablo Anthony Rendón-Morales, Universidad Central del Ecuador

Magister en Educación Infantil y Educación Especial en la Universidad UTE, Licenciado en Cultura Física Especialización Entrenamiento Deportivo en la Universidad UTE,   Docente de la Universidad Central del Ecuador. Vicepresidente del Colegio de Profesionales de Recreación Actividad Física y Deporte.

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Published
2020-08-07
How to Cite
Posso-Pacheco, R., Barba-Miranda, L., Rodríguez-Torres, Ángel, Núñez-Sotomayor, L., Ávila-Quinga, C., & Rendón-Morales, P. (2020). An Active Microcurricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14

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