The use of digital ICT by teachers and their adaptation to current models

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-1.16

Keywords:

Educational quality, epistemology, pedagogical strategies, Educational informatics, pedagogical models, information and communication technologies

Abstract

In the article we present a study in which it is intended to verify the importance and adequacy of the use of information and communication technologies (ICT) in the school environment for its greater adaptation to reality. This question is reflected in the general objective of the same, which focused on determining the use that teachers make of new technologies in the classroom and their impact on the teaching-learning process of their students, taking into account the current weaknesses. on the pedagogical bases used by some of the most recent studies on the use and optimization of digital ICT in the classroom. The study is framed in a quantitative, non-experimental, descriptive and correlational design. 100 teachers of Compulsory Secondary Education (ESO) from institutes of Coimbra (Portugal) participated in the study. An ad hoc questionnaire was developed to discover the use and frequency of new technologies in the classroom by teachers. The data collected in the questionnaires were analyzed using the statistical package Statistical Package for the Social Sciences. The main conclusions confirm that there is still a need for an in-depth debate on the epistemological foundations implicit in the use of new digital tools on whether ICT, as an appropriate teaching tool, according to current educational models, in terms of time-cost for better student performance and academic success. In fact, the debate is more than ever alive, new technologies were increasingly inserted in the educational field, during COVID-19, which also implied the suspension of classroom teaching activities that led to the use of new technologies in the classroom. class immediately.

Author Biographies

María José Flores-Tena, Universidad Autónoma de Madrid

Doctora en Educación en la Facultad de Formación del Profesorado en la Universidad Autónoma de Madrid, Licenciada en Psicopedagogía y Diplomada en Educaicón Social en la Universidad Nacional de Educación a Distancia. Desempeña laborres docentes en el Máster en Formación de Profesorado de Educación Secundaria y Bachillerato, en el Grado de Primaria e Infantil. El interés de investigación se desarrolla en educación para la salud, envejecimiento activo y saludable, la formación permanente y las nuevas tecnologias

María del Carmen Ortega-Navas, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Graduada en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad Complutense de Madrid. Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Premio de doctorado. Realiza sus actividades de enseñanza e investigación en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social, Facultad de Educación-UNED. Sus intereses de investigación actuales incluyen educación para la salud, educación emocional, envejecimiento y calidad de vida,  tecnologías,  y aprendizaje a lo largo de la vida.

Carlos Sousa-Reis, Universidad de Coimbra

Doctor en Filosofía. En Ciencias de la Educación en la Especialidad de Filosofía de la Educación. Facultad de Psicología y de Ciencias de la Educación. Universidad de Coimbra. Profesor Auxiliar de Filosofía de la Educación. Universidad de Coimbra.  Integrante del Centro de Estudios Interdisciplinarios del Siglo XX (CEIS20). Sus intereses científicos y de investigación se centran la filosofía y teoría de la educación, el pensamiento crítico, ciencias de la educación, ética, interculturalidad y formación docente.

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Published

2021-01-01

How to Cite

The use of digital ICT by teachers and their adaptation to current models. (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.16

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Articles (Peer Reviewed Section)

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The use of digital ICT by teachers and their adaptation to current models. (2021). Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.16

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