Personal Learning Environments: Strategies and Technologies Used by Spanish University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.25-2.22

Keywords:

Lifelong education, Teaching and training, higher education, learning

Abstract

Objective: This paper describes and analyzes Personal Learning Environments (PLE) of future workers in various areas of knowledge. Method. Data was collected from 2054 final-year degree students at 75 Spanish universities; the data were related to information management, learning process management, self-perception, and communication. The research had an exploratory non-experimental design, and the information was collected through a validated questionnaire. Results. The results provide a profile of students who use the Internet for information searches and communication; however, they feel more comfortable in face-to-face learning environments with teachers who clearly set defined goals rather than using the Internet for self-directed learning. Conclusions. There are limitations for using the Internet as a real working and learning space. Higher education institutions are recommended to promote programs to improve the management skills of the students’ personal learning environments for their application in the work environment.

Author Biographies

José Luis Serrano-Sánchez, Universidad de Murcia

Doctor en Tecnología Educativa. Profesor en el departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa (GITE) de la Universidad de Murcia. Director ejecutivo de la Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE). Principales líneas de investigación: entornos personales de aprendizaje (PLE), TIC en aulas hospitalarias, pensamiento computacional y robótica educativa, tratamiento crítico de la información digital; gestión del aprendizaje en contextos diversos y emprendimiento digital.

Patricia López-Vicent, Universidad de Murcia

Doctora en Pedagogía y Profesora Contratada Doctora del Departamento de Teoría e Historia de la Educación en la Universidad de Murcia. Cuenta con proyectos de investigación nacionales e internacionales y numerosas publicaciones relacionados con la aplicación de las TIC en contextos socioeducativos: redes de colaboración docente, tutoría electrónica en educación superior, Educación en valores, familiar y TIC, educación intercultural y TIC, así como sobre la perspectiva ético-moral de la Sociedad de la Información (la seguridad de los menores en la red, ciudadanía digital, cyberbullying, etc.).

Isabel Gutiérrez-Porlán, Universidad de Murcia

Profesora Titular en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del Grupo de Investigación de Tecnología Educativa. Licenciada en Pedagogía por la Universidad de Murcia. Máster en Tecnología Educativa: aprendizaje virtual y gestión del conocimiento por la Universidad de las Islas Baleares. Doctora en Tecnología Educativa por la Universidad Rovira i Virgili. Sus principales líneas de investigación son: Competencias TIC del profesorado universitario, redes sociales, usos seguros y educativos, identidad Digital e Innovación Docente en Educación Superior.

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Published

2021-04-15

How to Cite

Personal Learning Environments: Strategies and Technologies Used by Spanish University Students (J. L. Serrano-Sánchez, P. López-Vicent, & I. Gutiérrez-Porlán , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.22

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Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Personal Learning Environments: Strategies and Technologies Used by Spanish University Students (J. L. Serrano-Sánchez, P. López-Vicent, & I. Gutiérrez-Porlán , Trans.). (2021). Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.22

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