How toTeach a Second Language in the Classroom? Benefits Associated with the CLIL Approach

Keywords: Content and language integrated learning, methodology CLIL, strategies, teacher education

Abstract

Introduction. This article discusses how the Content and Languages Integrated Learning (CLIL) favors the construction of bilingual learning that brings different benefits to students. Aims. This research aims to assess whether the conceptual, methodological, and cultural changes, brought by the teaching of a second language through the CLIL approach, involve not only an improvement in the learning done by students but also a review and renewal of the teaching practice of the teachers involved. Analysis. To accomplish this aim, the article considers the CLIL approach’s conceptualization and a detailed analysis of the methodological strategies that teachers should employ to facilitate the implementation of this approach in the classroom. Conclusions. The review of these methodological strategies leads to results and conclusions that, in order to develop them in practice, teachers have to reflect deeply on the teaching they are doing and the objectives they intend to achieve. If this reflection is generated and generalized among all the teachers participating in Bilingual Teaching Programs, many of the pedagogical challenges claimed for compulsory education for decades will be being achieved, allowing both the renewal of language teaching and the system educational in general.

Author Biographies

María José Bolarín-Martínez, Universidad de Murcia

Licenciada en Pedagogía y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Murcia y Especialista en Educación Infantil. Profesora contratada doctor en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia, miembro del Grupo de Investigación Equidad e Inclusión en Educación. Líneas de investigación y publicación: inclusión, bilingüismo y coordinación docente. 

Mónica Porto-Currás, Universidad de Murcia

Licenciada en Psicopedagogía y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Compostela. Profesora Titular en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Murcia. Miembro del equipo de investigación Equidad e Inclusión Educativa. Líneas de investigación: evaluación Educativa, Formación de Docentes, Didáctica e Inclusión Educativa. 

María Lova-Mellado, Centro de Educación Infantil y Primaria San Francisco

Doctora en Educación por la Universidad de Murcia, Maestra de Educación Primaria por la Universidad de Murcia, actualmente desarrolla su actividad docente en el Centro de Educación Infantil y Primaria San Francisco de Jumilla (Murcia). Graduada de Maestra en la Mención de Inglés por la Universidad Católica de Murcia, Máster en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Educación Primaria. 

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Published
2021-03-22
How to Cite
Bolarín-Martínez, M., Porto-Currás, M., & Lova-Mellado, M. (2021). How toTeach a Second Language in the Classroom? Benefits Associated with the CLIL Approach. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.26
Section
Essays (Peer Reviewed Section)

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