Carta abierta a Hans Christian Andersen en el bicentenario de su nacimiento

  • Carlos Rubio Torres Universidad de Costa Rica ; Universidad Nacional

Abstract

April 2nd, 2005 was a day for a double celebration: the bicentennial of the birth of Danish writer Hans Christian Andersen and the International Children’s Book Day. Andersen is known as the creator of contemporary children literature, for his fairy tales introduce language that at that time was used by adults only.

Students from Central American University (UCA) in Managua, Nicaragua, read an “Open Letter” during a Festival that the Books for Children Foundation organized in honor of the author along with the Norwegian and Danish embassies. The letter presents Andersen’s biography and explores alternative readings of his fairy tales from educational, psychological and psychoanalytical perspectives. The letter concludes with an interpretation of Andersen as a metaphor for the understanding and dialogue between Costa Rica and Nicaragua.

Author Biography

Carlos Rubio Torres, Universidad de Costa Rica ; Universidad Nacional

Profesor de Literatura Infantil en la Escuela de Formación Docente de la Universidad de Costa Rica y la División de Educación Básica del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), en la Universidad Nacional, Costa Rica. Doctorando en Educación por la Universidad de Costa Rica. Autor de “Queremos jugar” (cuentos, 1988), “Pedro y su teatrino maravilloso” (cuentos, 1993), “Escuela de hechicería, matrícula abierta” (novela, 1996), “El libro de la Navidad” (cuentos, 2001), “La mujer que se sabía todos los cuentos” (cuentos, 2003) y “Papá es un campeón” (novela, 2006).

References

Andersen, H. C. (1989). El cuento de mi vida. La Habana: Editorial Gente Nueva.

Andersen, H. C. (1987). Cuentos de hadas para niños I. Madrid: Ediciones Gaviota.

Andersen, H. C. (1985). Cuentos de hadas para niños II. Madrid: Ediciones Gaviota.

Bettelheim, B. (1990). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Barcelona: Editorial

Crítica.

Bonning, B. (1996), Prólogo. En Cajón de cuentos, Hans Ch. Andersen. Santafé de Bogotá: Editorial Panamericana, pp. 7-17.

Cashdan, S. (2000). La bruja debe morir. De qué modo influyen los cuentos de hadas en los niños. Madrid: Temas de debate.

Cubero, J: (1987), "Hans Christian Andersen". En Cuentos de hadas para niños l. Madrid: Ediciones Gaviota: 7-21.

Departamento de Información (1997). Hans Christian Andersen. Copenhague: Real Ministerio de Relaciones Exteriores de Dinamarca.

Edmée Álvarez, M. (1986), "La vida y los cuentos de Hans Christian Andersen". En Andersen, H. C. Cuentos. México D.F.: Editorial Porrúa, pp. IX-XXVIII.

Marín, A. (1992), "Introducción". En La Bella y la Bestia y otros cuentos. Barcelona: Ediciones Gaviota, pp. 5-15.

Montes, G. (2001). El corral de la infancia. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Nobile, A. (1992). Literatura infantil y juvenil. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia y Ediciones Morata.

Pardo Belgrano, R. y Nervi, J. R. (1979). Lexicón de literatura infantil juvenil. Buenos Aires: Editorial Plus Ultra.

Pascual, E. (Noviembre, 1997). "Un cuentista en la Corte del rey Sol". En Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil (CLIJ), año 10, número 99, pp. 8-23.

Propp, V. (1987). Las raíces históricas del cuento. Madrid: Editorial Fundamentos.

Revista Informaciones Danesas, (1985). "Hans Christian Andersen", en Cuentos de hadas para niños II. Madrid: Ediciones Gaviota, pp. 7- 21.

Ruzicka Kenfel, V. (Noviembre, 1996). "Clásicos de la literatura universal". En Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil (CLIJ), año 9, número 88, pp. 23-34.

Sandoval, C. (2003). Otros amenazantes. Los nicaragüenses y la formación de identidades nacionales en Costa Rica. San José: Editorial de la Universidad de Costa Rica.

Soriano, M. (1995). La literatura para niños y jóvenes. Guía de exploración de sus grandes temas. Buenos Aires: Editorial Colihue.

Published
2005-06-30
How to Cite
Rubio Torres, C. (2005). Carta abierta a Hans Christian Andersen en el bicentenario de su nacimiento. Revista Electrónica Educare, (8), 157-168. https://doi.org/10.15359/ree.2005-8.8
Section
Articles (Peer Reviewed Section)