Gramsci y el proceso hegemónico educativo

  • Guillermo Miranda Camacho Universidad Nacional

Abstract

Hermeneutic approach to one of Antonio Gramsci’s central thoughts: the construction of the hegemonic educational process. The essay points out that Gramsci’s thought is still valid for modern times, and in order to analyze the contributions of his thoughts to education as hegemony, the author explores the interrelationship between the concept of civil society and its dialectic interaction with the State (political society). Likewise, the complex, powerful and subtle forms adopted by the cultural and political hegemony fostered by the ruling class, are analyzed to consolidate an ideological consensus around its hegemonic project.

The third section explores some dimensions related to the State’s direct involvement in education, from the point of view of the processes that account for the historical link between the political and the educational elements. In order to explain the process, we resume Gramsci’s proposal in relation to the hegemony that is established in the civil society under the construction of a socio-cultural unity and analyse the concept of organic intellectual and its role in conforming social hegemony.

Fourth, we include an analysis of the historical link State-Education from the point of view of organic articulation between the structural basis and the ideological superstructure and, therefore, from the construction of an ideological system. Finally, there is an approximation to Gramsci’s vision on the education-hegemony link, pinpointing its meaning and actuality for the analysis of the role played by educational politics as a hegemonic process in civil society.

Author Biography

Guillermo Miranda Camacho, Universidad Nacional

Sociólogo, graduado en la Universidad Nacional (UNA), Costa Rica. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad de Málaga, España. Ha realizado investigaciones en el campo de la sociología de las políticas educativas, tanto en Costa Rica como en España. Profesor de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

AP (1985). La alternativa pedagógica. Barcelona, Hogar del Libro.

Belligni, S. (1982). "Hegemonía". En Bobbio, N. y Matteuci, N. Diccionario de polí­tica. Madrid, Siglo Veintiuno.

Bobbio, N. (1980). Gramsci y la concepción de la sociedad civil. Barcelona, Avance.

Bobbio, N. (1982). "Sociedad civil". En Bobbio, N. y Matteuci, N. Diccionario de política. Madrid, Siglo Veintiuno.

Broccoli, A. (1977). Antonio Gramsci y la educación como hegemonía. México, Editorial Nueva Imagen.

Dubiel, H. ( 1993). ¿ Qué es neoconservadurismo? Barcelona, Editorial Anthropos.

Eagleton, T. (1997). Ideología. Una introducción. Barcelona, Paidós.

Eccleshall, R. (1993). "Conservadurismo". En VV.AA. Ideologías políticas. Madrid, Tecnos.

Femia, J.W. (1987). Gramsci's política/ thought: hegemony, consciousness and revolutionary process. Oxford, Claredom Press.

Femández, F. (2001). Leyendo a Gramsci. España, El Viejo Topo.

García, E. (1991). "Reforma escolar, acumulación, legitimación y Estado del bienestar". En VV.AA. Sociedad, cultura y educación. Madrid, CIDE-Universidad Complutense de Madrid.

Habermas, J. (1999). Problemas de legitimación en el capitalismo tardío. Madrid,

Ediciones Cátedra.

IO ( 1975). Los intelectuales y la organización de la cultura. México, Juan Pablos

Editor.

Macciocchi, M.A. (1980). Gramsci y la revolución de Occidente. México, Siglo Veintiuno.

Manacorda, M.A. ( 1987). Historia de la Educación 2. Del 1500 a nuestros días. México, Siglo Veintiuno.

Matteuci, N. (1982). "Liberalismo". En Bobbio, N. y Matteuci, N. Diccionario de política. Madrid, Siglo Veintiuno.

Miranda, G. (2004). "Capitalismo global y cambio educativo. Los fundamentos estructurales e ideológicos de la política educativa neoliberal". En Revista EDUCARE, Vol. 6. No. 1, 13-42. Universidad Nacional, Heredia. Costa Rica.

MS (1975). El materialismo histórico y la filosofía de B. Croce. México, Juan Pablos Editor.

PP (1975). Pasado y presente. México, Juan Pablos Editor.

Published
2006-06-30
How to Cite
Miranda Camacho, G. (2006). Gramsci y el proceso hegemónico educativo. Revista Electrónica Educare, 9(2), 13-39. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.1
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)