Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales
Abstract
This research on the body parts concept held by children with and without special needs from preschool, second and fourth grade provides data about their graphic representations of body parts.
In both groups, most students made accurate representations of their body image, but the drawings of one large group of students with special needs from all three grades show characteristics below those expected for children in their age range. Another small group of students with and without special needs from preschool and second grade made drawings with characteristics beyond those expected for their age.
We suggest that all educational processes take into account students’ previous knowledge and emphasize not only the teaching of body-related concepts but also concepts related to body image. Teaching activities must also allow students to experience and construct the studied concepts.
References
Cristofanelli, P. (s.f.-a). Mundo Garabato: los niños y la grafología ( 1 ). La postura de los adultos frente al garabato y el dibujo infantiles. En línea: http://www.naturino.com/esp/grafologial_es.htm
Cristofanelli, P. (s.f.-b). Mundo Garabato: los niños y la grafología (2). Garabato/Dibujo espontáneo: instrumento de formación y medio de comunicación. En línea: http://www.naturino.com/esp/grafologia2_es.htm
Fontana, A.; Pereira, Z. y Rojas, D. (2005). El concepto de esquema corporal desde la perspectiva de niños de O a 1 O años, con y sin necesidades educativas especiales. Informe final de investigación. Heredia: División de Educación Básica, Universidad Nacional.
Geocities. (s.f.). Las etapas del grafismo. En línea: http://es.geocities.com/ishar20/las_etapas_del_grafismo.htm
Hemández, E. (s.f.). El dibujo infantil (parte]). La etapa del garabateo: de 2 a 4 años. En línea: http://www.tupediatra.com/mnyy/adaptacion-conductas/mnyy4 l .htm
Jerez, A. (s.f.). "Las vanguardias del siglo XX en relación con el dibujo infantil". En: Revista Andaluza de Arte. Alonso Cano. Nº 5. En línea: http://person.wanadoo.es
Langford, P. ( 1989). El desarrollo del pensamiento conceptual en la escuela primaria.Barcelona: Editorial Paidós.
Lowenfeld, V. (1961). Desarrollo y capacidad creadora. Buenos Aires: Kapelusz.
Lowenfeld, V. (1973). El niño y su arte. Buenos Aires: Kapelusz.
Tiraferri, L. (s.f.). Dime qué dibujas ... y sabré qué sientes. En línea: http://educacion.1243.cl/papas/cero_drama/que_diujas.htm
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Zulay Pereira Pérez, Mixed Method Designs in Education Research: a Particular Experience , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 1 (2011): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Angélica Fontana Hernández, Attention to Diversity: the Experience of UNA Quality Education Project, from the National University of Costa Rica , Revista Electrónica Educare: Vol 14 No 2 (2010): Revista Electrónica Educare (julio-diciembre)
- Ana Teresa León Sáenz, Zulay Pereira Pérez, Desarrollo Humano, educación y aprendizaje , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Lizeth Corrales Mejías, María Isabel Delgado León, Carolina Herrera Valverde, Zulay Pereira Pérez, Jeannette Sancho Chavarría, Mariela Zamora Salas, Sexismo en el aula preescolar costarricense: un acercamiento a la perspectiva de niños y niñas , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Laura Esquivel Segura, Gina Induni Alfaro, Vera Madrigal Rojas, Zulay Pereira Pérez, José Solano Alpízar, Willy Umaña Fernández, Conformación de un equipo de investigadores: una experiencia concreta , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Doris Rocío Arce Villalobos, Alejandra Carballo León, Karla Alejandra Castro Castro, Zulay Pereira Pérez, La perspectiva docente acerca de la noción de familia de niños y niñas preescolares costarricenses y extranjeros centroamericanos , Revista Electrónica Educare: No 8 (2005): Revista Electrónica Educare
- Lizeth Corrales Mejías, María Isabel Delgado León, Carolina Herrera Valverde, Zulay Pereira Pérez, Jeannette Sancho Chavarría, Mariela Zamora Salas, Sexismo en Educación Preescolar: la perspectiva docente , Revista Electrónica Educare: No 8 (2005): Revista Electrónica Educare
- Zulay Pereira Pérez, Angélica Fontana Hernández, Dinia Rojas Rodríguez, El concepto de esquema corporal en niñas y niños con y sin necesidades educativas especiales, de preescolar, segundo y cuarto grado , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Dinia Rojas Rodríguez, SUPLEMENTO: Guía Metodológica para docentes: Actividades para fortalecer el concepto de cuerpo, esquema corporal e imagen corporal, en niñas y niños preescolares y escolares , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Didáctica y vivencias del servicio de apoyo de la Escuela José Ramón Hernández , Revista Electrónica Educare: Vol 10 No 1 (2006): Revista Electrónica Educare