Estrategias y toma de decisiones para la Educación a Distancia

  • Ligia María Angulo Hernández Universidad Nacional

Abstract

An excellent process for distance education consists of many stages of design, development, evaluation, and revision. The design has to take into account, not only, themes, needs, students’ characteristics, instruction; but also, technological commitment.

This article explains some strategies and possible technological resources that can be used in the distance educational process. This article recommends to the Universities and Educational Institutions to give priority to these concepts in order to offer high-quality education.

Author Biography

Ligia María Angulo Hernández, Universidad Nacional

Máster en Docencia, Licenciada en Ciencias de la Educación con énfasis en I y II ciclos. Experiencia en Educación Primaria e Informática Educativa. Coautora de investigaciones y artículos educativos. Actualmente, es académica e investigadora y coordina el Proyecto Red Regional de Educación Rural de la División de Educación Rural del Centro de Investigación y Docencia en Educación (CIDE), Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Amundsen, Cheryl. (1993). "The evolution of theory in distance education". En Desmond Keegan (Ed.). Theoretical principies of distance education. Great Britain: Routledge, 1993, 61-79. Traducción: Jorge Méndez.

Barrón, Héctor S. (1996). La educación en línea y el texto didáctico. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). México, D.F.

Bates, A.W. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Barcelona: Ediuoc-Gedisa.

Garrison, D.R. (1995). "Three generations of technological innovations in distance education". Distance Education 6(2), 235-41.

Keegan, D.J. (1986). The foundations of Distance Education. London: Croom Helm ( 1990). Foundations of Distance Education (2. edn.) London: Routledge.

Méndez, Jorge. (2004). Videoconferencia grupal. Estructura de la comunicación y diseño instruccional. Documento electrónico. CUAED-UNAM.

Pisanty, Alejandra. (2000). "Dos taxonomías de los medios técnicos para la educación a distancia". En: Revista Digital Universitaria, volumen 1, Nº O. Dirección General de Servicios de Cómputo Académico-UNAM-Ciudad Universitaria, México, D.F.

Roquet García, Guillermo. ( 1998). Los foros de discusión en educación. Siglo XXI: Perspectiva de la educación a distancia desde América, año 4, N

º 10, 69-78.

Roquet García, Guillermo. (2004). Los chats y su uso en educación. Documento electrónico. CUAED-UNAM.

Published
2006-06-30
How to Cite
Angulo Hernández, L. (2006). Estrategias y toma de decisiones para la Educación a Distancia. Revista Electrónica Educare, 9(2), 111-121. https://doi.org/10.15359/ree.9-2.5
Section
Articles (Peer Reviewed Section)

Comentarios (ver términos de uso)