Propuesta metodológica para fomentar la igualdad de género en el aula escolar

Authors

  • Yisenia Solís Pérez Profesional Independiente, Costa Rica

DOI:

https://doi.org/10.15359/ree.10-1.6

Keywords:

gender, equity, school, society

Abstract

This work is named methodological proposed to fortify the equality of kind in the school classroom, with children and girls of the primary school. As teacher, I have wanted to contribute through my lived experiencies, some strategies that they allow to foment in ours students a more just and egalitarian education.

Knowledgeable, of the different sexist practices and stereotypes highly established in our society, that hinder some women manage to be unfold according to their own capacities and potentials, bordering them to comply with the role that the society assigns them according to their sex, it is that I desire to put an propose in order the students live in the classroom a real equality. Being the school one of the more important agents of socialization, and where it is necessary to propitiate the change in favour of an education of equity.

The work to level of classroom will allow diminishing the discriminatory schemes and will be a great achievement in benefit of the future generations. The interrelationships that live in that small culture called classroom, are very wealth-producing and varied, for which it is a favourable place to initiate changes in matter of kind.

Author Biography

Yisenia Solís Pérez, Profesional Independiente

Labora como profesora y asistente de Dirección en la escuela Llorente de Flores, Heredia, Costa Rica. Licenciada en Administración Educativa de la Universidad Central, Costa Rica y licenciada en Ciencias de la Educación con concentración en Educación Básica I y II ciclos Universidad Nacional (UNA), Costa Rica.

References

Abarca, S. (1991) Métodos cualitativos en investigación sobre la ensenanza. s.o.d.

Aguilar, L., Facio, A. y otros. (1995) ¿Feminismo en Costa Rica? (Testimonios, reflexiones,

ensayos). San José, Costa Rica.

Calvo, Y. ( 1990) A la mujer por la palabra. Heredia, Costa Rica.

Calvo, Y. (1984) Literatura, mujer y sexismo. San José, Costa Rica.

Contreras, l. (1992) Investigación etnográfica en el marco de la investigación cualitativa en educación. S.O.D.

González, M. (1992) El sexismo en educación: discriminación cotidiana. San José, Costa Rica.

Martínez, M. (1991) La investigación cualitativa: estrategias en educación. Caracas, Venezuela.

Ministerio de Educación Pública. Centro Nacional de Didáctica. (1995) Yo, mi familia, mi comunidad: Manual de apoyo didáctico. Tercer año. Primer ciclo de la EGB.

Ministerio de Educación Pública. Centro Nacional de Didáctica. (1998) Formación ambiental demográfica, familiar y personal; manual de apoyo didáctico. Primer y segundo ciclo de la EGB.

Ministerio de Justicia y Gracia. ( 1997) Ley de la promoción de la igualdad real de la mujer. San José, Costa Rica.

Ministerio de Justicia y Gracia (1987) ¿ Qué es la defensoría de la infancia? San José, Costa Rica.

Montero, M. (1983) La investigación cualitativa en el campo de la educación. San José, Costa Rica.

Patrick, S. (1988) Introducción a la investigación y a la evaluación educativa. Instituto de investigaciones-y mejoramiento educativo. Universidad de San Carlos de Guatemala.

Programa de estudios interdisciplinario de estudios de género de Nicaragua. ( 1987) Guía didáctica. Nicaragua.

Salas, F. (1997) La investigación educativa: compartiendo ideas fundamentales. Centro de Investigación y Docencia en Educación. Universidad Nacional.

Published

2006-11-01

How to Cite

Propuesta metodológica para fomentar la igualdad de género en el aula escolar (Y. Solís Pérez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 10(1), 103-122. https://doi.org/10.15359/ree.10-1.6

Issue

Section

Journal Articles (Peer Reviewed Section)

How to Cite

Propuesta metodológica para fomentar la igualdad de género en el aula escolar (Y. Solís Pérez , Trans.). (2006). Revista Electrónica Educare, 10(1), 103-122. https://doi.org/10.15359/ree.10-1.6

Comentarios (ver términos de uso)