Perspectiva de niños y niñas preescolares, de seis direcciones regionales, acerca de sus procesos educativos
Abstract
In this article, the authors analyze children’s perspectives about their own educational processes. It introduces a brief summary of the complete research, and the data was gathered by applying an Incomplete Sentence Test and graphic representations. This research belongs to the project Perfiles, Dinámicas y Desafíos del Sistema Educativo Formal Costarricense, and is sponsored by the C.I.D.E. (Centro de Investigación y Docencia en Educación), specifically by the program Educación y Desarrollo. The research was developed in six regional departments (direcciones regionales educativas), and the hole project included different educational levels: preschool, primary school, tenth and eleventh grade (educación diversificada) and university.
References
Castro, M.; Esquivel, L.; González, A.; Induni, G.; Pereira, Z.; Solano, J. y Umaña, W. (2005). Perfiles, Dinámicas y Desafios del Sistema Educativo Formal Costarricense. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Cerdas, V.; León, A. T.; Ruiz, S. y Vidal, M. (2005). Elementos a tomar en cuenta en un proceso de reforma educativa, desde la perspectiva de los/as estudiantes, los/as docentes y los padres y madres de familia. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional, Heredia, Costa Rica.
Cristofanelli, P. (s.f.a). Mundo Garabato: los niños y la grafología(]). La postura de los adultos frente al garabato y el dibujo infantiles. Disponible en: http://www.naturino.com/esp/grafologial _ es.htm
Cristofanelli, P. (s.f.b). Mundo Garabato: los niños y la grafología (2). Garabato I Dibujo espontáneo: instrumento de formación y medio de comunicación. Disponible en: http://www.naturino.com/esp/grafologia2 _ es.htm
Fontana, A.; Pereira, Z. y Rojas, D. (2005). El concepto de esquema corporal desde la perspectiva de niños de O a 1 O años, con y sin necesidades educativas especiales. Informe Final de Investigación no publicado. Universidad Nacional,
Heredia, Costa Rica.
Instituto Nacional de Estadística y Censos (INEC). (2000). IX Censo Nacional de Población. San José, Costa Rica: Instituto Nacional de Estadística y Censos.
Ministerio de Educación Pública (MEP). (2000). Memoria institucional Año 2000. San José, Costa Rica: OFICINA DE PUBLICACIONES.
Programa Estado de la Nación. (2005). XI Informe Estado de la Nación en Desarrollo Humano Sostenible. San José, Costa Rica: PROGRAMA ESTADO DE LA NACIÓN.
Tiraferri, L. (s.f.). Dime qué dibujas ... y sabré qué sientes. Disponible en: http://www.educacion.1243.cl/papas/cero _drama/que_ diujas.htm
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License:
Comentarios (ver términos de uso)
Most read articles by the same author(s)
- Zulay Pereira Pérez, Mixed Method Designs in Education Research: a Particular Experience , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 1 (2011): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Marianella Castro Pérez, Mirta Díaz Forbice, Hilda Fonseca Solórzano, Ana Teresa León Sáenz, Lillian Susana Ruíz Guevara, Willy Umaña Fernández, Interpersonal Relationships in the Transition of Students from Primary to Secondary Schools , Revista Electrónica Educare: Vol 15 No 1 (2011): Revista Electrónica Educare (enero-junio)
- Ana Teresa León Sáenz, Zulay Pereira Pérez, Desarrollo Humano, educación y aprendizaje , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Lizeth Corrales Mejías, María Isabel Delgado León, Carolina Herrera Valverde, Zulay Pereira Pérez, Jeannette Sancho Chavarría, Mariela Zamora Salas, Sexismo en el aula preescolar costarricense: un acercamiento a la perspectiva de niños y niñas , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Laura Esquivel Segura, Gina Induni Alfaro, Vera Madrigal Rojas, Zulay Pereira Pérez, José Solano Alpízar, Willy Umaña Fernández, Conformación de un equipo de investigadores: una experiencia concreta , Revista Electrónica Educare: No 6 (2004): Revista Electrónica Educare
- Doris Rocío Arce Villalobos, Alejandra Carballo León, Karla Alejandra Castro Castro, Zulay Pereira Pérez, La perspectiva docente acerca de la noción de familia de niños y niñas preescolares costarricenses y extranjeros centroamericanos , Revista Electrónica Educare: No 8 (2005): Revista Electrónica Educare
- Lizeth Corrales Mejías, María Isabel Delgado León, Carolina Herrera Valverde, Zulay Pereira Pérez, Jeannette Sancho Chavarría, Mariela Zamora Salas, Sexismo en Educación Preescolar: la perspectiva docente , Revista Electrónica Educare: No 8 (2005): Revista Electrónica Educare
- Zulay Pereira Pérez, Angélica Fontana Hernández, Dinia Rojas Rodríguez, El concepto de esquema corporal en niñas y niños con y sin necesidades educativas especiales, de preescolar, segundo y cuarto grado , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Dinia Rojas Rodríguez, Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Representaciones gráficas de niños y niñas de preescolar, segundo y cuarto grado, con y sin necesidades educativas especiales , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare
- Angélica Fontana Hernández, Zulay Pereira Pérez, Dinia Rojas Rodríguez, SUPLEMENTO: Guía Metodológica para docentes: Actividades para fortalecer el concepto de cuerpo, esquema corporal e imagen corporal, en niñas y niños preescolares y escolares , Revista Electrónica Educare: Vol 9 No 2 (2006): Revista Electrónica Educare